Gå til innhold
Arkivverket

[#44435] maarud gård i Odal


Gjest lise mette Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest lise mette Johansen

Har funnet ut endel om min oldefar gjennom debattforumet. Men kan ikke finne han i noen kirkebøker eller noe som ung. Han het Håkon Oskar Karlsen Maahr, født 2 mai 1872 i Oslo eller Akershus. Maahr navnet har han tatt i bruk i voksen alder fordi han vokste opp hos fremmende, nemlig Maarud gård.Lurer på om noen vet noe om Maarud Gård på den tiden eller om han kan finnes i Kirkebøker eller folketellinger??:-) Hilsen Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lise mette Johansen

Det er virkelig riktig Håkon Oskar dere har funnet. Og til og med hans besteforeldre. Utrolig. Jeg har lett og lett i kirkebøker, og så finner dere det på få timer. Men under lenken til Tommy så står Håkon Oskar helt nederst på siden i kirkeboken. Men hva er det som kan stå helt borterst på siden til høyre, etter Oslo kirke???? Vanskselig å lese sånn gammel skrift. TUSEN TUSEN TAKK Gutter :-) Hilsen Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Når ser litt mer nøye på hva som står i kirkeboka, ser jeg at moren jo er oppgitt som 'Pige Anne Halvorsdtr i Graver Nordlis Grd Oslo'.Hvem var så denne 'Graver Nordli'? Som fadder står jo også oppført Madam Maren Nordlie, som vi kan anta vel var madam'en til nevnte graver.Graver Anders Engebretsen og kone Maren finnes i både 1865 ( [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f60301&gardpostnr=2123&sokefelt=skjul>Lenke ) og i 1875 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lise mette Johansen

Jeg også lurer litt på hvorfor det står at Håkon Oskar ble oppgitt av Martine, siden det er Pike Anne Halvorsdtr som er moren. Men Håkon Oskar ble oppdratt fos fremmende i barndommen. Kanskje han bodde litt på denne Nordlie Gård først, og ble oppgitt der til ett annet sted??. Han vokste jo også opp på Maarud Gård.Det rare er at absolutt ingen i min familie har visst noen ting om H.O. noen gang.Selv ikke hans datter(min farmor som døde i fjor).Hilsen Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Bare for å klargjøre: Det er ikke snakk om 'Nordlie gård' her, men om 'Graver Nordlies gård' i Oslo, altså bydelen gamle Oslo i daværende Christiania - omtrendt tilsvrende dagens Gamlebyen.Så navnene: Anna Halvorsdatter bodde i graver Nordlies gård. En av fadderene var Madam Maren Nordlie - som det er lett å anta er graverens kone.En annen av fadderne var Johannes Danielsen. Og så var det 'kone Maren Danielsen i Nordlies gård' som meldte fra om barnefødselen (kanskje turte ikke Anne selv gå til presten å si ifra...?). Det er lett å anta at 'kone Maren Danielsen' kanskje var konene til fadder Johannes Danielsen. Og at dette var et anne ektepar i samme bygård som graver og madam Nordlie bodde i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Voila! Da har jeg funnet overgraver Amund Eriksen Nordlie og kone Maren Nordlie i Gravergade 15 i Christiania ved folktelllingen i 1875: LenkeMen hvordan var Anne Halvorsdatters forhold til disse? Var hun bare en tjenestepike? Var hun pleiedatter? Var hun en slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Også har vi dem på Enerhaugen i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f60301&gardpostnr=1694&sokefelt=skjul>LenkeDa var Amund politikonstabel. Å gå fra å være politikonstabel til å være overgraver på 10 år er jo et... interessant... karrierevalg.Men noe spor av Anne Halvorsdatter ser det ikke ut til å være her.Og Johannes og Marinte Danielsen finner vi i Lakkegata i 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lise mette Johansen

Kan kanskje være at Anne Halvorsdtr fikk bo hos graveren og kona siden det var 'litt' skam å få barn alene eller uægte barn den gangen. Men ser at Amund Eriksen Nordli var fra Odal.....ER det ikke i Odal Maarud gård ligger da. Og det var mukigens dit Håkon Oskar ble sendt til 'fremmende' i litt større alder.Han tok jo som sagt navnet Maahr til etternavn i voksen alder. Hans datter, min farmor het også det som pike. Men hun hadde aldri møtt sin far. Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jo, jeg tenkte også på det. Men Sand i Nord-Odal og Mårud i Sør-Odal ligger i hver sin ende av Odalen - ganske så langt fra hverandre.Men det finnes adressebøker for Christiania også fra 1870-årene. Der burde Anne Halvorsdatter stå oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lise mette Johansen

Rart Anne ikke er å finne mer i Oslo på den tiden. Men jeg fikk tak i et skriv fra statsarkivet en gang og der stod det at Håkon Oskar sendte brev til sin mor som senere fikk navnet Anne Halvorsdtr Li og bodde i Ørje. Hun giftet seg nok etterhvert da. Og faren, altså Carl Svendsen reiste til Amerika og lot aldri høre fra seg igjen. Utrolig hva man kan finne ut på internett sier jeg bare. Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Nå er det flere Anne Halvorsdøtre å finne i Christiania både i 1865 og 1875. Men utfordringer er vel å finne *den rette* Anne Halvorsdatter.Et annet tips er innflytter- og utflytter-listene i kirkebøkene. Men disse er ikke alltid komplette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lise mette Johansen

okay. Men betyr det at jeg må gå i gjennom absolutt alle kirkebøker i hele Oslo å sjekke om Anne Halvorsdte flyttet derfra noen gang, eller er det andre måter jeg kan finne det ut på.?? Ganske mange kirkebøker i Oslo ser jeg :-) Hilsen Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.