Gå til innhold
Arkivverket

[#44456] Haagen/Hogen Gautesen , Tromsø. Hvor kom han fra?


Gjest Linn Moan
 Del

Recommended Posts

Haagen Gautesen var bosatt på Kaldslett i Tromsø, og var født i siste halvdel av 1600. Jeg finner han ikke i 1702-ft, og lurer derfor på hvor han kom fra. Han ble gm Elen Hansdatter fra Finnes på Kvaløya, og hadde barna Hemming, Anders, Hans, Thomas, Lars, Knut og Haagen. I 1702-ft finnes en Frans Gautesen på 53 år på Finnes (der Haagens kone kom fra), og dette er trolig et godt spor. Problemet er bare at jeg ikke finner noe mer...Noen som har noen spor til meg?Mvh Linn Moan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Haagen Gautesen (1690-1753) sies i enkelte databaser og komme fra Danmark eller Gudbrandsdalen. Hvordan de er kommet frem til det er ikke begrunnet på noen måte.Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Mye bra informasjon her:http://tore-nygaard.com/troms/1241.htmDenne oversikten åpner en mulighet for at han eller hans far kom fra Vanvikan i Leksvik og at han var halvbror til Anders Andersen på Tennes.På Tromsdalen bydelsråds hjemmeside finner jeg følgende:'Det hevdes at Hågen Goutesen (Gontesen) bodde på Reinen i 1701. Seinere finnes han som bygselmann på det som i dag kalles 'Solligården' g.nr. 18 br.nr. 1.'Byhistorikeren N.A. Ytreberg mente at det kunne være en slektsforbindelse med Iver Sørensen Sandvær.Mange teorier, men lite hårde fakta.Så langt jeg kan se, så må det framkomme nytt kildemateriale om vi skal ta oss forbi 'Det er fristende å gjette'-kategorien.--Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Det er mange som har Haagen Gautesen i sin anerekke, og det er sikkert ikke siste gangen spørsmål om ham dukker opp.For oversiktens skyld tror jeg det kan være en fordel denne debatten kan legges til under tromskategorien.--Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.