Gå til innhold
Arkivverket

[#44433] Helle Hansdatter Tingelstad-eie, g. 1785 Modum


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Helle (Helene) Hansdatter Tingelstad-eie gifter seg på Modum 10.12.1785 m. Jochum Pedersen.Ved FT 1801 er de bosatt på Kongsberg og Helle Hansdatter var da 42 år og født ca. 1760. Kan noen oppgi hvem som var husmann på Tingelstad ca 1785. (en Hans)?Ved ekstraskatten for Modum 1765 og FT 1801 er det ingen Hans på Tingelstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette gir ikke svar på spørsmålet, men ser at Jochums fulle navn i 1801 er Pedersen-Paaske [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=60&filnamn=f10604&gardpostnr=670&personpostnr=3450&merk=3450#ovre>LenkeSønnen Hans Christian ble døpt på Kongsberg 25.7.1795 LenkeVet ikke om dette er en eldre bror av Hans Christian, som også heter Hans og ble døpt på Kongsberg i 1794 Lenke. Ser ut til at denne Hans hadde en tvillingbror som het Christian LenkeKanskje dette også er en datter av Jochum Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk for at du tok deg tid til å besvare dette temaet. Alle lenkene dine viser til den aktuelle familien.Siden de gifter seg i 1785 burde det være flere barn, bl.a noen navnet etter Jochums foreldre ( Peder og Birgitte). Som det framgår av FT 1801 er bare to barn i live på ved tellingen.(Den eldste er Marie f. 1789).Men 'missing-linken' på min slektsgren er Hans NN fra Tingelstad og Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Avskjedigelsesmantall Kongsberg Sølverk 1805 ( Wenche Hervig 1993) fant jeg Jocum Pedersen Paasche oppført på føgende måte:Arbeidsted: Der Gleichen Grube, Arbeider: Borhauer Bosted: Kongsberg f. 4/11 1750 alder 53 år gift forsørger av to hjemmværende barn Lønn : 4 Rd 48 sh. Uten trekkHer kan ha værtflere barn i familien, enten utflyttet selvforsørgende, eller døde tidlig,Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Gunn. Helle Marie fra Kongsberg er en av de kandidatene jeg har på 'mulige-listen'. Men den jeg søker foreldre til heter bare Helle ved giftemålet, Hellene ved FT 1801 og Helle ved bisettelsen 10 mai 1805. Men den eldste? datteren døper de Maria.Jeg har også funnet Helle i riktig alder i Hurum og Lier, men greier ikke å finne de aktuelle fedrene plassert i Modum.Er det ingen fra Modum som kan hjelpe til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg har ikke noe nytt å tilføre, men jeg har gått igjennom Modums Historie for gården Tingelstad. Det finnes i boka ingen Hans på noen av brukene under denne gården. Modums Historie er meget mangelfull når det gjelder hvem som bodde på gårdene. Disse bøkene tar for seg hvem som var brukerene på de forskjellige gårdene, men minimalt om øvrige.Er du sikker på at Helene er fra Modum?På folketellinga for 1801 finner jeg kun 3 Hans som bor på Tingelstad, 1 i Vestfold og 2 i Oppland.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei. Jeg har også sjekket 'Modums historie', og som du skriver er det lite om husmannsplasser.Det eneste jeg vet er at Helle gifter seg på Modum. Det er også nevnt et sted i 'Modums historie' at hun gifter seg med gruvearbeider Jochum Pedersen på Modum Verk. Datteren Maria døpes i Modum kirke 29 mars 1789.Det er jo en mulighet at faderen Hans ikke var husmann under Tingelstad, men at Helle var i tjeneste ved gården og derfor er ført opp som Tingelstad-eie ved giftemålet. Hadde jeg visst hvem som var husmann ved Tingelstad i 1785, så hadde jeg vært litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Gunn. Jeg tror Hans Hansen fra Lardal er noe for ung. Helle var født ca. 1760, og faren må ha vært rundt 70 år ved FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.