Gå til innhold
Arkivverket

[#44417] Ole Einarsen Vestereid f.ca 1816-1827, Grue i Vaaler i Solør


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på Ole Einarsen Vestereid for en venninne. Han var omreisende, og gift med Andrea Sivertsdatter. Hennes aner har jeg fått mye hjelp med i emne 43 913 ogg 44 328 her på Digitalarkivet.Ved fantefortegnelsen 1862 eller 1865 var Ole og Andrea i Støren. Da kalles han Ole Soløring. Det er henvist til et Grongfølge der som jeg ikke finner.Det er to teorier om hvem Ole Einarsen Vestereid kan være. Den ene Ole Einarsen er ved fantefortegnelsen 1845 skorstensfeier, og 29 år. Han oppholdt seg da i Trondheim. Han kalles også Solørgutten og Solør-Gulbrand. Han reiste da smmen med Has-Marie.Den andre Ole Einarsen bodde i Strandveien 66 i Trondheim ved folketellingen 1900, og han var født i 1827 i Sollør prestegjeld og enkemann.Ole og Andrea skal ha hatt 13 barn tilsammen, og her er dem jeg har noe på:1)Uten navn født før 1849, og foreldrene er ført med sitt 2. leiermål med hverandre i 1849.2)Anders Olsen født 20.09.1849, og døpt 14.10.1849 i Orkdal kirke. Han het senere Anders Olsen Sunde og ble gift i 1884 med Marthe Marie Andreasdatter Stølan.3)Cicilie Henrikke Olsdatter født 18.02.1855 i Offerdal i Jamtlands len, og der ble hun også døpt.4)Jørgine Lovise Olsdatter født ca 1860 i Meldal, men jeg finner henne ikke døpt i Meldal i innscannet kirkebok 1859 og 1860. Hun kan også være født i 1872. Gift i 1889 med Lorents Jacobsen Kvam.5)Elen Marie Olsdatter født ca 1861 i Meldal, og gift med Andras Edvard Nicolaysen.6Fredrikke Severine Olsdatter født 26.04.1864, og døpt 11.05.1864 i Rindal kirke på Nordmøre.7Karen Oline Olsdatter født 02.01.1867 i Sverige,og konfirmert 06.10.1882. Gift med Johan Magnus Jacobsen Kvam8Anton Kristian Olsen født 28.06 og døpt 05.09.1869 i Orkdal kirke.9)Ane Gjertine Olsdatter født 21.01.1875 og døpt 31.01.1875 i Meldal kirke. Hun ble gift med Sivert Andreas Sivertsen Vang, og de var min venninnes mormor og morfar. Det er jo ganske langt hopp mellom enkelte av søsknene her, så her kan det sikkert være 4 barn til. Min venninne har fått oppgitt at det skulle være 13 barn.Hvem var Oles aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg har undersøkt litt i Våler i Solør. Der finnes en gard Vestre Eid.Finner det jeg tror er to gode kandidater, nemlig Ole Enersen som blir født utenfor ekteskap 14.10.1825 av foreldrene ungkar Ener Olsen Svenneby og Berte Olsdatter Eidsmoen.Eidsmoen brukes i dag mest som betegnelse på en mo langs veien, men er tidligere brukt om et bosted som lå under garden vestre Eid. Det finnes en gard Eidsmoen på østsida av Glomma, men av fadderne ser jeg at dette må være Eidsmoen under vestre Eid.Denne Ole finner jeg ingen konfirmasjon, vielse, eller død på i Våler, så mye tyder på han har flyttet fra bygda. Foreldrene har heller ikke giftet seg med hverandre.Kandidat 2 Ole Enersen ble født 16.04.1827 utenfor ekteskap av foreldrene ungk. Ener Olsen Haug og pige Kari Eriksdatter Sjølikvern i Åsnes. Det var hans andre og hennes 4. leiermål. Hans første med Berte Olsdatter Eidsmoen (altså samme far på de to Olene), hennes første og andre med Peder Nilsen Storskjæret, Våler og tredje med Arne Arnesen Svenneby.Den siste Ole blir konfirmert 1846, og er da på Kullerud i Våler. Selv om årstallet var interessant med sistemann, kan han utelukkes av den enkle grunn at han blir boende i Våler, og hadde ihvertfall 2 ekteskap.Einar Olsen og Berte Olsdatter er det vanskelig å si noe sikkert om, det er for mange mulige kandidater. Alder er også ukjent. Finner ingen Einar Olsen død i Våler som kan være faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Ja det kan se ut som om den Ole du har funnet døpt i 1825 kan være den riktige. Det kan jo også hende at foreldrene til Ole var omreisende som det heter. Skal se om jeg finner disse i noen av 'fanteregistrene'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Fant Berte Olsdatter Eidsmoen konfirmert 1817, og oppgitt til å være født 26.11.1800. Foreldrene oppgitt til å være Ole Mikkelsen og Marie Monsdatter Eidsmoen.Jeg finner imidlertid ikke igjen dette paret. Mellom 1790 og 1816 er det ikke noe par med disse navnene som får barn i Hof prestegjeld (dagens kommuner Våler og Åsnes). Finner heller ikke vielse på et slikt par før 1790 eller etter 1790.Til dette er det å bemerke at dette er mer vanlig enn sjeldent i Hof kirkebok på denne tida at foreldre oppgitt ved konfirmasjon ikke stemmer med foreldre oppgitt ved dåp. Tør derfor ikke gå god for at dette er de rette navnene på foreldrene. Det er inga Mari/a/e som får barn i Hof 1790-1816. Når det gjelder Ole Mikkelsen, er det en som får ei datter Berte 1799, men hun er registrert med to ekteskap, og får blant annet et barn samme år som Berte Olsdatter Eidsmoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Årsaken til at du ikke finner igjen paret Ole Mikkelsen og Marie Monsdatter kan jo rett og slett være at de også var av 'det omreisende folket'. Siden Ole Einarsen var det så kan jo hans mulige foreldre og besteforeldre også ha vært det.Det kunne også vært interessant å vite om den Ole Einarsen født 1825 hadde søsken. Hvis en ser navnene på disse så vil en lettere kunne se om den Ole jeg er ute etter aner på har kalt opp noen av sine søsken gjennom sine barn. Det ser ikke ut som om han har kalt opp foreldrene da. Det kunne iallefall gi en viss pekepinn videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Av søsken finner jeg bare halvbroren som nevnt. Finner ikke noe sikkert på hverken Einar Olsen eller Berte Olsdatter hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for innsatsen. Ja jeg forstår jo nå at den Ole Einarsen du skriver om født i 1825 ikke kan ha hatt særlig mange helsøsken siden foreldrene ikke ble gift, og hadde barn med flere andre. Jeg tenkte ikke før jeg skrev forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Anne Lise Hovdal.Den personen som du spør etter så jeg nevnt i Rindalen, og da så jeg etter i døpte i første bok 1858? til 1866, da jeg fant den jeg skulle ha.Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Anne Lise Da ser det ut til at Ole Einarsen er funnet ! Min 'kandidat' var nok feil mann. Siden familien tidvis oppholdt seg i Sverige, kan vel flere av barna blitt født der ? Jeg har ikke lykkes med å finne flere døpt i Rindal eller Meldal i alle fall. Jeg har forresten hilsen til deg fra bibliotekar Signe - min gode medhjelper når det gjelder bygdebøker m.m.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Aud Marion: Du får hilse igjen. Hun har kanskje jobbet her jeg bor? Jeg har også sett på noen år i Meldal for døpte uten å finne noe, og jeg har sett på noen av kirkebøkene for Trondheim rundt 1847-48 med tanke på det første barnet født før 1845(familien var i Trondheim i 1845). Har vel sett alle år for Orkdal 1749-69 og 1773 uten å finne noe. Fanteregistrene er også gjennomgått flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser at jeg ikke svarte på alt her. Ja det er sikkert riktig kandidat som er født ca 1825-1827, og sikkert han som var i Trondheim i 1900. Jeg hadde også 'din kandidat' som kandidat før du svarte, og når du svarte trodde jeg at teorien min var styrket. Der tok jeg altså feil. Hvis det er født barn i Sverige blir det nok ikke enkelt å finne flere nei. Jeg har også sett på Frosta om flere av barna til Ole Einarsen ble konfirmert der 1888-1890, men fant ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg har ikke funnet vielse på Ole Einarsen og Andrea Sivertsdatter, og de barna som de fikk ut fra kirkebøkene var født utenfor ekteskap(det står hvor mange leiermål de har hatt med hverandre). De var jo omreisende og av 'Fantefolket', men det er mulig at dette folkete(tatere?) hadde sine skikker og seremonier når det gjaldt bryllup. Det hjelper jo ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Aud Marion. Jeg har jo forlengst avlevert min venninne det som var funnet tidligere, men hun holder på å 'øveseg' med internett og har nettopp kjøpt pc. Hun fant vel også netopp Digitalarkivet, så jeg skal tipse henne om innlegget her og at hun må se i kirkeboka for Meldal og døpt 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har ikke sett dette tidligere, men sønnen til min venninne har jo fortsatt 'forskningen' etter at jeg ga opplysningene til han og min venninne. Så det er mulig han kan ha sett dette. Jeg sender han iallefall opplysningene på mail. Igjen tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Blir det snart mulig å finne Ole som døpt i utlagt kirkebok? For Våler er det ikke utlagt noe før 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Iflg. Fantefortegnelsen 1845 s.44 står følgende under Grisillafølget: Nr.570 Finnskog-Birthe eller Finskog-maren 60 aar gl, skal være født i Grue præstegjeld med Sønnerne'571 a Johannes der lever sammen med 572 Hæsmaria (se no 541) 573 b. Gulbrand der lever med 574 Bussimaria, se no 563, 575 c Anders. Alle sønnene var skorsteinsfeiere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne igjen, og sønnen til min venninne lurer på når og hvor Ole Einarsen døde. Han var i Strandgata 66 i Trondheim i 1900, og i Trondheim adressebok for 1904-1905 finner jeg han i Åsveien 11 som hornskjemaker. Han bodde også der i 1905-1906, og er da ført som arbeider. Jeg har fått forslag om å lete etter dødsfall på han i Strinda og Ila, men finner ikke noe dødsfall på han der fram til 1910 for Ila og 1918 for Strinda. Det er også noen Ole Einarsen i Trondheim for 1907, 1908 og 1909. I 1907 finner jeg en med det navnet i Innherredsveien 49. Det er usikkert om dette er den jeg er ute etter dødsfallet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.