Gå til innhold
Arkivverket

[#44440] Krødsherrad Spelemannslag i Buskerud


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei, jeg prøver meg på ennå et innlegg. Kanskje noen vet noe om dette.Tidlig på 1900-tallet fantes det bl.a. noe som het:KRØDSHERRAD SPELEMANNSLAG eller noe lignende. Navnet har jeg fra min mormor.Jeg har et gammel fotografi som jeg akkurat har funnet av dette spelemannslaget. Min oldefar Ole Olsen Slevikbråtan, fra Krødsherrad, er med på bildet. Hvor lenge dette spelemannslaget eksisterte, hvem andre som var med o.l. vet jeg ikke noe om.Min oldefar døde i 1933 og han hadde da vært syk i et par år, så bildet er trolig fra perioden 1920-1930. Min oldefar var felespiller hele livet og spilte til dans i Krødsherad i mange år. Jeg har 11 stk. på dette bildet.Jeg vet også at grunnen til at oldefar sluttet å spille, var fordi de hadde så dårlig råd at han måtte pantsette denne fela for å betale avdraget på husmannsplassen Kittilsbråten som de bodde i.Er det noen der ute som kan supplere mine opplysninger. På forhånd takk.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.På biloteket har jeg tidligere lånt ei bok som heter 'Krødsherad i Bilder'. Jeg husker ikke om det er noen aktuelle bilder for deg i den boken.Det vil trolig være lønnsomt for deg å ta kontakt med denne [url="http://www.folkemusikksenteret.no/>http://www.folkemusikksenteret.no/Truls Ørpen var en aktiv spillemann fra Krødsherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Fantastisk. Dette med Truls Ørpen var bra. Det bildet som er på den linken du ga var av Truls Ørpen, og den personen som sitter ved siden av min oldefar er den samme personen. Da har jeg fått identifisert en av personene.Et skritt nærmere en løsning.Hjertelig takk.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg har den boka her, Krødsherad i bilder.På side 46 er det bilde av en gruppe Kryllinger som er på kappleik på Sokna ca. 1915. Foran sitter ukjent: Hans Stubberud, Sigdal, Truls Ørpen , så en ukjent. Den ukjente på ytre venstre flanke har bart , kan det være din oldefar. Rekke 2 eller bakre rekke ar 7 stykker.Ellers så er det også avbildet : Krødsherad orkesterforening ca. 1913 Truls Ørpen er også med der.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Nå blir det så gøy at jeg grøsser på ryggen.Dette er nok bildet ja.Forran en mann med bart, en med slips, Truls Ørpen og min oldefar Ole Olsen Slevikbråten.Bak: En med skjegg, en med bart, en uten skjegg og bart, en med kallott og tre til. Til høyre en sykkel.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Og om det finnes et vindu i bakgrunnen til venstre på ditt bilde , hvor det er ett par gutter som titter ut, og om du ser en hand i det midterste vinduet er vi på riktig spor.En søster av min bestefar fra Krøderen giftet seg med Martin Kittilsbraaten. Kanskje i samme familie??Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg ser at det har vært vinduer lenger opp på det bildet jeg har, men dette er klippet bort, da bildet ble tilpasset et gammelt album, så mer enn det vet jeg ikke. Det er et hus med stående klenning.Men hadde du sykkelen på ditt bilde???Martin Kittilsbråten har jeg hørt om, men det er trolig bare navnet fra samme plassen, for mine oldeforeldre var fra Slevikmoen under Slevika og plassen Mjelhovd under Rishovd var det vel. De flyttet inn på Kittilsbråten mellom 1898 og 1904.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Syklen er med på bildet, så det er nok det samme.Når det gjelder Martin Kittilsbråten så er han sønn av Anders Ellingsen og Marte Hansdatter som bodde på Kittilsbråten før 1900. I 1900 bodde familien på Halkjenrud på Sokna , som forpakter. Senere flyttet familien til Asbjørnhus på Snarum.Men Anders Ellingsen var født på Kittilsbråten se Krødsheradboka I , side 159.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Dette var gøy. Da har jeg fått identifisert det. Ingen i familien visste at min oldefar hadde vært på landskappleik noen gang. Jeg vet ikke engang om min mormor visste det.Da må jeg få tak i den boka. Er det mulig å kjøpe den ennå, eller er den gammel. I så tilfelle hvor? Den må vel uansett være mulig å låne via biblioteket.Tusen takk til dere alle. Gåten er løst.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Jeg søkte blandt antikvariatene , men der var den ikke til salgs.Ett eller flere bibliotek har den sikkert. Jeg var ekstremt heldig å fikk den for en relativt sette , billig penge på et loppemarked i høst.Boken er fra 1988 så det kan være mulig at det finnes noen eksemplarer igjen i Krødsherad????mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

Hvis fotoet er fra en kappleik på lokalet Fram må det være tatt mellom 1909 og 1924.Da var lærer Wulff, han med den lille sorte kalotten lærer ved Aker skole og organist i Lunder kirke. Wulff var dommer på kappleiken. Ved registrering av Buskerud fylkesfoto på Sokna 1988 ble det sagt ca 1914.Kar nr 2 bak fra v. skal være en Veståker og nr 5 er Elling Aalde Foran skal det i følge registreringsskjemaet fra 1988 være Steingrim Haugkjem fra Numedal og nr 3 Truls Ørpen. Jeg tror og Oluf Brekka fra Sokna er på bildet.Bildet er gjengitt i Dalen Vår nr 27 og ble registrert som RI 290 mvh Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Så flott da Else Marie. Her strømmer det på med opplysninger. Dette er opplysninger som er spennende for min familie. Det betyr at min oldefar faktisk var med på en konkurranse i felespill. Helt ukjent for oss. Min eneste gjenlevende tante som blir 80 år til neste år, og var 6 år da oldefar døde hadde aldri hørt noe om dette.En ferdigforsket familie finnes altså ikke. Stadig noe nytt og spennende. Nå må jeg gå på jakt etter originalkildene til dette.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen. Jeg fant det med en gang og det er det samme bilde, som står i Dalen vår nr. 27, side 23 lik det som står i Krødsheradboka som er nevnt tidligere.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jaja, da har jeg fått tak i boka om Krødsherad i bilder, og der var bildet av oldefaren min. Forresten det eneste av noen i vår familie i den boka. Han var markert ukjent, for han var vel ikke så kjent som spillemann.Uansett var det spennende å se hvordan dette bildet så ut før oldemor klippet det til slik at det kunne settes inn i et album.Tusen takk til dere som satte meg på sporet. En riktig god jul og et godt genealogisk nytt år til alle fra meg.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.