Gå til innhold
Arkivverket

[#44460] Ingen som vet noe om Jens nilss, Vaagene?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
Gjest Gisle Hersvik

Dersom Jens Nilsson er fra Vågene og omtala i Askvoll Bygdebok Folket III så kan eg sjekke dette for deg i kveld.Legger inn lenke til din tidlegare forespørsel: LenkePS! Det er best om du har ein debatt pr. tema, evt refererer til tidligare debattar.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Er det andre som har på følelsen at innlegg ikke kommer inn? Jeg la inn et svar tidligere idag, men ser det ikke.....Jeg skrev: Mht. Nils, så har jeg vielsen og dåpen, men foreldre og besteforeldre vet jeg lite om, kun navnet på faren. Johanne er jeg også svært usikker på, som det fremgår av Gisles link.Beklager at jeg laget nytt tema. Jeg tenkte at det gamle innlegget vill forsvinne langt ned på listen og ingen hadde svart på det. Takk for påminnelsen, Gisle!-og Kjellaug: Bremanger lå tidligere under Kinn, men ble i 1866 skilt ut som egen kommune. Det har også forvirret meg litt at de to navnene brukes om hverandre, men det er nok samme Vaagene det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Askvoll BB, Vågane:Jens Nilsson Vågane Førde (d. 1839, 55 år gml. Ifølge ein merknad var han truleg fødd 1793) g. 1819 m. Johanne Judit Olsdtr. Osland (men finn ho ikkje omtala under Osland i Askvoll BB). Dei fekk 8 barn, inkl.Nils (1825-1867) g. 1852 m. Elen Sofie Sørensdtr. Hestvik (1820-e.1875). Dei fekk 5 barn.**********************Askvoll BB, Hestvik:Fld til Elen Sofie: Søren Iverson Hestvik (1790-1865) g. 1813 m. Johanne Larsdtr Flokenes (1788-1864).Fld til Søren: Iver Olson Hestvik (1759-1832) g. 1787 m. Anne Olsdtr Gjelsvik (1758-1833).Far til Iver: Ole Iversen Hestvik, e.m. i 1801, d. 1817, 95 år gml.**************Askvoll BB, Gjelsvik Fld. til Anne Olsdtr: Ole Christensson Gjelsvik Hatlelid (1724-1795) g. 1748 m. Synnøve Olsdtr. Hegrenes (?-1790)**************Askvoll BB, FlokenesFld til Johanne Larsdtr: Lars Helgesson Flokenes Vågane g. 1783 m. Martha Kristine Andreasdtr. Flokenes. Sjå: Lenke**************Askvoll BB, HatleidFar til Ole Christensson: Christen Zachariasson Hatelid Gjelsvik (1699-1726).**************Askvoll BB, HegrenesFld til Synnøve Olsdtr.: Ole Andersen Hegrenes (ca. 1681-?) g. før 1719 . Guri Gunnarsdtr. (d. 1759, 79 år gml). Ho g. II 1743 m. Johannes Bendiksen Hegrenes.**************Askvoll BB, GjelsvikFar til Christen Zachariasson: Zacharias Arneson Gjelsvik g. før 1699 m. NN. Han d. 1752, 77 år gml.***************

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Gisle!Jeg har søkt på både Jens og Johanne, men jeg har problemer med å finne rett person. Både i 1801-tellingen og i dåpsarkiver er der flere som kan stemme. Mht. Johanne, så lurer jeg på om Johanne Judit med fødested Osland kan være feil. Jeg finner en med det navnet, se vedlegg, men hun er ikke fra Osland.

bilete1729.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Jens Nilsson er truleg han som er 8 år under Schey Yttre, Førde prestegjeld ved FT1801.Kan dette vere Johanne? Lenke (dvs ho som er fødd Sortevig, Kinn).Skal komme tilbake med namn på barna til Jens og Johanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Til Gisle, innlegg 6Kan jeg komme med en forespørsel her: Iver Olsen Hestvik og Anne Olsdtr får sønnen Ole i 1804 Lenke Står det noe om denne sønnen i bygdeboken for Askvoll?En av forfedrene i min database er strandsitter Ole Iversen fra Hestvik som får sønnen Birger på Kvamsøy i Vik 20.1.1830, mor er hans kone Lucie Johnsdtr. Jeg har strevet lenge med å finne opphavet til disse to, såvidt jeg vet finnes Hestvik flere steder i Sogn og fjordane. Kan det være at han kommer fra Askvoll?Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marita Brandsøy Lystad

Vet ikke om dette temaet er aktuelt for noen av dere fortsatt, men jeg kjenner i hvert fall til paret Jens Nilsen Vågene og Johanna Olsdatter.Det vil si, det er nok det paret som er fra Bremanger/Kinn som er blant mine forfedre. De gifter seg 12.november 1819, og blir foreldre til min ane Gjertrud Andrea i 1823.Kjenner noen av dere andre til flere ting rundt dette paret? Hadde de flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

I Bremanger Bygdebok Bind 2 side 204 er dette paret nevnt under bruket Vågane. Jeg har ikke dette bindet tilgjengelig akkurat nå, men har notert ned 8 barn etter dette paret, blant annet Gjertrud Andrea født 1823 (gift 1859 med Ole Markusson) og Nils født 1825 (gift med Elen Sørensdtr.) I dette bindet er Johanne kalt Johanne Pernille Olsdotter, født 1791 i Vågane (Waagenes).Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Kjempefint, Bent!Dette er rette folka, ingen tvil om det. Jeg blir veldig glad om du har tid til å sjekke navnene på de 8 barna også :-)Gjertrud Andrea f. 1823 er min tipp-tipp-oldemor. Hun gifter seg 13.07 1859, med Ole Mortensen (ikke Markusson) Bjerk fra Sogndal.Jeg ser at jeg har spekulert i at Jens Nilsen kommer fra Førde i Bremanger, vet du om det står noe mer om han i bygdeboka?Takk for hjelpen så langt!Mvh Marita Brandsøy Lystad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Hei! Sidan eg er på jakt etter navn frå Vågane sjølv, vart eg nysjerrig på dette innlegget. For meg synes det som om det er svært mange samanfallande navn og datoar for paret Jens Nilsson og Juditte Olsdtr. i Askvoll og det 'tilsvarande' paret i Bremanger.Er det 2 forskjellige par, eller er det ein samanblanding her?Helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Debatten ble nok litt uoversiktlig ja, men jeg tror vi kan slå fast at det snakkes om to ulike par?1: Jens Nilsson og Johanne Olsdatter g. 13.april 1819- dette paret er hjemmehørende i Bremanger, som tidligere lå under Kinn.2: Jens Nilsson og Juditte Olsdatter- tilhørende Askvoll?Deretter gjelder det å sortere barna. Kanskje noen kan slå opp i henholdsvis Askvoll og Bremanger Bygdebok for å lage en oversikt over hvert par?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Etter litt leiting finner jeg følgende barn av Jens Nilsson og Johanna Olsdatter:Nicoline Ragnilde f. 1819Niels f. 1820Rasmus f. 1820Gjertrud Andrea f. 1823Birthe Anemarie f. 1828Engel f. 1830Anders Olai f. 1832Kilden til dette er Familysearch, så jeg garanterer ikke holdbarheten helt- selv om det er avskrift fra kirkebøker.Legg merke til at Nils f. 1825 ikke er å finne i denne søskenflokken, i hvert fall ikke i følge FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiKjekt å se at det kom lliv i denne tråden igjen!!Det er nemlig en av mine litt usikre slektsgrener.Noe er jeg helt sikker på, men noe mangler. Dere kan jo se på det og så håper jeg å kunne komplettere informasjonene:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

En liten tillegskommentar:Sønnen Nils f.1825 og hans etterkommere har jeg godt dokumentert, siden det er den delen av slekten jeg holder på med.Hans datter Johanne Regine var min manns oldemor.Hun bodde med mannen Ole Olsen på Bømlo og de fikk 9 barn. Bl.a. Ingvart Martin Olsen som var min manns bestefar. Den eneste fra dengang som jeg har funnet en gravsten for er sønnen Oluf Andreas: [url="http://www.loslekt.com/slekt/showmedia.php?mediaID=647>LenkeDe bodde på denne garden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei Litta. Jeg har sjekket litt i kirkeboka, og det ser nok ut til at Nils tilhører søskenflokken også ja. Han er født 22.09 1825 og døpt 28.09.Foreldrene er Jens Nils. Vaagene og Johanna Olsdatter- alt iflg kirkeboka for Kinn.Men fortsatt er det litt kaos i rekkene her, siden det ser ut til å finnes to ektepar med likelydende navn. Kan noen sjekke ut Askvoll-paret og deres etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Jeg tror det blir nødvendig å få på bordet all informasjonen fra de to bygdebøkene. Altså informasjon fra Bremanger om den aktuelle familien på Vågene der, og samme informasjon om familien fra Askvoll.Så gjelder det å sortere dem fra hverandre, for å finne ut hvem som tilhører hvilken familie. Før dette er gjort er det vanskelig å vite hva som blir riktig, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

I følge Bremanger Bygdebok er dette de 8 barna: 1: Nikoline Ragnhild (f 1819). 2: Nils (1820-1820). 3: Rasmus (f 1820). 4: Gjertrud Andrea (f 1823). 5: Nils (f 1825). 6: Brita Anne (1828 - 1829). 7: Engel (f 1830). 8: Anders Ole (f 1832).I mine notater fra boken er ektemannen til Gjertrud Andrea Ole Markussen Bjerk.Jeg har som tidligere nevnt ikke tilgang til bygdeboken nå, så jeg kan ikke sjekke hva som videre er skrevet om dette paret.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

I Bygdeboka for bremanger står det følgande:Jens Nilsson. Gift med Johanne Pernille Olsdtr. f.1791 på bnr.1, d.1839 i Vågane. Dei er omtala som husfolk i kyrkjeboka. Truleg var dei plassfolk eller kansje arbeidsfolk på Smørhamn som leigde seg husrom i Vågane. Der ser ikkje ut til at nokon av borna etablerte seg i Bremanger. Born: Nikoline Ragnhld f. 1819 Nils f.1820, d.1820 i Vågane Rasmus f.1820 Gjertrud Andrine f.1823. Gift 1859 med Ole Markusson Bjerk. Nils f.1825. Gift 1852 i Vågane med Elen Sofie Sørensdtr. Brita Anne f.1828, d.1829 i Vågane Engel f. 1830 Anders Ole f.1832. Gift i Vågane med Ida Ananiasdtr.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiEtter min mening ville det beste vært om vi kunne få fakta på bordet fra kirkebøker heller enn fra bygdebøker, for de inneholder ofte feil. En bra pekepinn er de, men de trenger en bekreftelse.Hvor mye har vi, svart på hvitt, fra originalkilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.