Gå til innhold
Arkivverket

[#44442] Tonning i Bergen


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ønsker opplysninger om slekten(-e) Tonning, med utgangspunkt i at det i Bergen på 1800-tallet er en god del familier/personer med etternavnet Tonning, noen fra Stryn/Innvik og noen fra Sunnmøre. Er det noen forbindelser mellom disse personene? Kjenner noen til om det sammenheng mellom Tonning i Stryn / Innvik og Ålesund / Sunnmøre?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er spesielt interessert i opplysninger om en Ole (Martin Olsen) Tonning f mellom 1827-1838, - men var der flere samtidige i Bergen?Noen som kjenner til dette?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Alle familiar Tonning har namnet fra Togning i Stryn. Borgar- og lensmannsætta på Togning fra 1500-tallet omfatta ei lang rekke borgarar og embetsmenn på Vestlandet. I 2001 (trur eg) ga Hans Tonning i København ut 'The Tonning Family Book' som dreier seg om denne ætta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Se der ja, altså har vi Tonning (rett nord for Leirvik) i Hyllestad også, nevnt allerede i 1175; her fra Rygh:Stryn:'57. Togning. Udt. tŒ2ngning. -- i, a Toghnenge BK. 9 b. 11 b. [R¿gingh NRJ. II 130?]. T¿gnyng NRJ. III 621. Thanninn- genn 1563. Thoninng 1567. Thoning 1603. Thoninngh 1608. Tog- ning 1667. Tonning 1723.*Togningr, efter Formen samme Navn som Tauning i Hyllestad (GN. 62), med antagelig Betydning: langstrakt Jordvei. Alm. skr. Tonning.'Hyllestad:'62. Tauning. Udt. tau2ning. -- [af Tohnenge DN. XVI 1 c. 1175]. af Tognenge DN. XII 223 c. 1490. Thognem 1563. Tog- ninngh 1567. Togning 1611. Tonning 1667. 1723.Er ikke Sammensætning med eng f., Eng, skjønt dette Ord nu som 2det Sammensætningsled kan have Formen -ing, -ingen. Maaske *Togningr m., afledet af Partic. toginn (af en tabt Infin. *tjúga, drage, trække), jfr. togna, strække sig, blive længere. Et saadant Navn kunde mulig be- tegne en Rydning, der lidt efter lidt udvidedes i Længde, men ikke i Bredde. Forklaringen er dog usikker. Jfr. M. Hægstad, Vestnorske maalføre fyre 1350, I (Kra. Vid-Selsk. Skr. II 1907. No. 1), S. 31. Samme Navn er Tog- ning i Stryn (GN. 56).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(6) og (7)... og som ikke det er nok, så dukker det forsyne meg opp en UNGKAR og skomaker Ole Martin Olsen Tonning f 1827 opp under Tvangsarbeidere i Bergen 1850 - 1875 (straffet 6 gng) og 1876 - 1888 (straffet 4 gng). Han har altså samme fødselsår som en av våre 'kandidater', som ble viet herLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Tauning i Hyllestad har til nå vært ukjent for meg som variant av Tonning. Som Bjørn Dale allerede har nevnt er Tonning-navnet primært knyttet til gården Tonning som i dag utgjør store deler av Stryn sentrum. Flere er å finne som borgere i Bergen. Jeg har Hans Tonning sin bok om Tonningslekten, og om dette er interessant kan jeg bidra med informasjon. Men det må presiseres at brukerne på Tonning ikke nødvendigvis tilhørte borgerslektene på Tonning som nå er spredd over store deler av kloden. Her som ellers tok brukerne navn etter den gården hvor de var brukere, og derved helt vanlige bønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke helt hva det skyldes, men her stokkes både navn og bokstaver til en eneste stor smørje.Jeg begynner likegodt med begynnelsen.Ole Cornelius/Cortelius Tonning f. 1795 giftet seg 21.02.1819 i Nykirken med Inger Marie Abelsdtr. f.17.06.1792 på Gloppestad i Gloppen. Dette paret fikk i alle fall 7 barn mellom 1819 og 1836. Bl.a. fikk de sønnen Ole Martin f.19.05.1824 og død 12.01.1827 og en ny sønn med samme navn f.20.04.1827. Han giftet seg 12.09.1852 i Domkirken i Bergen med Synnøve Bergesdtr. f. ca. 1821.Jeg er ikke sikker på Ole Cornelius Tonnings opphav. Der er som tidligere nevnt flere i Tonningslekten med like navn, men jeg tror han kan være sønn av Hans Nielsen Tonning og Sophie Olsdtr. Widsteen. fra Davik/Eid. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Til innlegg 2:Ole Martin Tonning.Fra Hans Tonning sin bok har jeg en Ole Martin født f. 14.desember 1809 i Stryn. Han døde i Bergen 6. mai 1875. Denne Ole Martin har titel som konsul, og var gift med Cornelia Flor Dunadas.Barn: Petra f. 28. 9 1837 - 1924 gift med Peter Stub. Peter Stub var sønn til Christopher Abelseth Stub og Marianne Katrine Margrethe Tonning, og født 18. februar 1842 i Ålesund.Ytterligere 7 barn er nevnt, og jeg tviler på om dette er den samme Ole Martin som er nevnt i innlegg 6.Ole Martin Tonning var sønn av Peder Olsen Tonning f. 14. januar 1782 i Stryn, død 3. mai 1839 i Ålesund, og kone Johanne Marie Stub.. Johanne var født 30. januar 1785 i Nordfjord, og døde 23. februar 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Til innlegg 16: Ole Widsteen Tonning, sønn av Hans (Glad) Nilsen Tonning og Sofie Widsteen, f. 1797, døde i Bergen i 1848. Han var gift med Anne Karine Stamann. De hadde et barn sammen. Navn ikke oppgitt, men han er neppe den samme som Ole Cornelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Tor for ditt opplysende svar. Som jeg skrev i innlegg nr.16, så var jeg langt fra sikker på opphavet til Ole Cornelius(Cortelius) Tonning. Men jeg antar at det er samme mann vi finner her i 1815. Lenke. Men hvem som var hans foreldre, ja si det. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg antar at dette er den Reinert C(aspersen) Tonning som er nevnt i innlegg 14:3136 09.04. 1782 Reinholt Casper Reinholtsen Giertrud Andersdatter Tonning-ØrenReinert og Reinhold er brukt om hverandre. Dette er hentet fra døpte i Innvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg antar at dette er barna til de som vies i (11), som er lenke til sist i tellingen fra 1865 (6) og som er foreldrene til Ole Martin i Hjemstavnforhøret; 1853 005 Des 12 Jan 09 Karen Bergyte Skomagersvend Ole Martin Olsen 9-135 Synneve Bergesdatter Domkirken 1855 064 Apr 04 Mai 13 Inger Marie Cortelia Skomagersvend Ole Martin Olsen 9-78 Synneve Bergesdtr. Domkirken 1860 122 Mai 18 Jun 01 Ole Martin m Skomagersvend Ole Olsen Tonning 9-26 Synneve Bergesdatter Frit Domkirken 1861 Des 22 Mar 03 Oluf Borge Martin m Skommstr. Ole Olsen 24-40 Synneve Karen Marie Borgesdt. Korskirken 1863 Mai 28 Jul 12 Borge August m Skomagermester Ole Olsen 24-40 Synneve Karen Marie Borge Korskirken 1866 Okt 04 Des +2 Mathilde Ovidia f Skomagerarbmd. Ole Olsen 24-40 Syneve Marie Borgesd. Korskirken 1869 Apr 14 Aug 08 Oline Bertine f Skomagersvend Ole Olsen 24-40 Synneve Karen Marie Bergesd. KorskirkenDet er nærliggende å tenke at denne Ole (barnas far) er sønn av Ole Cornelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er rett Arnfrid. Det var Ole Cornelius Tonnings (f. 1795) sønn Ole Martin Olsen Tonning (f. 1827) som ble gift med Synnøve Bergesdtr. i 1852.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1875 bor altså Synneve og Ole Tonning i 23-88, i samme hus bor flere Nagel. Trolig samme ektepar som lenke 1 i 1865-tellingen (6). Ole Tonning (Mand) 2den m Husfader g Daglønner 1840 Sønmøre Romsdals Amt 23-88 17 Syneve (Kone) 2den f Kone g hm 1838 Bergen Bergen 23-88Det er denne Ole Tonning som er fra Sunnmøre, eller kanskje det er flere. På den annen side, er det han som heter Ole Cornelius Tonning ved vielsen i 1863, eller er det snakk om enda flere?Jeg har en følelse av at dette ekteparet kan ha vært barnløse. Jeg tror videre at hun dør her (samme adr som i 1875) LenkeDette er en nøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så blir Ole Cornelius Tonning fra Volda (altså Sunnmøre) gift i 1885 med Laura [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=vigd1816&gardpostnr=24017&merk=24017#ovre>Lenkeog finnes i 1885-tellingen, men da plutselig med to barn, f i 1881 og 1884. Det betyr altså at han kan ha vært gift en gang mellom Synneve og Laura, hvis det da er snakk om samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.