Gå til innhold
Arkivverket

[#44446] Kirkeboken for Oslo Domkirke Mini 1 1664, hjelp til å tyde skrift


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jensdatter - Rebecha - Plat. Skal komme tilbake etter litt senere ikveld med ordlyden om ikke andre hjelpere trer til i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Anna Jens daatters barn Rebecha, afflet med Christian Berntzen Plat. Efter Predichen. ------------------------------- Bærnt Plat, och Anne Chrstophers daatters barn Ragnild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Geir og TorTusen takk skal dere ha for hjelpen. Jeg håpet at det var Plat det sto, men ville ikke skrive det i det første innlegget. Var redd det kanskje ville farge svarene jeg ville få. Var også redd at jeg leste feil. Den er ikke enkel å lese denne kirkeboken (ikke mange andre fra den tidsperioden heller).Bakgrunnen for min forespørsel er at jeg med stor sannsynlighet har aner i Plat/Plateslekten på min mors side. Se også tema 43272. Via Hans Johansen Plate, klokker i Grue på 1700-tallet.Tenkte jeg skulle kikke litt i Oslo Domkirke for å se om jeg fant noe. Og det gjorde jeg jo:-) Hadde derimot fått vite at Berent/Bernt Plate fikk en datter Margrethe i 1664, men det viste seg jo at det var ei Ragnild.Når det gjelder den første dåpen hvor Christian Berntsen Plat er far, vil jeg vel kanskje også tro at dette er en sønn av Bernt Plate? Har ikke noen sønn med navn Christian på ham da.Til Geir: Har du også aner i Plateslekten?Skal bli spennende å lete mer i denne kirkeboken.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Berent Plat/Platt/Plate/Plade var gift 2 ganger og du finner ikke mindre enn 1 døpt fra første ekteskap (med Karen Jochumsdatter) og 12 døpte i andre ekteskap (med Anna Christophersdatter Lang) i kirkeboken for Hellig Trefoldighets Kirke i Christiania (Oslo Domkirke Mini 1). Dessuten finner du ytterligere to fra første ekteskap som er døpt før kirkeboken start i 1648 samt vielsen med Anna Lang og Berents begravelse i 1689. (Dette er ikke eneste familie med Plat-navnet i en eller annen variant i Christiania på denne tiden).Dette er ikke min familie, jeg arbeider ikke med egen familie, men Christianias befolkning frem til 1815. Skal lese oppgitte tema nærmere etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Leste tema 43272 uten at jeg ble så mye klokere sett i denne sammenheng. Men jeg antar at den 'Hans Johansen Plate' som Sollien skriver om er sønn til Johan Johansen Plate og Martha Jonasdatter Angell og således oldebarn til Berent Plat i Christiania ? Men dette er ren gjetning fra min side. Han kan jo også være sønn av overnevntes far og en av hans ektefeller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen GeirJeg forstår at du kanskje ikke ble så mye klokere av henvisningen min:-)Men det jeg mente var at en gren fra Berent Plate gikk til Grue i Hedmark. Det er i hvert fall det jeg har fått opplyst.Dette er slik jeg har fått det fremstilt: MAGNILD HANSDATTER (fra det henviste innlegg), som er min 4xtippoldemor, ble født 1746/47 i Grue. Faren hennes var Hans Johansen Plate. Han var klokker i Grue og født i Enebakk, Akershus 1703.Hans foreldre igjen var Johan Berentsen Plate og Magnhild Pedersdatter Løten Kraft. Johan Berentsen Plate var kapellan i Enebakk, og senere sogneprest i Enebakk. Han skulle være født 1657 i Kristiania, og sønn av Berent Johansen Plat/Plate og hustru nummer to Anne Christophersdatter Lang.Kirkebøkene fra Grue har jeg sett i. Men har ikke fått sett på noen kirkebøker (eller annet) fra Enebakk ennå. Må vente med det til etter jul, da de må fjernlånes. Julestria vet du:-) Men nyskjerrigheten tok overhånd, så jeg begynte bakerts.Denne Johan Johansen Plate tror jeg ikke at jeg har vært borte i. Har jeg hoppet over en generasjon? Er Johan Johansen Plate en sønn av Johan Berentsen Plate.Så et spørsmål til: Denne Christian Berentsen Plate, er han sønn av Berent Plate og første hustru?Spennende arbeid du holder på med, skal det gis ut i noen form senere?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Neida, du har ikke hoppet over en generasjon, men det er Johan i påfølgende slektsledd så det var en ren spekulasjon fra min side. Magnild og Johan hadde også en sønn Johan som jeg siktet til (senere kapellan og til sist sogneprest).Christian er ganske sikkert sønn av første ekteskap, men helt sikkert vites dette ikke da han er død ved farens skifte. Mulig jeg kan gi et sikkert svar senere avhengig av jeg måtte finne i andre kilder.Det jeg arbeider med, skal 'utgis' i en eller annen form. Faktisk ser det ut til at det er en reell mulighet for at jeg kan få 'sponset' en slik utgivelse - slike penger sitter imidlertid hardt inne i vår tid, så jeg får vente i spenning litt tid til. Uansett er ikke arbeidet ferdig, så det er ingen hast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.