Gå til innhold
Arkivverket

[#44391] Opphav til Lars Arnesen Hegrenes, ca 1646- ? - Jølster


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Lars Arnesen er nevnt som enkemann i skiftet etter Gunilde Mikkelsdatter Hegrenes. LenkeJeg tror han er identisk med Lauritz Arnesen, oppført som 20 år g. sønn på Hegrenes i manntallet 1666. I 1664 finnes det en Arne (50 år), men han er borte i 1666.Opplysninger hentet fra Jens Nilsen Nedrebø's dagbok:Anno 1658 ..... den 12 desember Døde S Arnne Hegennes (side 131)(16)95 den 1 October Døde S: Arne Larissøn Heg?? I store fattigedom (side 223)Det ser ut som om en Arne Hegrenes døde 1658, en Arne på Hegrenes døde etter 1664, men før 1666, og Arne Larsen Hegrenes Døde 1695. Hvilken Arne er Lars Arnesen sønn av?Jeg finner Lars Arnesen ikke i 1701-manntallet; lensmannen på nabogarden nevner ham heller ikke i sin dødsfallsliste. Eller kunne det være slik at dagbokskriveren har fordreiet navnet i farten, slik at det ikke var Arne Larsen, men Lars Arnesen, som døde 1695 i stor fattigdom?Noen som kan se på Joleiks soga um Jølst? Hvor mange brukere med navn Arne var der på Hegrenes ved 1600-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Prøver meg igjen med Lars Arnesen. Er han omtalt i Soga um Jølst? Når var han bruker? Hvor ble det av han etter Gunildes død?Sønnen Rasmus Larsen finner jeg heller ikke i manntallet. Det ser ut som om Kolbein Larsen er dreng på Grimsbø i 1701. Sannsynligvis giftet han seg ca 1703 med Gjertrud Antonsdatter Vårstølen/Flugekvam.Noen som kan gjøre et oppslag for meg? Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.