Gå til innhold
Arkivverket

[#44420] Marchello Haugen (1878 - 1967) Hans aner?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiMarcello Haugen var kanskje Norges mest kjente synske person, og hans historie er facinerende. Min far var opp hos han på Lillehammer, og han snakket mye om det besøket.Men hvem var han?Han skal vistnok være født på Kongsberg i 1878, og han hadde kanskje sigøynerblod i årene. Jeg har lest en del om hans liv, men jeg har aldri klart å finne hans aner.Noen som vet?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Kongsberg kommune er skikkelig stolt av sin 'store sønn', så du kan jo starte med å ta en titt på deres hjemmesider: www.kongsberg.kommune.no/kultur/gater.Se på Marcello Haugens vei. En fin, liten historikk!!! I tillegg er det er skrevet flere bøker om ham, så kanskje det det dukker opp flere aner, ogsålykke til, hilsen Astrid K. Natvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Istedenfor å finne opp kruttet ennå en gang, kan man jo starte med å oppdatere seg på følgende litteratur:Christensen, Terje. 'Litt om Marcello Haugens farsslekt. Spennende myter og nøktern virkelighet.' NST 34 (1994): 274-281. mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Larsen og Ragnhild Thorjusdtr. Strensrud ble viet 9/9 1848 Kongsberg.Jeg kan ikke lese hva som står etter Hans Larsen Haugen ved dåpen til Thorjus. Heller ikke hva etternavnet til Mikkel far til Elen Marie var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcello,Martin Haugen er telt på Vågå 1900. Han var stasjonert på Otta som lokomotivpusser.Resten av hans familie er telt i Oslo 1900 og moren er gift for andre gang.Edvard Bodal f.1850 Sverige,kone Marie 1850 Skedsmo. Rudolf 1875,Wilhelm 1884, Agnes 1880,Inga 1882 alle Kongsberg. En halvsøster Katrine 1891. De har også to gutter,lokomotivpussere Sigvard og Edvard Strand fra Lier boende hos seg.I 1865 tror jeg det er hans mor som er telt på Ringnæs,Skedsmo.Tjenestepige Elen Maria Mikkelsdtr. 16 år f.Skedsmo.Etter for og etternavn på folk på nabogårdene virker det som hun hører hjemme her. Men vanskelig å gjøre søk i dette området. Likeså der farfolket til Marcello hører hjemme. Finner de ikke i tellinger. i eller ved Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tusen, tusen takk for mange nye opplysninger om denne facinerende mannen !!Kanskje NST 34 kan gi svar på Marcellos italienske tilknytning, eller hans mulige sigøynerblod.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til Hans Larsen og Ragnhild Torjusdtr. er lagt ut på skanna kirkebok Kongsberg. Men mye er vanskelig for meg å tyde, Ragnhild var 37 år og faren het Torjus Olsen.Hans Larsen var 44 år og far var Lars Ellefsen Finnebraaten.Fødested kunne jeg ikke tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.