Gå til innhold
Arkivverket

[#44395] Minda Lønning f.15sept.1878 i Hammerfest


Gjest Kjell Høvring
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høvring

Søker etter aner til min oldermor som ble født i Hammerfest (Johannes Ole Lønning og Anne Grete Isaksen var foreldrene) Familien flyttet til Vardø og bodde der en stund for siden å flytte til Haugesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høvring

Takker så mye for opplysningene. Jeg har nå sånn noen lunde kontroll på de som kom til Haugesund,men jeg er ikke sikker på anene til Anne Grethe Isaksen som står oppført med 1846 som fødselsår i folketellingen,søkte i kirkebøkene for Hammerfest og fant en som var født i 1847 og som faren het Isak. Finner heller ikke noen Anne Grethe i folketellingen for 1865 Hun skulle da ha vært ca 19 og burde stodt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEt år feil i FT er helt vanlig, og jeg så på dåpen til Anne Grethe. En av fadderene het Niels Nielsen Arbela, og det KAN kanskje være Isacs bror. Niels er i FT 1865 i Hammerfest Lenke, og oppgis å komme fra Finland/Russland. Det er jo en mulighet for at Anne Grethe med familie ikke er i Norge ved folketellingen.Mvh Lats Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

kan også ta med at Anne Grethe er f 20/8/1847 Hammerfest foreldre er Isak Nielsen og Marie Carlsdtr. [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=101895>LenkeI FT 1865 ser vi også Anne Grethes mor Marie Gagama og henners bror Niels Peter. Marie er altså f ca 1810 i Sv Finland. Søker du på RHD finner du søsknene til Anne Grethe.Faren Isak Nielsen Gagama dør i 1852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Aminda er min samboers farmor, og altså din oldemor. Da er dere tydeligvis i ganske nær slekt. Kan du opplyse meg om dine foreldre og besteforeldre? Kan sendes til meg på mail: ragtvedt@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Har forsøkt å finne ut om Niels Nielsen Arbela og Isak Nielsen Gagama var brødre, og hvor og når de var født.Gagama er nok en fornorskning av Kakama, et sted som ligger ca midt mellom Tornio og Kemi. Arbela er en fornorskning av Arpela som ligger et par mil nord for Kakama. Arpela/Arpila/Arpi er hyppig forekommende familienavn i Arpela-området (Neder-Torneå og Kemi) og sannsynligvis er følgende innførsel som finnes på HISKI, dåpen til Niels: Nils, f 1.3.1809, døpt 23.3.1809, Arpela, foreldre Nils Josephs: Arpi og Maria Johansd:r, 30 årJeg kan imidlertid ikke finne noen bror ved navn Isak, så det tyder vel på at de ikke var brødre, men sannsynligvis kom de fra samme området.Her er noen noen opplysninger fra norske kilder:Niels Peter, f. 1847, sønn til Niels Nielsen Arpi og Ester Salomonsdatter (Davo): [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=102043>LenkeVielse, 1849, Hammerfest, Niels Nielsen Arpi og Ester Salomonsdatter Taavo: LenkeNiels Peter, f. 1850, sønn til Isak Nielsen Gagama og Marie Carlsdatter: LenkeNiels Peter (bror) og Marie (mor) bor hos Anne Grethe ved FT-1865: Lenke Faren Isak Nielsen døde allerede i 1852, som nevnt i innlegg (11)En viktig opplysning for å kunne finne opphavet til Isak Nielsen og Marie Carlsdatter, ville vært vielsen deres. De fikk en datter, Maria Cathrine, født i 1844 i Hammerfest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Fant denne fødselen på Family Search: LenkeKanskje Isak Nilsen og Marie Carlsdatter ble viet i Kåfjord. Det finnes egne kirkebøker for Kåfjord fra 1837, men disse har jeg dessverre ikke tilgang til. Kanskje noen andre kan være behjelpelig med oppslag...Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.