Gå til innhold
Arkivverket

[#44460] Ingen som vet noe om Jens nilss, Vaagene?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Og videre, under Holsen:Bruk 13 Støa:Anna Olsdatter f. 1789, gift 1822 med Markvard Eirikson, Erikstad i Jølster, gift igjen 1841 med Jens Nilsson Vågene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Siden Jens var födt för de gifta seg, kan det være at bygdebokforfatteren utelot han? Jeg har sett slikt för.Det blir værre med foreldra til Nils Henrichsen og Brita Andersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Bygdebøkene for Førde er ikke så gamle, og kvalitetsmessig er de ganske bra, synes jeg. Så jeg tror kanskje ikke at det utelatelsen er med vilje. Men bygdeboka er slik at det mangler en del koblinger og slikt på de eldste tingene, og jeg har opplevd noen ganger at enkelte barn ikke er med i flokken.Foreldrene til Nils og Brita blir nok vanskelige å finne ja. Men men, jeg er veldig fornøyd så langt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS finner vi de fölgende barn for Nils Hendrichsen og Brita Andersdtr:Jens 7/1-1793: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100216603327&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeAnna Sophia 2/8-1802: LenkeOline 1/2-1806: LenkeTrone Oline 29/12-1804: LenkeNils 8/10-1808: LenkeErik som er 1 år i ft finner jeg ikke, men det må være han som er födt 7/9-1800 i Förde og mora sitt navn må være feilskrevet, han er jo med i bygdeboka ser jeg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg ser ikke at du har funnet foreldra deres, Litta? De kommer ihvertfall ikke opp når jeg klikker på navna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Stemmer det, Kjellaug. Jeg har ikke noen av foreldrene.Nå er det etterhvert lenge siden jeg holdt på med familien og jeg var ganske ny i gamet dengang, så jeg kommer nok etterhvert til å gå til bake til alle de løse trådene min og se om der er mer å hente. Det kan jo også være kommet mer på nett siden da.Jeg lånte bygdebøker, husker jeg, men sammenliknet med bøkene for f.eks. Bømlo og Tysnes var de ikke så informative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det tenkes at Henrich kom fra Naustdal? Der er det to kandidater i konfirmasjonslistene i 1762, en fra Furrehoug og en fra Holmeset.Henrik Nilsen Furrehoug: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=118&filnamn=FORD1748&gardpostnr=602&merk=602#ovre>LenkeHenrik Josefsen Holmeseth: LenkeDet er og en Henrich Tomassen fra Horstad i Naustdal konfirmert i 1759:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med foreldra til Johanne Judita Olsdtr?Her blir et par Ole Jonsen og Anne Marie Larsdtr trolovet i oktober 1787, greier ikke å tyde hans gard, syenst det står Erikstad på henne: Permanent sidelenke: Lenke Forlovelsen er på venstre side og giftermålet på högre. Der synest jeg det står Strand for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Erikstad er ein gard på nordsida av Svanøy. Strand høyrer ikkje til Kinn pr.gj., men det er 2 Strandgardar i Fjaler (begge truleg i Dale sokn) og 1 i Gaular.Det hadde kanskje vore rimeleg at eg deltok meir i denne debatten, sidan det var eg som reiste spørsmålet om det kanskje var ein samanblanding (15). Men her har det gått så fort, at eg har halde meg klokeleg på sidelinja. :)helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Kan Strand være en forkortelse for Stavestrand?Du har ellers rett i at det nok har blitt en sammenblanding her, og jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det har seg at denne familien også dukker opp i bygdebok for Bremanger. Det må vel bero på en misforståelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er Strand flere steder som Torbjörn sier:Strand i Solund, i Gaular, i Gloppen, i Jölster, i Fjaler, to steder i Stryn. Men det bör vel ikke ligge for langt unna så det kan jo være mulig at det er en forkortelse for Stavestrand.Ellers har jeg för kommet over slike sammenblandinger i bygdebökene, derfor bör en alltid sjekke mot primærkilder dersom disse er tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Dersom det verkeleg er ei samanblanding, må det seiast til bygdebokforfattaren sitt forsvar at det er snakk om eit ganske så spesielt tifelle! Men det burde kanskje ringt ei bjelle når det viser seg at ingen av borna til Jens og Johanne etablerer seg i Bremanger sokn (sjå innlegg 23).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Ja, det er virkelig et spesielt tilfelle. Og et annet forsvar er det jo at både Vaagene i Bremanger og Vaagene i Askvoll-distriktet har tilhørt Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg er i hvert fall glad for at temaet kom opp igjen, slik at jeg kunne få verifisert mine data og i tillegg få en masse nye data.Takk til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.