Gå til innhold
Arkivverket

[#44368] Hva betyr 'Moeg'


Gjest Stein N. Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein N. Wisted

I en tingbok fra 1639 står en kar omtalt som 'Olle paa hans Moeg Eiluff Fiddies wegene' Hva betyr 'moeg' i denne sammenhengen ?Hilsen Stein N. Wisted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Mulig det kan være regionale forskjeller, men fra Østlandet kjenner jeg måg kun brukt i betydningen svigersønn.Ut fra sammenhengen er vel det også mest nærliggende. Vanlig at en svigerfar opptrer på vegne av en ung svigersønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Ordet måg står i Bokmålsordboka i den betydningen som Oldervoll oppgir. Det er vel rimelig å anta at måg går rett tilbake til gammelnorsk. Jeg har for øvrig sett ordet på svensk i samme betydning.Tysk Magd er vel etymologisk sett det samme ordet – kanskje også norsk møy.Man får slå opp i Bjorvand/Lindeman: “Våre Arveord. Etymologisk Ordbok”, som jeg dessverre aldri har sett, men jeg regner med at forfatterne setter opp ‘stemma’ for mange arveord, jfr. hva vi selv driver med når vi oppretter “slektstrær”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ordet måg er opphavelig norrønt. Et eksempel:GJERDESTEINEN II, GJERDE KIRKE, HORDALAND Runesteinen som kalles 'Gjerde kirke II' er en bautastein i helleform (225 x 40-44 x 8-9 cm) med følgene runeinnskrift:ketil:seti:stein:þena:ebtir:fin:mak:sin Ketill setti stein þenna eptir Finn, mág sinn, dvs. 'Ketil satte denne stein etter Finn, sin måg'. Innskriften dateres til 1100-tallet eller litt før år 1100.(www.arild-hauge.com/innskrifter 1.htm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.