Gå til innhold
Arkivverket

[#44361] Samson-navnet i Sunnhordland


Gjest Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

Brita Samsonsdatter Hystad(Stord) 1752-1815 var gift med Johannes Nielsen Hugletræet (Sørhuglo) 1757-d. før 1833. Et av deres barnebarn fikk navnet Samson. Britas far var Samson Johannesen Hystad 1722-1781, gift med en Anna Eriksdatter d. 1792.Ved hjelp av bygdeboka for Stord og Erik Bakkevigs 'Sunnhordlandsslekter I' har jeg funnet at Samson Johannesen Hystad var sønn av Johannes Nælsen Hystad og Brita Olsdatter Ådland (Stord) 1689-1765. Ingen av de nevnte bøker gir meg noen pekepinn på hvor Samson-navnet stammer fra i denne slekten. Jeg har en mistanke om at det kanskje er fra Ådland-greinen, men bøkene gir meg ingen forslag til hvem Samson Johannesen Hystad var oppkalt etter. Håper der er noen som har mer utførlig kjennskap til disse slektene som kan hjelpe meg på sporet av en tidligere Samson. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Magne,jeg tror jeg ville prøvd noen skifter først; 'Skifteregister, Sunnhordland 1668-1859', søk på tinglag 'Føyen' så fornavn og etternavn 'Samson'. Du får da frem 22 personer, flere av de du har nevnt. Be så om opplysninger i Arkivforumet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Takk Arnfrid. Det er så lett å glemme disse skiftene i DA. Skal se nærmere på de og prøve meg i Arkivforumet med det første. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Min svigerfar , Alf Møinich Huglen f. 1898, Storstein i Skåre, hadde aner på farsiden fra Huglo.I hans anetavler finner jeg flere med Samsonnavn.Foreldre: Ole Reinertsen Huglen f. 1864 Nord-Huglen , Sunnhordland. g.m. Magdalena Herikke Storsteen f. 1864, Storstein, Skåre.Nevner farsiden bakover: farfar : Reinert Johannesson Huglen f. 1815 Nord Huglen. g.m Valborg Johannesdatter Luten , f. 1826, Luten, BømloFarsfars far: Johannes Reinertsson Huglen f. 1773 g.m. Barbro SAMSONSDATTER Huglen. f. 1796Farfars farfar: Reinhard Olsen Huglen f.1739 g.m. Barbro Johannesdatter, Laukhammar.Farfars morfar : SAMSON JOHANNESSON , Huglen g.m. Anna Torsteinsdotter, Huglen. Foreldre til Samson Johannesson er nevnt Johannes Olsson Huglen og Kristi OlavsdotterI svigerfars notater er nevnt Johannes Samsonson Kjærland. Hans far er nevnt med Samson av Rustungætti.Har ikke studert dette så grundig, men Jeg har også Erik Bakkevigs ' Sunnhordlandsslekter II ' her hjemme. Her nevnes Kjerlandgrenen s. 5. SAMSON LAURITZEN ( Slee) Kjerland , Kvinnherad fra 1603 brukar. Her går Samsonnavnet igjen i flere generasjoner.Vet ikke om dette kan være noen hjelp til ditt spørsmål.Oppslag i skiftene er sikkert fornuftig. Lykke til med søkingen.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Takk skal du ha Gunn. I kildene jeg stort sett har benyttet: Stord Bygdebok, Sunnhordlandslekter og Kvinnheradsbøkene, så finnes der altfor mange Samson'er, i ulike varianter når det gjelder farsnavnet. Jeg har ikke kunnet finne noen dokumenterbare forbindelser til dine Nordhuglo-forfedre, som jo også står omtalt i Stord Bygdebok. Ser ikke bort fra at det er en felles Samson bak flere av slektene i dette området. Det kan godt være at vi havner tilbake til Ådland/Kjærland, men det ser ut til at jeg må ta et skritt om gangen her. Setter pris på ditt innspill. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.