Gå til innhold
Arkivverket

[#44414] Kjølbergberget i Borge


Gjest Bjørn-Erik Skjøren
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Noen som kan forklare en stakkars særping hvor dette området er eller lå? Har sjekket med folk som bor i nærheten av Kjølberg og de tipser om at dette er samme område som Helgeberget. I FT 1891 er området beskrevet i statistikk med 55 bebodde hus og 407 beboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Nevner fra boka, Gårder og slekter i Borge og Torsnes, del I bok 6 følgende : Kjølbergberget. Navnet benyttes om et større område, gjerne om hele høydedraget som ligger langs Roald Amundsens vei på Kjølbergs eiendommer, både i sør og nord. Det står mye mer i denne boka om Kjølbergberget. Boka omhandler Selbak og Kjølberg.Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

en pleonasme ? et kjølberg er et berg som ligner på en (vendt) skipskjøl. Det er vel dette berget gården Kjølberg har navnet fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En billedmessig parallell: I Kristiansand er det et høydedrag langs Otra som bærer det litt mer umiddelbart forståelige navnet 'Den omvendte båd'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Takk til dere alle ;) Og takk Arild for litteratur henvisningen som jeg har lest i dag. Ser helt klart behovet lokalt under utvikling av Selbak/Kjølberg for å ha en 'betegnelse' på den bebyggelse som (den gang ) ikke hang sammen med Selbak slik du Arild beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, Bjørn-Erik.På hjemmesidene mine finner du mye om Kjølbergbjerget - både tekst og bilder. Hvis du kjører til forretningsområdet på 'øvre' Selbak, stanser ved Zoekirken og ser over på den andre siden av vegen mellom Sarpsborg og Fredrikstad, så ser du bebyggelsen på Kjølbergbjerget.Du ser også et kirkespir. Det er spiret til Petrikirken. Kjør til denne kirken og du står midt på Kjølbergbjerget. Som du ser på hjemmesidene mine, har flere av mine aner på morssiden bodd der.Se ellers www.gyldenstierne.noHa det godt og lykke til.Mvh Kay Olav d.e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.