Gå til innhold
Arkivverket

[#44359] Fabrikkarbeider Arent Fosse og Kristina Lavik, fra Sogn til Årstad


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Bente Borgen

Takk igjen! Setter utrolig pris på dette. Fra innlegg 6 ser vi at Mons Lavik bor i Rogagaten, had var nok den som var pølsemaker og hadde slakterbutikk i samme huset. Johanna, som gravstøtten er av, er nok den ugifte husmoren som dør på den adressen. Skal finne ut av skifteopplysningene. Mons tror jeg er bror til Kristine, tror også hun hadde en bror som het Hans som dro til Amerika. Og Takk også for oppslag i bygdeboken for Meland. Finnes det noen mulighet for å finne mer om Arnt ? Eller om Sønnen Johan Kristian og de 2 sønnene han fikk i 40-årene ?Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her emigrerer Christian i 1902Bergen 993 1902 April 17 Christian Lassesen Lavik m ug Kjører 1882 20 Lavik Bergen Cunardog Hans i 1906Bergen 1359 1906 April 26 Hans Lassesen Lavik m ug Gårdsarbeide 1886 20 Lavik Lavik Amk? WaunakeeWisc Billet a (bedre fortj) Farmarb Reiser til sin broder? farmerderover Stjerne ppDet drar også en Knut f 1884 i 1904, men han kaller seg Larsen Lavik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..også lillesøsteren Mathilde f 1895 drar overBergen 641 1911 Mars 20 Mathilde Lassesdtr Lavik f ug Tjenestepike 1895 16 Lavik Lavik Amk Stoughton Wisc Nei a (bedre fremtidsudsigter) Husarb Reiser til bekjendte Cunard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen, tusen takk til alle..... Så det var så mange i søskenflokken som dro ? Mons ble da igjen i Rogagaten 15, som pølsemker. Så var det etterkommerne etter Arnt Olsen,da ....... Ikke så enkelt, visst ! !Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Halvard Lundsgate; finner den nevnt i 1923. Gardnr er 9 i 1900, men ved søk på 9 nå får jeg opp Sædalen/Nattland. Den lå i Solheimsviken, sikkert i nærheten av Rogagaten, det må være helt klart, for de andre stedene i Årstad ble ikke '-gate' benyttet, men vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ny Krohnborg skole ble bygget 1923-1924. Det kan se ut som den hadde gårdnr 9. Da kan det være at Halvard Lundsgate lå der, altså nærmeste paralellgate til Rogagaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk igjen Arnfrid! Du har jammen hjulpet meg mye med dette, og har helt sikkert holdt på med dette veldig lenge. Kan jo forsøke å lage et eget innlegg om Arnt Fosse....... Men skulle du formelig bare dette over mer, setter jeg utrolig pris på det.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Arnt Foss, høvlerimesteren, i (4) kan utelukkes. Han heter Arnt Magnus Foss og er fra Fet. Han ble gift i 1912, så hvis opplysningene i dåpsprotokollen fra 1913 er korrekte, så er han ikke aktuell. Har funnet dødsfallene til både han, konen og datteren (f 1912). De bodde i Inndalsveien 9. Han var født i 1883, mener jeg det var.Jeg finner ikke dødsfallene til Arnt O og Esther Fosse; politimannen. Kanskje de har flyttet eller emigrert. Det var flere Fosse fra Alversund som emigrerte. De bodde forøvrig i Bergen i 1924. Kanskje du kan be om oppslag i en senere adressebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Igjen tusen takk for nye innspill. Ja, da kan vi altså utelukke høvlerimesteren..... Til Arne! Hvilken kilde bruker du når deu vet at han bodde i Nygårdsgaten 60 i 1832 ? Vet du noe mer om han ?Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kilden er Bergens adressebok 1932/33. Han er også der ført med yrke 'politikonstabel'. Ellers så vet jeg ikke noe om ham. Det kunne vel ha vært lurt å fulgt ham videre i senere adressebøker (om han ble boende i Bergen, da) for å se hvilket år han ble borte og hvor han da bodde. Det kan jo gi en indikasjon om når hvor (kirkesogn) han døde. Kanskje de kan hjelpe deg på 'Arkivforumet?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Ikke usannsynlig. Tenker du da på Arnt Jakobsen Skaar f. 1887 og Arnt Jakobsen Berle f. 1881 ? Men hvordan skal jeg evt. finne ut mer om disse ut på 1900-tallet ?Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De må sjekkes opp mot døpte i Bergen, ca 1890. Fant foreksempel en pleiesønn i Masfjorden i 1900; Arnt Johan Olsen. Skal hjelpe deg å undersøke. Dessuten; på gnr 9 bor en Arnt Manger i 1900 (samme adr som Arnt Fosse bor i 1913). Du finner dem i Årstad 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Ja, jeg registrerte det med Arnt Manger på gnr. 9 i 1900. Det ser ut som om det kan bli svært så utfordrende å finne den rette Arnt. Han kan jo selvsagt ikke ha noen tilknytning til navnet Fosse, det hendte jo at folk bare tok navn fra gårder de bare hadde bodd en liten stund på. Kjempefint at du hjelper meg..... synes dette er kjempespennende.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Arnt Johan Manger emigrerer i 1905. Også fire av hans søsken emigrerer. Så han kan utelukkes. Vi får se om vi kan finne denne pleiesønnen i Masfjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg antar dere har vært innom denne karen? Er han identisk med politimannen? LenkeNå var det vel ingenting til hinder for at en fabrikkarbeider i 1913 kunne begynne i politiet senere. Jeg kjenner flere, sågar i min egen familie som har hatt andre yrker før de ble politi. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Ja,ja, Der gikk den..... Vi får bare fortsette. Jeg forsøker i kirkeboken for Årstad, for å se om han kanskje fikk flere barn. Har nå sjekket om han ble gift fra 1914 - 1919 uten resultat. Men jeg fortsetter.....Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Joda, vi har sett litt på han, se innlegg 24 bl.a. Og han og hans familie har jeg faktisk funnet begravet et av stedene jeg har lett, men utelukket i utgangspunktet ham. Men det kan jo være helt aldeles feil. Igjen.... det er bare å fortsette.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bente, hvor har du funnet politimannen og hans familie begravet (48)? Se mitt innlegg (36), du burde gitt beskjed om at de var funnet...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.