Gå til innhold
Arkivverket

[#44438] Anna Dalfoss, f. 1855, Aurskog og Vestmarka i Eidskog


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Hei, og takker mye hjelp tidliger.Dineus Andreasen skal i følge Aurskog kirkebok, MINI I 8 1878-1937, 6.06.1885 ha fått en en datter, Anna Emilie, med Oline Engebretsdtr. Hun ble døpt 20.09.1885 som nr 31( Det er bilde 65/330 på de skannede kirkebøkene). Oline kom fra plassen Høgmoen i Aurskog. I det fotografiske opptrykket av bygdeboken er det på side 168 i bind 1. Oline flyttet 11.12.1890 Vestmarka til Eidskog. (Dette er på side 296 i samme kirkebok)Det står ingen ting om datteren, Anna Emilie. Oline Engebretsdtr inngikk ekteskap med Milian Johansen(Bosted Dalfoss), 21/5-1891, bilde 88 i Eidskog/Vestmarka 1884 - 1897 MINI 4. De flyttet senere til Rakkestadsetra under Flåtukken på Setskogen i Høland. I Eidskog bygdebok er datteren omtalt som Anna Dalfoss ingen ting mer, hun er heller ikke nevnt sammen med ekteparet i FT 1900. Jeg har lett i kirkebøker for Aurskog og Vestmarka og finner henne ikke som konfirmert eller død. Jeg har i tilegg forsøkt meg hos medlemmer av Eidskog slektshistorikerlag, uten resultat. Er det noen som vet noe om Anna Emilies skjebne?MVHK.P.Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg rotet dette litt til.Nå har jeg sett i bygdebøkene. Det er i boken for Setskog og Høland Anna Dalfoss er nevnt. I bind I står det på side 116 om Rakkestadsætra bl.a: 'Oline haddde en datter: Anna. 1885, tok navnet Dalfoss'.Jeg kan ikke forstå det anderledes enn at vedkommende levde opp. Det står en hel del ting ellers om folkene der, men jeg rakk bare å ta en liten titt. Inlegget burde der stått unde Høland. MVH K. P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det ikke være en mulighet for at Anna bodde hos faren og evt. stemoren i 1900 selv om fødselsåret ikke stemmer helt her ? Neste barn er jo også 5 år yngre, eller kanskje 7 år yngre enn Anna. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Takk for svar, det er riktig tenkt. Det er imidlertid enn annen datter, Anna, som du har funnet. Hvis Anna Emilie bodde der, så er hun ikke med i tellingen. Jeg tror helst hun har blitt borte i tellingen under stefaren og moren på plassen Fagerlien i FT 1900.Lenke Vi må lete videre. MVH K.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.