Gå til innhold
Arkivverket

[#44408] Lars Heljesen, Vaagene, Kinn og Marte Andreasdtr, Flokenes


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Jeg håper å få mer informasjon om Lars og hans kone Marte Christine Andreasdtr. Han er antakelig født 1757 i Vaagene, Kinn. Martes fødselsår kjenner jeg ikke. Hennes foreldre er nok Andreas Pedersen og Gjertrud Eriksdtr., Flokenes, Wefring, men bortsett fra det vet jeg lite. Jeg har en skifteforespørsel på gang, så jeg håper at den vil gi meg mer, men kanskje det er andre som har noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette området hører inn under Askvoll når det gjelde bygdebøker. Jeg har kun Askvoll IIA, men det er nok flere på forumet som har den aktuelle boka. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielsen til Lars og Marthe i Naustdal (1433) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcenst.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=sognvigd&gardpostnr=43254&merk=43254#ovre>LenkeJeg antar du har oversikten, men for sikkerhets skyld så fikk de barna: f. Waagenæs grd. i Svanøe sogn i Kinn: Joanna dpt. palmesøndag 1788, Inger Sophie dpt. 20/3 1791, Andreas dpt. 2/6 1793. Så døpte de Giertrue 4/6 1796 og Oline 7/4 1799 i Førde, bosted Flokenes.Marthe med barna i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ved giftermålet i 1783 står det at Marte Kirstines bosted var Brøssel i Førde [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbvigde&page=1&sql=low%5Fbrudgom%5Fforenamn+like+%27lars%25%27++AND+low%5Fbrudgom%5Fetternamn+like+%27he%25%25%27+++ORDER+BY+low%5Fbrudgom%5Fforenamn%2C+low%5Fbrudgom%5Fetternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>LenkeFinner Andreas Pettersen Brøssel / Bryssel gift i 1761 med Gjertrud Eriksdatter Kvamme Lenke. De var bosatt på Flokenes da sønnen Ole Andreas ble født i 1778 Lenke I IGI finner jeg dessuten datteren Ahlet, døpt i 1768, og Ales, som navnet skrives her, ble konfirmert i Førde i 1785, gård: Flokenes Lenke. To år før er det Marthe Christine ”Anedsdtr” – antakelig Andreasdatter – som konfirmeres Lenke.I 1801 satt Marthe Andreasdatter som enke på Flokenes, 36 år gammel, f.ca. 1765. Marthes mor, Gjertrud Eriksdatter, hørte til huslyden, og Andreas Pettersen Brøssels kone het jo Gjertrud Eriksdatter. To av barna til Marthe heter Andreas og Gjertrud, hvilket kan tyde på oppkalling Lenke. Vet i allefall at yngstedatteren, Oline, ble døpt i Førde Lenke.Marthe på Flokenes giftet seg på nytt i 1802 med Mathias Mortensen Lenke og i 1806 hadde hun og Mathias sønnen Morten til dåpen i Førde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Askvoll, Folket III, Vågane:Leiglending Helge Larsson Vågane (1735-1783) g. 1757 m. Guri Olsdtr. (d. 1799)Lars er eldste sonen deira, f. 1757, d. 1799, g. 1783 - til Flokenes.Fld til Helge er:Lars Olsson Vågane (d. 1763, 62 år gml) g. 1731 m. Martha Vågane (d. 1761, 73 år gml).Askvoll, Folket III, Flokenes:Lars Helgesson g. 1783 m. Martha Christine Andreasdtr. Floknes (1765-1810).Ho g. II 1802 m. Mathias Mortensson Flokenes.Fld til Martha:Andreas Pettersen Brøssel Flokenes (1725-1799) g. II 1761 m. Gjertrud Eriksdtr Kvammen (d. 1820, 90 år gml). Andreas var g. I 1748 m. Kirsti Olsdtr Ålen indre (1723-1759).Fld til Andreas:Petter Andreasson Brøssel Flokenes (d. 1744, 71 år gml) g. 1721 m. Åshild Katarine Hansdtr (d. 1775, 77 år hml). Ho g. II m. Erik Pederson Stavanger.Askvoll, Folket III, Ålen indre:Fld til Kirsti Olsdtr. var Ole Andersson Ålen indre (1698-e.1730) g. 1721 m. Gjertrud Madsdtr. Ålen (d. 1733, 41 år gml).Far til Ole Andersson var Ole Olsen Ålen indre (n. 1701, 29 år gml)MVH Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Fantastisk! Noe av dette hadde jeg, men mye er nytt.Lars må da ha avgått ved døden 1799-1801. Vet dere noe om foreldrene hans? Jeg har funnet dåpsdata, hvor faren er en Helje Larsen, men moren er ukjent for meg.Tosen takk så langt!Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Jeg har følgende barn etter Andreas Peterson Bryssel/Brøssel og Gjertrud Erikdsdtr:Erik f. 1762 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true>LenkeHans f. 1764 LenkeMartha Kristine f. 1765Alet f. 1768Mari f. 1774Ole Andreas f. 1778I tillegg er kanskje dette også en datter? Ursula Catharina Bryssel død 1775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Tusen takk!Jeg hadde Martha og Ole Andreas, men de andre barna var 'nye'.Mht. innlegg som forsvinner, så skjer det når jeg bruker den andre datamaskinen vår. Merkelig! Jeg får nok holde meg til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.