Gå til innhold
Arkivverket

[#44444] Unngå dobbeltarbeid - sjekk litteraturen


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Til alle gode hjelpere:Fra tid til annen kommer det spørsmål her på Brukarforum om slekter som for lengst er utredet og/eller omtalt i en av Norsk slektshistorisk forenings publikasjoner. På foreningens nettsider finnes det en oppdatert innholdsfortegnelse over alle utgaver av NST fra 1927 til idag, og tilsvarende for Genealogen. I tillegg finnes det et alfabetisk navneregister for de første 36 bindene av NST: http://www.genealogi.no/NST/NST.htmDette betyr at alle med letthet kan finne ut om noen av de personer som etterlyses er omtalt tidligere i NST.Kanskje kan et raskt oppslag i litteraturen spare timer av arbeid foran skjermen?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved å si at man kan spare timer av arbeid, har du nok ordene i behold. Men å gi (kanskje er det jeg som misforstår) inntrykk av at opplysninger fra NST er et tilstrekkelig kildesøk, er vel utilsiktet? Etter å ha gjennomgått det meste av det som har tilknytning til Christiania (til 1815) i NST t.o.m. bind XXII og også sporadisk i senere bind, anbefales absolutt at opplysningene kontrolleres. Kvaliteten varierer ikke overraskende fra artikkelforfatter til artikkelforfatter, men så uttømmende og såpass feilfritt at kontrollen er unødvendig, var i alle fall ikke NST i den perioden jeg har tatt for meg.Tidsbesparelsen ligger vel først og fremst i snarveien til kilden. Ikke alle var like 'notesky' som Finne-Grønn. Ellers tror jeg mange hadde vært spart for skuffelser om registeret informerte om når et navn kun var knyttet til et ubesvart spørsmål (jeg vet at spørsmål ofte inneholder opplysninger, så de bør stå i innholdsfortegnelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er å betrakte som en glad amatør innen slektsgransking, og jeg setter stor pris på det arbeidet som er gjort av andre, for eksempel slekter som er utredet og publisert av NST.Men for min del er det ikke nødvendigvis det ferdige resultatet som er målet for min interesse, men veien dit.Jeg blir ikke en bedre slektsgransker av å bare lese andres arbeid. Det som gjør denne hobbyen facinerende er for min del å forsøke i noen tilfelle å finne ut mer enn de før meg har gjort. Man kan selvfølgelig ta utgangspunkt i arbeid som allerede er gjort, for så å dobbeltsjekke kildene, eller man kan som jeg noen ganger gjør, begynne på 'scratch' og eventuelt sammenligne sitt eget arbeid med de andres til slutt.Fordelen med den siste metoden er at jeg lærer mer, bakdelen er at det tar mye lenger tid. Men jeg har med den siste metoden funnet feil/mangler i artikler i NST, noe jeg kanskje hadde oversett hvis jeg hadde arbeidet på en annen måte.En annen 'fordel' med å begynne på 'scratch' er at i alle fall undertegnede har blitt interessert i temaer fra andre her på brukerforumet, som i neste omgang har tilført meg mer kunnskap både i form av arbeidsmetoder og emne.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg søker på slekten Scheldrup der inne får jeg resultatet 'Database is error'. Tror ikke særlig på at det ikke er skrevet noe i NST om den slekten. Prøvde også med Maren Pedersdatter under fornavn og Scheldrup på etternavn med samme resultat. Har også prøvd å søke tidligere etter slekten Tønder. Søkesystemet der inne syns jeg er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

NST har gitt meg så mye glede! Om artiklene i disse tidsskriftene har hjulpet meg til å finne min egen slekt, må jeg vel stort sett svare nei på. Men så mye godt genealogiskt lesestoff! Jeg har skaffet meg gjennom antikvariater mange av disse heftene helt fra 1930, og jeg har mine favorittforfattere. De fleste er damer, og de har skrevet om Fredrikshaldslekter. Oj,oj.., disse har kunnet sakene sine! Helt rått!!Jeg har lest tidsskriftene så mange ganger, så de fleste har gått i oppløsning. Alle med denne noe sære hobbyen bør lese disse heftene, her er mye å lære! Om datoer på kirkelige og andre handlinger ikke er helt korrekte, spiller for meg liten rolle. Dette er lett å rette opp i om en trenger det.De gjorde en kjempejobb slektsforskerne i 'gamle dager', i dag blir vi sure om ikke vi raskt nok kommer inn på kirkebøkene på Digitalarkivet!En dame her i Rakkestad som skrev flere bker om slekt, Anna Sønstegaard, syklet den lange veien helt inn til Oslo og Riksarkivet så fort hun hadde mulighet! Tenk på det.. Det er 10 mil på dagens veier.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Arnfrid: Takk for linken. Her var det iallefall mer enn nok i velge i angående Scheldrupslekten.Til Liv: Ja jeg er enig i at Norsk Slektshistorisk Tidsskrift også har gitt meg mye, selv om jeg ikke leser alt inngående. Det har jo blitt mer interessant for meg når jeg nå etterhvert har fått noen slekter som er omtalt der. Har alle nummer fra og med nr. 2 1996(unntatt nr. 1 for 1997 som jeg har mistet), og noen eldre nummer.Jeg er elles enig med dem som sier at en bør også sjekke andre kilder, for selv om den som skrev kunne sine saker så kan de jo ha tatt feil de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

En liten digresjon siden slekten Schjelderup ble nevnt.Anne Lise: Det er vel gjerne den Maren Pedersdatter Schjelderup, født i Gildeskål ca. 1662 som datter av Peder Mentzsøn Darre Schjelderup og Malene(Magdalene) Stephensdatter Sophius(Soop) du tenker på da, kanskje? Eller er det farmoren hennes du tenker på, som også het Maren Pedersdatter Schjelderup? Hun var gift med Mentz Christophersen Darre som var sogneprest til Domkirken i Trondheim.Du må bare spørre for slekten Schjelderup er den jeg arbeider aller mest med. Spørsmål kan legges inn her i Digitalarkivets debattforum eller på Slektsforum eget emne om slekten Schjelderup: LenkeHilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Skal eg vere frekk nok til å unngå dobbeltarbeid og spørje Anne Lise eller andre om nokon har bind 35 og kan sjå på s 85 der Ole Hanssen er omtalt, og om det er denne Ole Hanssen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I første omgang tenker jeg på Maren Jørgensdatter Scheldrup født ca 1640 som var datter av Jørgen Pedersen Scjeldrup som var prest på Skogn. Jeg vet der er mulig å komme lengre, og jeg har jo 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt og 3 av bøkene til Svein Tore Dahl(de siste har jeg lånt). Har også fått fjernlånt en bok av Hornemann, men det er feil bok.Regner med å få tid til å studere disse kildene i julen eller kanskje før, og jeg er klar over på både Simon Ellefsens hjemmeside og Frode Holthes hjemmeside. Se ellers temaet 42519 om den meget sannsynlige uekte datteren av Reinholt Fredrik Tønder(Maren født ca 1701 og gravlagt på Herøy på Helgeland 13.p.trinit.1761). Jeg kommer sikkert tilbake med spørsmål der når jeg har fått studert de nevnte bøkene. Disse anene er ganske nye for meg. Kommer nok inn i mye spennende her.Det er også mulig at jeg skal inn på den Maren Pedersdatter Scheldrup som du skriver om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Knut Skorpen: Ser at jeg likevel ikke har bind 2 fra 1996, men har fra og med bind 3 side 200. Jeg ble medlem i 1996, og har derfor ikke de to første numrene for dette året. Så jeg har altså bind 35 fra bind 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Til Knut Skorpens forslag:Det man kan gjøre er å slå opp i innholdsfortegenelsen. Der vil man finne at sidereferansen Knut Skorpen gir viser til følgende artikkel:Thingsrud, Leif, (1956–). 'Borgere i Christianias ladesteder 1782–1823.' NST 35 (1995): 80-85.Og om man da enten har dette heftet selv, eller om man må innom biblioteket, så kan man på side 85 lese at under Filtvet (Hurum) er 'Ola Hansen, skipper 1815-1823' nevnt som en av totalt fire (skipper)borgere under dette ladestedet.Min hensikt med å legge inn dette temaet var altså å bevisstgjøre mht det som allerede er publisert. Feilfri litteratur har jeg ikke garantert, men alle deltakere i dette forum forutsettes jo å ha sin sunne kritiske sans i behold. :-) Og som kjent er alfabetet et flott verktøy og registre er laget for å brukes (ofte).mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Takk skal du ha. 'Krysslesinga' mot innholdsfortegnelsen har eg ikkje tenkt på. Og sidan du fekk vist eit døme på bruken av registera, svarte du slik at spørsmålet mitt ikkje vart ei avsporing, slik et hadde frykta.Elles er vel ikkje NST å finne på alminnelge kommunale bibliotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

NST er i hvert fall å finne på Hoved-Deichmann i Oslo, og dette biblioteket er vel kommunalt. Vil derfor tro at det også finnes i hovedbibliotek i andre kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Biblioteket i Sandnessjøen har iallefall noen gamle bind av NST, men jeg vet ikke om de har fra 1956.Det er jo ikke så langt unna deg Knut såvidt jeg ser. Jeg kan se etter når jeg skal dit igjen i neste uke. Jeg har sett at de har NST fra 1952 iallefall, og noe fra 1940-tallet. Det er nok noen som har gitt dette som gave tror jeg. Tror også de abonnerte på NST en stund, men vet ikke om de gjør det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Til dette med NST/Genealogen på kommunale bibliotek:En lang rekke kommunale og fylkeskommunale bibliotek har allerede NST/Genealogen. Det er samtidig slik at langt flere bibliotek bør kunne stille med dette tilbudet til sine brukere på lik linje med sitt utvalg av de ulike bygdebøker. Kanskje det er en idé om hver enkelt sjekker med sitt lokale bibliotek, og fremsetter et ønske?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ellers går det greit å sende en mail til NSF og be om de aktuelle eks, evt kopi av artiklene, om de ikke har restopplag av det aktuelle tidsskriftet.Når jeg bestiller. bruker jeg 'merk', 'kopier' fra NSFs side, og så bare 'lim inn' i e-posten. Går veldig greit, da får jeg med både nr, forfatter, tittel og sider.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristinn Hegna

For oss tungnemme... Jeg søker på søkesiden etter Hans Otto Steen og får referansen 3:314 - det skulle bety bind 3, side 324. Men her http://www.genealogi.no/NST/nst_i-x.htm i innholdsfortegnelsen over bind 3 finner jeg ikke noen side 314...? Ser jeg feil sted? Eller er han kanskje ikke omtalt i noen artikkel men i en annen sammeheng?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje du har havnet under -Spørsmål-. Jeg har selv lett mye i de bøkene, men det er så mange feil ang. sider at jeg har gitt opp etter hvert. Jeg var nylig sjekket en ytterst sjelden slekt som skulle stå der. Sidenummeret var OK, men denne 'slekten' besto av 2 medlemmer, og var liksom nevnt i forbifarten. Kan vel neppe kalles slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det er godt muleg, Tore, men innhaldslista går så langt eg (og Kristinn, nr 19) er i stand til å sjå på den aktuelle lenka til side 312. Siste artikkel ser ut til å vere: Holst, W. 'Biskop Salomons alterdisk.' NST 3 (1932): 311-312.Er dette ein tilfelig eller systematisk feil / mangel i namneregisteret, eller er det ført på ein måte vi ikkje skjøner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Glem ikke den danske: 'Personalhistorisk Tidsskrift'som har adskillige artikler om norske slaegter saerlig i tiden inden NST fandtes.PHT har også indholdsfortegnelse på nettet. Brug explorers sögefunktion under Edit/rediger menuen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Arnfinn, NST III i 1932 er korrekt og Hans Otto Steen er omtalt på side 314. Etter 'alterdisken' kommer spørsmål og svar frem til side 323 og deretter en side regnskap.Foruten PHT som Lars nevner over, bør også Norsk Personalhistorisk Tidsskrift nevnes (eller helt presist Norsk Tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og literærhistorie), ialt 3 bind, kan vel kalles en forløper til NST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Stort takk til Carsten Berg Høgenhoff for at det endelig går å søke i registeret.Også takk til de som viser til andre kilder med bra informasjon.Men et problem som gjenstår for oss som ikke har en egen samling eller nærme til bibliotek med samlingene er å vite i hvilket hefte artikkelen står. Det går jo å gjette efter sidenumrene, men er det like mange sider i alle hefter fra 1 til nåtid?mvh/Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.