Gå til innhold
Arkivverket

[#44466] Gausdal


Gjest Vibeke Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke Jørgensen

Hej, jeg vil gerne vide om nogen kender noget til bogen Slegter og Gårde i Gausdal 1820-1824 af Hans Kraabøl og om nogen kender til Rødningen gård? Jeg søger nemlig en ane (Simen Olsen Ronning) som jeg er ret sikker på kom derfra.Mvh Vibeke Jørgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hallo Vibeke. Jeg er eier av den bok du spør etter.Har du opplysning om når denne Simen kan være født? Har 6 Simen Olsen i folketelling for Gausdal 1900,og selv er jeg født på en gård ved navn Rønningen. Hjelper gjerne hvis jeg kan. Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Jeg har også ovennevte bok. Boken går fram til ca. 1820.Kraabøls slektsopptegnelser omfatter hovedsaklig bare de største gårdene i bygden dvs. de som var selveiende bønder. Husmannsfolk, tjenere,inderster etc. er ikke nevnt.I Gausdal er Rønningen et typisk navn på en husmannsplass. Det finnes vel 8-10 forskjellige plasser som heter Rønningen, og ofte er det i en sammensetning med navnet på den gård som eier plassen f.eks. Nordrumsrønningen og Svendsrudrønningen. Dessuten var husmannsfolk ofte på flyttefot, og om man var født på Rønningen er det slett ikke sikkert at det navnet ble brukt ved f.eks. konfimasjonen.Har du flere opplysninger om Simen Olsen? Når levde han, kjenner du til andre navn i slekten, foreldre, søsken? Hvem var han gift med?I folketellignen for 1865 er det 22 ulike Simen Olsen.Mvh Jan Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Som Jan Olav Skaug sier, dette spørsmålet er umulig å besvare uten ytterligere opplysninger. Det er to muligheter her: de kan komme fra Nordre eller søndre Rønningen i Østre Gausdal, eller de kan komme fra nærsagt hvorsomhelst som har 'rydning' i navnet.Hvis de kommer fra en av de to Rønningengårdene så har du en Ole Svendsen Rønningen, sønn av Svein Andersen Rønningen og Marthe Johansdatter Bakke på Nordre Rønningen, og f i Østre Gausdal 4. desember 1811. Ole Svendsen kjøpte senere Kalstadrud og emigrerte til Amerika. Om han har en sønn som heter Simen vet jeg desverre ikke.Det ville jo vært litt av et sammentreff om det skulle være rette person! Så her trenger vi noen (omtrentlige) årstall og alt annet du måtte ha av informasjon for å komme noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Jørgensen

Hej alle, tak for jeres svar :) Her er alt jeg ved om Simon:Gift i Kerte sogn, Fyn, Danmark med pigen Maren Hansdatter den 16. februar 1811. Der stod der at han hed Simon Olsen Ronning, barnfød i Gausdal Prestegjeld, Agerhuus, Norge og at han var Skomagersvend.Han fik en søn den 5. maj 1811 i samme sogn som blev kaldt Hans. Ved Hans´ dåb kaldtes han Simon Olsen Rynning.Ifl. en folketælling fra sognet fra 1834 er Simon 49 år som så betyder at han må være født ca. 1785, men ved hans død den 17. december 1838 er hans alder noget helt andet. Ifl. den er han født ca. 1773.Jeg har fået tips om at Ronning kan stamme fra Rønningen/Rødningen gård i Gausdal, men vil gerne være mere sikker.Det er alt jeg har om Simon, jeg håber nogen kan hjælpe mig videre.På forhånd takMvh Vibeke Jørgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jab Olav Skaug

Gausdal Prestegjeld ligger i Oppland fylke (tidligere Christians Amt), mens Agerhuus vel må bety dagens Akershus fylke?Ved folketellingen i 1801 bør Simen være ca. 16 år evt. ca. 28 år. I Gausdal finner jeg 5 stk Simen Olsen hhv. 17, 37, 53, 66 og 67 år.Den eneste som passer er tjener Simen Olsen på Kraabøel. Her er linken LenkeMvh Jan Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.