Gå til innhold
Arkivverket

[#44370] Sara Torbjørnsdtr. f.o. 1768, Hauge, Stord


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Hun er gift med Knut Nilsen, Gramshoug og mor til Brita Knutsdtr. Jeg har funnet konfirmasjondata, men finner ikke foreldrene. Der er flere med navnet Torbjørn, men noen dåpsdata har jeg ikke sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

På garden Hauge i Valestrand i nåværende Sveio er det en Torbjørn Kristenson f.1741 d.før 1812 han var 1 g. g.m Brita Aslaksdtr. og 2 g. med Anna Monsdtr. Det står ikke opplyst noe om event. barn. Kilde Sveio I, side 56, nr. 44 Gramshaug ligger også i Valestrand som dengang hørte under Stord. Knut Nilson f.1768 d.1827 og Sara Torbjørnsdtr. f.ca 1767 (60 år i 1827) d.1827. Brita f.1801. Sveio I, side 44, nr. 19Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kan det vera denne Torbjørn?LenkeLegg inn lenka på arkivforum og bed om eit oppslag i skifte, så får du vita om det kanskje er rett. Det var to andre Torbjørnar og, men dei var frå Strandvik, og ho var ikkje derfrå, det stod 'af Walestrands sogn', (ved konfirmasjonen) det høyrde tidlegare til Stord pr.gjeld.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg har også funnet Torbjørn Kristenson, men problemet er at jeg ikke får linket ham til Sara og jeg liker ikke bare å anta at det er faren hennes, selvom det er ganske sannsynlig.Dette med oppslag i skifte er nytt for meg, men jeg skal forsøke det.Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den Torbjørn som Mariann nevner er Torbjørn Torbjørnson fra Emberland/Kinn i Sveio. Han fikk barn mellom 1794 og 1802 og døde i 1811. Når det gjelder Torbjørn Kristensen f.1741 så er faren Kristen Anderson f. ca 1689 på Hauge og 3 kona het Sara Torsdtr. som ble 2 gang gift med Ola T. Gramshaug og er vel sannsynlig mor til Torbjørn. Kanskje er det hun Sara er oppkalt etter, men mer håndfast bevis mangler enda. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kristen Anderson hadde ingen 3 kone. Den Sara Torsdtr. jeg nevnte, er mor til 2. kona Dordi Mikkelsdtr. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Kan opplyse om at en Sara Torbjørnsdatter er døpt i Fjellberg prestegjeld den 3. nov. 1767. Faren er Torbjørn Romsoe (mest sannsynlig Romsa i Ølen).Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det stemmer at det er Romsa. På side 86 i Ølen III, står et at Torbjørn Romsa er nevnt i 1762 og 1767. Kona er ukjent. Nevnt ei datter Sara f.1767. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.