Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arvid Kleven

[#44383] Lars Melberg / Lars Månsson

Recommended Posts

Gjest Arvid Kleven

Jeg, og andre i familien, har forsøkt å finne frem til anene til min oldefar. Jeg har registrert følgende: Han brukte navnet Lars Melberg i Norge, født 5.12.1824 i Säbyholm, døpt 8.12.1824 Säby, MalmöhusHans far kan være Måns Torsasson, født 25.7.1791 Västra Ringarp, Örkell Hans mor kan være Nilla Påhlsdatter, født 24.12.1792 Turabygget, Örkeljunga Han bodde i 1841 i Landskrona, er senere registrert i Norgge, Arendal og i Kragerø, som skomakerJeg har spesielt merket meg at det er sagt om ham: Han var halt, visstnok skadet under sin tid i kavalleriet. Han rømte til Norge, kanskje i forbindelse med en militær konflikt angående flåten (dette stemmer ikke helt med at han var kavallerist) Han hadde muligens reist med von Platen i Norge Han ble gjenkjent under en spasertur med sin fru i Arendal av noen i den svenske marine, og som uttalte 'det er jo von Platen'. Han hadde bedt dem glemme at de hadde sett ham(?). (het han eller lignet han von Platen, eller kan han tidligere ha bli oppfattet som hans sønn fordi de har reist sammen, eller ???)Jeg lurer på om du har noen tips angående hvor jeg kan lete videre, spesielt om det går an å finne frem i militære arkiver.Vennlig hilsen Arvid Kleven

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vegard Berget

Hei Arvid,Det er over ett år siden du skrev den meldingen, men om du tilfeldigvis leser dette så hadde det vært interessant å vite om du har funnet ut noe mer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.