Gå til innhold
Arkivverket

[#44407] Barbra Nilsdtr. - Bolken - Voss


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Eg såg fort gjennom mikrofilmen idag uten å finne Barbro, men filmen var dårlig og kyrkjeboka gikk ikkje kronologisk med fødte, gifte etc. alt kom sammen og var sett opp etter dato ting hendte. Enten lyt du ta turen for å lese original eller vente til denne kjem på nettet. Barbro og faren kan jo også være tilflyttere til Møkster etter 1801, så de treng nødvendigvis ikkje være født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Er du riktig heldig så er dette Brithe Jensdatter som var gift 1 gang med Nils Olsen. Då vil du kunne sjekke ut om Barbra er deira datter. Som du ser er det 3 tredje mann John Olsen som er nevnt i samme protokoll rett over navnet hennes, faktisk 2 ganger. Legg inn forespørsel så vil du ihvertfall få disse sjekket ut. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Jeg tror også at de har kommet til Møkster etter 1801. Håpet f.eks. at faren hadde giftet seg for andre gang der, men fant ingen sannsynlige.I 1835 konfirmeres Barbras sønn Nils. Under merknader etter moras navn står det 'fra Østervolds sogn'. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke den opplysningen. Ved sønnen Lars konfirmasjon i 1834 er mora kalt Olsdtr.,men det passer bra med at (mor)faren het Nils Olsen.Jeg har notert at Barbra er født ca. 1784, men jeg husker ikke hvor jeg har den opplysningen fra. Hun får første barn i 1815, og siste i 1830, da kan hun vel ikke være særlig eldre, men hun kan godt være yngre.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det kan være en tilfeldighet, men jeg sjekket kjapt konfirmasjonene til de andre barna til Barbra. To av dem - Jacob (f. 1822) og Niels (f. 1830), hadde ved konfirmasjonene opphold på Sandtorv. Men jeg finner ikke Barbra født der (det eneste aktuelle foreldreparet jeg finner i bygdeboka der vil være Nils Nilsen og Marthe Knudsdtr). Når det gjelder Barbras fødselsår er alder ved dødsfallet i 1862 er oppgitt til 77 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Som nevnt over kan være verdt å legge inn forespørsel på Arkivforum om skifte nevnt i innlegg 27. Når det gjelder alder til Barbra så er nok dette utifra alder da ho døde. Sjå under pkt. 40 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Du var ikkje heldig med skifte etter Brithe J. men det er jo berre å prøve igjen og da ser eg kun to andre skifte som kan prøves og det er skifte etter Nils Olsen Kalvenes, som trulig er identisk med han som var gift med Gjertrud Jensdatter Bache [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=skifshor&gardpostnr=14665&merk=14665#ovre>LenkeOg det siste skifte er Ingeborg Endresdatter, som trulig er identisk med ho som var gift med Nils Olsen Klepsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Vet ikke om dette er aktuellt eller nytt, men får relatere til innlegg 3. Fant nemlig under vigde i Ulvik 5/11-1786 brudgom ungkar og soldat Nils Olsen Bulcho(?) og brud pige Helga Pedersdtr Herrey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.