Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Harald Kvale

[#44407] Barbra Nilsdtr. - Bolken - Voss

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Er det noen som vet hvor det blir av Barbra Nilsdtr. Bolken? (Her er hun i 1801 Lenke)Mvh Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Kvale

Hvis noen vet noe om søsknene er det også av interesse.Mvh Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det muligens henne som blir gift med Jacob Larsen Luren i 1817? Alderen passer ihvertfall for ser at hun var döpt 1 januar 1788 med foreldre Nils Olsen (enkemann i 1801) og Helga Pederdstr. Du finner dette paret under gifte på Voss, denne Barbru er da 29 år. Hun står riktignok oppfört med Nakke som gårdsnavn, men det kan jo tenkes at hun var i tjeneste der.mvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner to Barbru Nilsdtr Nakke konfirmert: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=Kf12351780&gardpostnr=1743&personpostnr=1743&merk=1743#ovre>LenkeLenkeSå enten flyttet han til Nakke da kona döde, ellers så er nok det en annen Barbru.Helga Pederdstr död: LenkeEnkemann Nils Olsen gifter seg oppatt:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Britt D.Hjelttnes

Evangerboka band II av Lars Schjærven og Johannes Gjeråker, s. 364, Nakka:1757 blir Nils Nilsson eigar av heile garden. Han var gift med Ingeborg Olsdtr. Rasdal i 1770 ,Barn :Kari 1771 , Nils 1772 , Nils 1774 , Barbrå 1776 , gift med Sjur Simonsen Lillevik, Ole 1779, Brita 1783 , Barbrå f. 1785 g. 1817 med Jakob Larsen Luren , Kari f. 1788.På Nakka bodde også Nils Pedersen Nakka f. 1751 gift med Bothilda Helgesdtr. Brekke, de hadde og ei datter Barbrå , hennes alder er ikke nevnt . Denne familien bodde på Frekhaug i 1783 og seinere i Skutevigen. Deres datter giftet seg med en slakter samme sted.Ingen av disse ser ut til å være den Barbrå du leter etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Kvale

Tusen takk Kjellaug og Britt!Jeg forsøker å finne ut hvor ei Barbro Nielsdtr. som ble gift på Møgster i Sund i 1815 kommer fra. Jeg har funnet to i 1801 som kan være aktuelle, den ene er hun fra Bolken, den andre bor på legd hos en los i Skåre i Rogaland. Det er selvfølgelig også en mulighet at hun ikke er med i / eller har fått feil navn i folketellingen.Mvh Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Norodd Hagenson

En liten opplysning: Bulko og Bulken er to forskjellige gårder på hver sin kant av Voss. Her er det snakk om Bulko.Men jeg har aldri sett flytting mellom Voss og Austevoll så tidlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg kikket på vigde i Sund og der finner jeg vel den Barbra du refererer til i #1 som _forlover_ seg med Jacob Larsen Mögster. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=sundvigd&gardpostnr=1985&merk=1985#ovre>Lenke Her står det kun 'trulova'.De står begge med Mögster som gårdsnavn, men det ser ikke ut for at den Niels Eliassen Mögster og kone Marthe Rasmusdtr i FT 1801 har en datter som heter Barbra.Heller ikke finner jeg noen Lars der som kan være far til Jacob.Det er jo de samme fornavn og etternavn som det paret jeg fant i #3.Kan det tenkes at de begge har arbeidet på gården Mögster i Sund da de ble forlovet i 1815 og siden giftet seg på Voss i 1817? Det er jo rart at navna skulle være akkurat de samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det skulle selvsagt være i ditt innlegg #8 at du refererer til Mögster.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddvar Søreide

Har sett litt i Austevollsboka. De som gifter seg i 1815 blir nok uansett ikkje gift opp igjen i 1817. Jacob Larsen ser for meg ut til å være denne i 1801. Lenke Dette stemmer også godt med at de døper ein sønn med navnet Albrigt. Barbra Nielsdatter som eg har lett etter tidligere har vært ei nøtt eg ikkje har klart å knekke. Barbra blir gift 2.g. med Mons Andersen Skoge - Sund. De døde alle på Møgster.Ein kommentar til Norodd (9), sjøl om eg har liten tru på at Barbra faktisk kom fra Voss, så har eg funne folk som flytta fra Voss på ett tidligere tidspunkt, da til Sund eller dagens Klokkarvik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Johannessen

Til (10): Det er ikke sannsynlig at det er samme paret som bor på Møgster som blir gift i Voss i 1817. Ifølge ættesoga for Møgster får dette paret 7 barn i perioden 1815 - 1824 (Jacob dør i 1823), alle i Møgster. Et spor kan være at Barbro ifølge ættesoga ble gift 2. gang med Mons Andersen Skoge, i 1827. Kirkebøkene for Sund er ikke lagt ut for denne perioden, men kan det der stå hvem Barbros foreldre var? Når det gjelder foreldre til Jacob så finner jeg bare en kandidat i Sund som passer aldersmessig, han er født i 1794 på Hevrøy. mvh lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var vel Jacob som var f. 1794 (6 aar i FT 1801)og ikke faren-:)Hans far Lars Albrigtsen (fra Hevrøy var vel f. ca 1766 (d. 1835) og mora Ana Jacobsdtr ca 1759 ( d. 1830)Navna på barna ser ut for å stemme med foreldra til den Jacob nevnt.På FS fant jeg fem av de barna som er nevnt over:Lars 1815Anna Marie 1816Albrigt 1821Jacob 1922Ole 1824 ( ble han födt etter at faren var död?)Hva med Niels Eliassen Mögster og kone Marthe Rasmusdtr.? Er det noen som har sjekket bygdeboka for å se om de har en datter Barbru?Finner ingen på FS, men det betyr ikke at muligheten ikke eksisterer.Ser jo nå at jeg missforstod linken til deres giftermål i Sund, jeg var for opptatt av at det stod 'trulova'.Dersom du eliminierer de tre fra Voss er det ikke mange kandidater igjen i Hordaland.En på Os som er 'tjenestefolk', det er vel den nærmeste geografisk sett: LenkeSå er det en i Hougs, en i Manger og en i Lindaas.Disse er i passende alder til å få barn fra 1815 til 1920-åra. mvh Kjellaug

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddvar Søreide

De er ikkje oppført med noen Barbro, men det er ett gap på barna deira mellom 1784 til 1787.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Norodd Hagenson

At vossinger flyttet til Nordhordland og området rundt Bergen så langt sør som Fana og Sotra, det forekommer det mange eksempler på hundrevis av år tilbake, så det er jeg helt enig i. Men at de har flyttet til områdene sør for Korsfjorden har jeg ingen eksempler på før nærmere vår tid. Det hadde vært artig å sett et tidlig eksempel. Jeg ser da bort fra de som eide mye jord, for de var jo ganske mobile.Ellers tror jeg vi skal holde en liten mulighet åpen for at det kunne være Barbro Nilsd Bulko selv om hun er geografisk perifer. De to Barbro-søstrene på Nakka kan vi trygt eliminere.Nils Eliasson Møkster og Marthe Rasmusd har ingen datter Barbro i følge bygdeboka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Kvale

Jeg takker for alle interessante innlegg, og vil samtidig beklage at jeg rotet med Bulko/Bulken.At det er et ektepar med samme navn som gifter seg på Voss, ha jeg også stusset på. Barbra Nielsdtr. er et forholdsvis sjeldent navn, så det er besynderlig.Jeg har som nevnt i mitt innlegg 8 funnet to BN som kan være aktuelle. De andre har jeg mer eller mindre 'sjekket ut av saken'. Det gjelder også hun fra Os, som sannsynligvis er i live i 1865.Hun fra Bulko er etter mitt syn sannsynlig pga. at her har barna blitt 'spredd rundt' etter at mora døde jfr. Voss Bygdebok.Den andre, fra Skåre i Nord-Rogaland, er etter min mening kun aktuell fordi hun bor hos en Los. Han kan ha kjent folk på Austevoll som trengte ei tjenestejente.(om en los herfra seilte helt til Austevoll vet jeg dog ikke)Jeg har sjekket kirkebøkene, for å se om forlovere og faddere kunne gi meg noen spor. Det gjorde de ikke, så jeg ga meg før jeg hadde sjekket Barbras andre ekt. og de to siste barna. Det akter jeg å gjøre nå, ellers tyder alt så langt at hun har hatt lite med familien sin å gjøre. (Ingen forlovere, ingen faddere og ingen oppkalling i første ekteskap).Mvh Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Britt D. Hjeltnes

Nils Olavson Bulko f.1759,selde i 1802 bruket til Gudleik Gudleiksson Vele, og ble husmann på plasset Koglehaugen , Dale, Voss.Han døydde der i 1840.( Vossaboki 4)Det finnes kanskje skifte etter Nils Olavsen, muligens kalles han da Dale eller Koglehaugen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddvar Søreide

Legg inn en forespørsel i Arkivforum vedrørende ekteskapet mellom Britha Nilsdatter og Mons Andersen Skouge i 1827, under Sund. Her vil trulig navnet på faren hennar stå oppført.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Kvale

Jeg har ikke funnet noe skifte etter Nils Olavsen, men har akkurat lagt inn forespørsmål på Arkivforum slik Oddvar anbefalte. Jeg krysser fingrene, og håper på positivt svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Kvale

Ja, nå har jeg fått vite at Barbras far het Nils Olsen. Jeg har kun funnet to stk. Barbra med far som heter dette. Den andre er fra Manger, men hun blir helt tydelig gift der. Det betyr at Barbra fra Bulko er svært sannsynlig etter min mening, eller hva synes du Oddvar?Mvh Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddvar Søreide

No la eg inn ett svar på Arkivforum før eg leste dette, men som eg skriv der så står det Nils Olsen ibid. og da skulle det tyde på at faren var fra Møkster. Eg har lett i Austevollsboka uten at eg vart noe klokere av det. Det dukka likevel ein kandidat opp som kanskje kan være verdt å sjekke nærmere Nils Olsen Aarland f. Stolmevåg g. Brithe Jensdatter Tøge [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=140&filnamn=sundvigd&gardpostnr=457&merk=457#ovre>Lenke dei får ei datter Marthe i 1782. Brithe gifter seg opp igjen i 1782, her står det riktignok Jacobsdatter men dette må være feil. De får sønnen Jacob i 1786. Brithe J. gifter seg her for 3 gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddvar Søreide

Det vart litt feil Brithe gifta seg 2g. i 1784 og det er her det står Jacobsdatter. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddvar Søreide

Neimen ikkje lett dette, så eg prøver igjen å få rett link Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Kvale

Det var kjedelig. Da er hun av en eller annen grunn ikke med i ft.1801, eller 'kamuflert' med feil navn.Den faren du foreslår virker interessant, men hvis hun er ektefødt burde hun være døpt i Sund.Mvh Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.