Gå til innhold
Arkivverket

[#44404] Oppslag i bygdebok for Tysnes


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg ønsker opplysninger om ei Barbro Johannesdtr. f.ca 1739 på Laukhammer,Tysnes. Hun ble gift med Reinert Olson fra Nordhuglen på Stord i 1764. Det er en Johannes som blir gift på Laukhammer i 1738. Står det noe i bygdeboka om denne familien? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har ikke bygdeboka, men har fått oppgidt at hennes foreldre var Johannes Bertilsson Laukhammer og Martha/marite Johnsdtr Sæd, Martha Johnsdtr. LenkeMarta Jonsdtr Laukhammer Tinglag: Opdal side: 101b protokoll: A.a.6 år: 1743-1755Skiftet er datert 18. september 1745 og nevner enkemannen Johannes Bertilsen og deres datter Barbroe Johannesdatter, 6 1/2 år, og enkens datter Anna Ingebrigtsdatter, 16 år, som hun hadde med sin forrige mann Ingebrigt Andersen SøreideDet står 'See' som gårdsnavn da hun giftet seg 1. gang, men det er nok 'Sæd'.De fikk og en datter Maria f. og d. 1745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har ikke mer om de, men er og interessert i deres forfedre. Ser at de er forfedre til Gunn Huglens mann. Kopi: 'Farfars farfar: Reinhard Olsen Huglen f.1739 g.m. Barbro Johannesdatter, Laukhammar.'Det er mulig at hun har mer her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Fant nettopp et ark fra Tysnes bygdebok som jeg har scannet for lenge siden og der står det at Johannes Bertelson var fra Nordhuglo og at han ble gift 1738 med enken Marta Jonsdtr. Det var tredje ekteskapet hennes. Da er det sannsynlig at far til Johannes er Bertel Pederson som var født. ca 1670 og bodde på Nordhuglo ved manntallet i 1701. Sannsynligvis er det søsteren Brita Bertelsdtr. som ble f.1716 og g.m Peder Anderson. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det hadde vært kjekt om vi hadde fått klarlagt dette. Jeg finner en Bertel Petterson i Kvinnherad, f. 1674: LenkeKan det være noen sammenheng?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Skriver det som står i Tysnes IV, side 723: 'Johannes Bertilson Nordhuglen vart g. 1738 med enkja Marta Jonsdtr. Det var tredje ektemannen hennar. Johannes hadde fått bygselbrev året før av sokneprest Lars Heiberg. Marta døydde 1745, men Johannes tykkjest ikkje å ha gifta seg opp att.Han vert nevnd i kassabøkene som brukar fram til 1760 talet. Dottera tok over. Johannes må ha flytta frå jorda, venteleg til Huglo. Han hadde part i en jakt. Han kravde 'Jegte leje' på 1/2 dlr. i buet til Torbjørn Flatråker i 1745. Han reiste på vintersildfiske og var ein velstandsmann som føremennene. Born: Barbro f.ca 1739 og Marta bosatt på Singelstad. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Stord bygdebok under Nordhuglen står det på side 45 under br. nr. 6 Bertel Pederson f. ikring 1670 er nemnd i 1701 som bygselmann på bruket. Peder Andersson f.1717 var gift med Brita Bertelsdtr. f.1716 som sannsynligvis er datter til Bertel. Desverre er ikke Stord bygdebok noe prakteksempel og det er ofte mangelfulle opplysninger. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn de opplysninger jeg har fra min svigerfar Alf.M. Huglens anetavler:Barbru Johannesdatters, Laukhammars aner: Johannes Bertelsen , Huglen f. 1698 og Margreta Jonsdotter .Sæ. TysneJahannes Bertelsen var sønn av Bertel Johannesen, N.Huglo f. 1665 og Malene Johannesdtr. f. 1648Så har jeg bare farsiden bakover : Far til Bertel Johannesen skulle være Johannes Hermansson ,nemd 1664 , N.Huglo som igjen var sønn av Herman Giertsson , N. Huglo nemd 1620-80.Til Margreta Jonsdtr , Sæ , har han kun nevnt far ,Jon Hansen, Sæ , Opdal, TysnesFarfar: Hans Sæ, Opdal, ( var ættung på mannssiden etter Jacob Slee ( adelsætten Slee)Vet ikke om dette vil hjelpe noe.Min svigerfar og to av hans brødre la ned nye arbeid med slektsgransking . Stadig besøk i arkiv og lesing av gamle dokumenter. ( Dette var før datamaskinens tid ) Jeg har oppbevart en del kopier av gamle dokumenter, men har ikke hatt anledning til å sjekke disse opplysningene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk for opplysningene. Jeg fant en Bertel Johanneson som døde 77 3/4 år i 1741 på Nordhuglen og det må sikkert være han. Jeg kjenner godt til disse Huglen på Storstein som gjorde et så grundig arbeid med å samle inn data. Ser at vi har en del felles slekt da koni mi også kommer fra Nord Skåre og det er mye inngifte. Regner med at du har alt av forfedre av Ole Reinertson og Magdalena Henrikke Haakonsdtr. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror jeg har bra oversikt over forfedre av min manns farfar og farmor, Ole Reinertsen Huglen og Magdalena Henrikke Storsteen. Hyggelig å vite at jeg kan spørre noen om jeg står fast. Jeg finner en del opplysninger i digitale kilder her, hvor du fant Bertel Johansnesons død: LenkeFlott at så mye kan finnes i digitale kilder i dag. Dette ville nok gledet og forbauset min svigerfar. Han døde dessverre alt i 1958 , før jeg rakk å bli kjent med han.Mange av hans slektspapirer har jeg arvet, og det var utrolig hva Huglenbrødrene rakk å samle inn i årenes løp. Alf M. Huglen var også en glimrende tegner og har etterlatt seg en mengde skisser fra Skaare-gårder og plasser. Prøver å ta vare på alt sammen, og har lagt mye inn i mitt slektsprogram.Si fra om det er noe jeg kan bidra med ellers her. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.