Gå til innhold
Arkivverket

[#44428] Smøla/Grytten: Hans Olsen gift 1791 med Elen Pedersdatter Lindberg


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

I 1791 gifter Hans Olsen Sandnes fra Grytten seg i Hopen kirke på Smøla med Elen Pedersdatter Lindberg (Landberg?). De bosatte seg i Steinsøysundet. Forlovere var generalauditør og eier av Smølagodset, Peter Fredrik Koren og Mads Ingebrigtsen, begge fra Molde. Hans og Elen har ikke barn sammen, men med jenta Anna Olsdatter Sandnes fra Grytten, som blir med Hans til Steinsøysundet, får han sønnen Ole f. 1796 i Grytten. Anna Olsdatter får også to barn til på Smøla, det er datteren Julianna Maria f. 1789, d. 6 uker gammel, og sønnen Isak f. 1790. Far til begge barna er Christen Lindberg Carlson Palm f. 1769 i Røvika, Bolsøya, men bosatt på Brattværet, der foreldrene hans også bor. Ved folketellingen i 1801 er Hans Olsen 40 år gammel og bosatt på Nordlandet i Kristiansund sammen med kona Elen Pedersdatter. Senere finner vi dem igjen på Veiholmen, der de bor en tid. Spørsmålet er: Er det noen som vet noe om opphavet til Hans Olsen fra Grytten og kona Elen Pedersdatter, og hvor de havnet til slutt?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Oles dåp -1786(ikke 1796), står omtrent midt på siden, rett til venstre for 4 bap:m Lenke Litt usikker på hva farens navn er, Sti?ing…Får ikke til noe lokalt navn, men det er vel noen eksperter der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Britt! Sorry, du har rett, det skal være 1786 ja. En kan lure på hva Hans sitt etternavn er her, men da han giftet seg var det Sandnes, så trolig var han på Sandnes som dreng kanskje, eller... Takk for hjelpen! Lurer litt på om de to var reisende, for de slo seg ikke til ro her ute i hvert fall!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiFor meg kan det se ut som det står Hans Ols. Slining, selv om jeg er litt usikker på den 'n' i midten. Slinning er jo på Hessa i Ålesund, som på denne tiden lå under Borgund. Men helt sikker er jeg ikke, men synes det ligner. Slekten Lindberg er jo i alle fall reisende folk, og er vel opprinnelig Svensk tror jeg.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Takk for innspill. Det er ikke godt å si hvor Hans er fra, det kan være Slinning. Lindbergslekta er av reisende folk ja, og Christen Lindberg Carlson Palm, som fikk to barn med Anna Olsdotter, var sønn til Carl Magnus Petterson Palm og kona Ane Kirstina Abrahamsdotter, som også var kjente reisende.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Glemte å skrive at ved folketellingen 1801 var Elen Pedersdatters alder oppgitt å være 54 år, altså var hun ca. 11 år eldre enn sin mann. I den samme husstanden bodde også Knud Olsen, 40 år gammel, og kona Ane Jacobsdotter, 56 år, begge i sitt første ekteskap.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Jeg er ganske sikker på at det står Hans Ols. Stiving. At det står -iving til slutt er klart og tydelig. Sammenlign litt med andre sammensettinger av St- i begynnelsen av et ord, så tror jeg at dere også leser Stiving.Mora har Sandnes til bostedsnamn og det er nok dette han da bruker seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Jonny! Takk for svar! Nå lurer jeg på om det er noen som vet hvor han har dette etternavnet fra, er det et stedsnavn?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kjell Fredly

Ved leting under Aarønes- moldefolk fant jeg ei Elen Landberg: 'Utdrag fra Molde skifteprot. 1786 15/4 Samling i Chirurgus og Handelsmand Langes Bo paa Molde hvortil Elen Landberg skyldig 3 Rdl. 4 sk. hvilken Gjeld hun ifølge Forkynnelse dat. 30/1 1788 benægted - hun udbetales for Opvartning hos den Afdøde i hendes sygdom 1 Rdl.' Finner også 'Peder Landsbergs Gaard i Molde' nevnt i 1765 da Karen Landsberg pantsetter denne gården for gjeld til sogneprest Erich Røring. Er det noen som vet mere om denne Peder Landsberg. Jeg har en sterk mistanke om at Elen Pedersdatter som ble gift med Hans Olsen er hans datter (og ikke en Lindberg). Begge forloverne deres var jo også fra Molde, og Peter Fredrik Koren eide jo bl.a. handelsstedet Steinsøysundet på Smøla i den tiden de kom hit.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

i FS finner jeg en slekt Lindberg under gifte Borgund Møre og Romsdal.Før 1800.Peter Christian Lindberg gm.Walborg Andersdtr.28/5 1792. også barn med Inger Abrahamsdtr.Karen Christine Lindberg gm.Erich Lyche 1/9 1773.Marta Lindberg gm. Jochum Nikolay Krey 30/5 1782.Ingeborg Christina Lindberg gm. Jens Ouden 26/4 1776.Alle gift Borgund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Nina og takk for svar! Har sett etter igjen i kirkeboken der giftermålet til Hans og Elen står, og etternavnet på Elen er nok Landberg, så det kan hende jeg må opprette et nytt emne for å finne ut av dette!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Jonny Mydland

Hei! En reisende jente, Helene Bertelsdatter Grevle f 1818, blir 1863 gift i Lærdal med Ole Hansen Sandnes f 1820. Far hans var Hans Olsen Sandnes. Er denne identisk med den Hans Olsen som nevnes i innlegg (1)? Kan noen eventuelt sjekke dåpen til Ole som vel var i Lærdal? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.