Gå til innhold
Arkivverket

[#44381] Asker 1798 - Kan noen hjelpe meg med denne teksten?


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Johanne - H[aslum] K[irke] 8 Julij Johann Roslers D[atter] f[ødt] p[aa] Fossom d 20 Junij - [Faddere:] Mad. Roverud, Jungfr. Biørnstad Fossom, forv. Embrets. Bø, fr Holst B[ærum jernverk], f. Normann Bogstad - [introdusert] Mad. Rosler 5 aug.Må reservere meg litt mht et par av fadderne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. fadderene Embrets. og Holst så står det vel det samme bak begge disse navnene. For meg så ser det ut som B og tegnet for jernverk. Så jeg tror begge er fra Bærum jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

30. Mart: J B..... copul: Ungk: Johan Røsler og K.... [trolig en forkortelse for 'kiereste'] Anne Carine Michels: - Lieut: Braun[?] og Monsr: Arnesen - Kongl: bevill:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Trolovet 30/3 1784 ? Bærum jernverk copul. ungk. Johan Røsler og ... (finere tittel?) Anne Carine Michels: - S... :Br.. og mons. Arnesen. Vielsesdatoen klarer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bare for å avklare eventuell tvil; 30/3 er vielsesdatoen. Paret hadde kongelig bevilling og behøvde derfor ikke troloves på forhånd. Ellers ser det ut til at jeg nok en gang ikke har oppfattet jernverkssymbolikken - Berit har rett i at det står 'Bær:' + [symbol for jern] etter datoen.Og for ordens skyld; her er permament sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det kong. bevilling som står der vielsesdatoen vanligvis skal stå ?Disse fadderne synes jeg var vanskelig så jeg prøver med: frøken Lengnik, jomfru Jansen, kamerjunker Sehestadt, L..., Peter Nielsen ib?, ......, .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kongelig bevilling betyr ikke nødvendigvis slektskap i forbudte ledd. Her kan det være bevilling til å gifte seg i huset (Bærum jernverk) og/eller uten foregående trolovelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg trodde kongelig bevilgning var ekteskap i forbudte ledd - der lærte jeg noe nytt.Som dere kanskje forstår er jeg ute etter opphavet til Anne Carine Michelsen. Viser til følgende debatt: Lenke Jeg har fremdeles ikke anelse om hvem hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kongelig bevilling (obs: ikke bevilgning) var nødvendig for å inngå ekteskap i forbudte ledd, men som nevnt også for å gifte seg hjemme. Det er derfor i utgangspunktet ikke grunn til å tro at det var slektskap her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.