Gå til innhold
Arkivverket

[#44377] Sjur Olson, 1753, Indre Rød, Hålandsd. og Eli Steindtr. 1785, Hauge, Strandvik


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Jeg søker forfedrene deres. De har mange barn, så det er sikkert ikke så vanskelig å finne andre kilder. Jeg har kommet til de via datteren Inger Sjursdtr., gift med Johannes Johannesson Ulvanes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner i allefall vielsen i Os i 1785. Da står det Sivert Olsen Dragejde og Elen Steensdatter Houe [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcenst.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=2883&merk=2883#ovre>LenkeI IGI finner jeg en Inger døpt i Os, mens jeg finner fire barn i VRI med foreldre Sjur Olsen og Elen Steensdatter som alle er døpt i Tysnes. Er dette den aktuelle familien i Tysnes i 1801??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det er riktig familie, ja.I Tysnes bygdebok står det at Sjur vart kalla Drageide, da han giftet seg, så det er i hvert fall en treff. At han sto oppført som Sivert er nok grunnen til at jeg ikke fann han. Jeg har ført opp 11 barn, hvorav 8 er født før 1801, men i hvert fall 3 døde før de fylte året, kanskje 4. De bodde på Dalen eller Dalsgård som det også het.Da greier jeg kanskje å finne ut mer, nå når jeg har riktig navn.Tusen takk, Grethe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Hei. Jeg er bare litt nysgjerrig, og lurte på hvem av etterkommerene til Johannes Johannesson og Inger Sjursdatter, som bragte deg videre tilbake i tid? Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det er datteren Synneva Johannesdtr., gift med Hans Olson. De fikk en datter, Inger Hansdtr. Inger fikk et barn utenfor ekteskap, Ole Gjertsen. Faren var Gjert Olai Mikkelsen. Ole Gjertsen gifta seg med Theodora Serene Paulsdtr. fra Løklingholmene i Bømlo og deres datter, Pernille, er min manns mormor. Hun var gift med Ingvart Martin Olsen som var sønn av Ole Olsen Skjetne fra Tiller og Johanne Nilsdtr. fra Kinn. De bodde i Tverborgvik, Bremnes på Bømlo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Hei igjen.Johannes og Inger er faktisk mine tipp tipp oldeforeldre. Deres datter Eli, ble gift med Håkon Jansen. En av deres sønner Villum, ble gift og bosatte seg i Lofoten. Jeg gransker denne slekten, og prøver å finne hele etterslekten til Håkon og Eli.Vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det var artig å høre, Terje. Har du holdt på lenge? Jeg er ganske fersk og begynte først å samle data på sensommeren i år, men det har blitt ganske mye, så jeg har muligens en del, du kan bruke. Bare ta kontakt på mail, så kan vi evt. sammenlikne de dataene som er felles.Du kan bruke denne mailen: littaols@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har mange av forfedrene av Theodora Serine på Løklinghomen. Ser også at det er felles slekt et stykke bakover i tid. Hvis du skulle trenge noen opplysninger kan du sende en mail til jo.art@online.no Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Litta jeg vet ikke hvor langt bakover du er kommet, men foreldra til Paul Hansson Löklingholmen var Hans Gurinus Paulsson L. og Anna Gulleivsdtr Grindheim.Det artige er at Hans sine oldeforeldre var Filippus Knutsson Sekse og Kristi Vigleiksdtr Rogdo (gjennom deres datter Guri)- du var jo inne på den debatten dersom jeg husker rett.Jeg har en god del om Hans og Annas forfedre dersom du ikke allerde har fått det av andre. Ta gjerne kontakt: kellypetit@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei Kjellaug: Jeg var jo interessert i Filippus, fordi det var forfaren til Paul Hansson m.fl. Når det gjelder Hans og Anna, så har jeg en god del, men tar kontakt for noen detaljer jeg lurer på. Det samme gjelder deg, Johan. Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.