Gå til innhold
Arkivverket

[#44378] Jon Jonsen Commandant, Røros


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Hvem var Jon Jonsen Commandant fra Røros? Han var født ca. 1687 Røros, giftet seg med NN Nilsdatter Jensås i Ålen. De bosatte seg på Sakstuggu Jensås i Ålen, hvor han døde ca. 1777.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er det en Joen Commendant i manntallet 1701 for Røros [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcenst.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=roer1701&gardpostnr=4&merk=4#ovre>LenkeFinner også tre andre personer i manntallet 1701 med etternavnet Commendant: Ole Lenke, Lars Lenke og Peder Lenke.Peder Commendant dør på Røros i 1741 Lenke og i 1753 er det en Joen Commendant som dør, 55 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Takk til dere begge for flotte opplysninger! Her var det mange opplysninger som jeg ikke hadde.Var Commendant et eget slektsnavn for en familie? Finnes det noe mer opplysninger om denne slekta?Flott med lenken til skiftene, her fant jeg flere aner nevnt!Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Skiftene er på Jan Erik Aas sin hjemmeside. Æres den som æres bør!Jeg har en oversikt over søsken til Jon og hvem de var gift med, hvis du er interessert. Dette er ikke mine direkte aner (men inngiftet), så veldige nøyaktige data har jeg ikke.Slektsnavnet Commendant må jo ha sin opprinnelse i en militær tittel, og brukes før 1700. (Peder 'Comdant' er en mye brukt fadder i Røros' eldste kirkebok.) Det finnes andres etternavn av samme type som f. eks. Corporal og Grenader.Alle gruvearbeidere med familier drev jorbruk i mindre skala for å skaffe en del av det daglige brød, og hadde sin setervoll som senere kunne bli en gård. Familien Commendant hadde sin voll, Kommandantvold, som enda idag finnes som etternavn.Hvis du er interessert i søsken, så si fra. Jeg kommer tilbake senere idag.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei igjen.Takk for ytterligere opplysninger!Ja, jeg er svært interessert i søsknene til Jon Commendant, og hvem de var gift med.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Anne Karin!Det var en total feilslutning av meg i går da jeg sa jeg visste noe om Jon Jonsen Commandants søsken (jeg skjønner hvor jeg var!). Jeg vet litt om den eldste broren Peder Commandant, som i 1701 var 35 år og som døde i 1701. Han var gift med Lucia Svendsdatter, som det var skifte etter i 1713, datter av Svend Smelter og Sophia Christensdatter. Lucia hadde før vært gift med Ole Olsen Nordfjord, og hadde med ham sønnen Ole, som er 11 år i 1701, og som i manntallet kalles Peder Commandants sønn. Peder hadde med Lucia følgende barn:Kirsten født 1694, gift med Peder Eriksen Glasmager.Sophia født 1697, gift med Trond Olsen (Tronshart)Jon født ca 1700, gift med Marit ChristophersdatterLucia født ca 1705, gift med Jon Jonsen TørresMaren født ca 1710, gift med Peder DitlefsenUnder Kommandantvold i Rørosboka er det bare Peders familie det står noe om. Det er mulig det kunne stå noe om hans søsken et annet sted, men det har i så fall gått meg hus forbi. Det er kanskje mulig at flere enn din Jon reiste ut?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiOg takk for ytterligere opplysninger! Artig å høre om Peder også.Jeg vet ikke om noen andre enn Jon Commendant som giftet seg med datter til Nils Jensås. Nils hadde solgt ut gården Saksstuggu Jensås, så Jon ble leilending, noe han ikke syntes noe om. (Iflg. bygdebok for Ålen.)Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei, Anne Karin.Kan kanskje hjelpe deg litt på vei, tror jeg. Søskenene til Jon Jonsen Commendant, f. 1682. var etter mine notater som følger:1. Peder, f. 1664, gift med Lucia Svendsdatter som nevnt i tidligere innlegg. De bodde på Kommandantvollen. Lucia døde i 1713, og Peder i 1741 2. Kirsten, f. 1669 3. Katrina, f. 1671 4. Lars, f. 1674 5. Ole, f. 1677Har ikke notert hvor jeg har dette fra, desverre, og har ikke gått skikkelig etter hvor alle er blitt av. I FT1701 står forresten Lars og Ole som bergknekter, Peder er smelter og Jon er dreng på Flekviken.Kan ellers i den forbindelse nevne til innlegg (7) at Maren f ca 1707 (!) var gift med Peder Ditlevsen Viken på gården Flekviken, bnr. 3 i Røros.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og takk skal du ha!Alle opplysninger er kjærkomne. Spesielt så langt tilbake i tid, hvor det var sparsomt med kilder.Ja, Jon dro jo til Ålen, så kanskje det var flere av søsknene som reiste fra Røros. (Selv om de tydeligvis var nær knyttet til verket, som jo de fleste var.)Vet noen hva en bergknekt var?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En bergknekt er en som arbeider i gruven - gruvearbeider. Over dem var berggesellene som var de mer 'utlærte'. I manntallet 1701 for Røros kalles de siste bergsell, noe som i Rørosdialekten ble til berse. De aller yngste ble kalt jungens. 'arbeidsformannenem' ved en gruve var stigeren, og dem var det ikke mange av. Så var det ertzscheideren som hadde å gjøre med å skille mellom det som det var malm i og det som var verdiløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.