Gå til innhold
Arkivverket

[#44474] Hans Pedersen Koplandeie fra Modum, Buskerud.


Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

I folketellingen 1865 for Skrædderud, Nykirke Modum finner jeg Hans Peders, 41 år. f. Modum, Kari Christoffersdtr. 35 år, f. Næss prgj, Peder, 11 år, Christian 3 år og Berthe M. 7 år. I utvandrede med 'Rea', 1866 finnes Hans Pedersen Koplandeie, Kari, 35 år, Petter, 7 år, Berthe Marie 3 år, Christian 2 år og Hans, barn. I nekrolog i Decorah Posten for 19.juli 1921, for Mrs. H. Petersen står det at hun er født på Hadeland 10 august 1829. Hennes mann, H. Peterson, døde 10 april 1895. De har vært farmere i Newburg, Fillmore Co. MN. Finner familien i 1880 tellinga for Newburg. Spørsmålet er om noen har vielsen for Hans Pedersen og Kari Christoffersdtr., og om det der står farens navn og hvor hun er født. Jeg finner en Kari født 10.aug. 1829 i Gran, men det kan ikke være henne. Hennes far var Hans Larsen. Det er en Kari født 29.juli 1830, far Christoffer Johannesen, mor Berthe Christensdtr. De var ikke gift, og jeg finner ikke flere spor av deres datter, Kari. Kan noen bekrefte eller avkrefte at denne Kari er den riktige? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tolking av vielsen prøver jeg på her: 8 jun 1855 , Ungkarl Hans Pedersen Bjøre Nymoen 28 år pige , Kari Christophersdatter på (Taraldsveen? )fra Hadeland. 24 år. Hans far, Peder Johnsen Bjøre , hennes far , Christopher Johansen .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Tusen takk for opplysningene. Det er nok riktig at Kari var fra Hadeland, nærmere bestemt Tingelstad sokn ved Randsfjorden. Vi i Kontaktforum Hadeland-Amerika samler opplysninger om de mer enn 10 000 som utvandret fra Hadeland. Dette er hva vi har samlet til nå om Kari Christoffersdtr. og hennes familie; Skjema nr/Form No: 1038Registreringsskjema for Emigranter til Amerika og Canada fra Hadeland Hadeland Immigrant Identification FormEmigrantenes navn, fødested og fødselsdato/Name, place and date of birth of the emigrants: Kari Christoffersdtr., f. 29.07.1830 på Elkeneiet i Tingelstad, utv. sammen med sin ektemann, Hans Pedersen, f. …………….. i Modum i Buskerud og barna: Peder, f……………. (11 år), Berthe Marie, f. …………….. (7 år), Christian, f. ………………..(3 år) og John, f. ………(spebarn), alle født i Modum.Hvor reiste de fra/From where did they leave: Koplandeiet i Modum, Buskerud.Når utvandret de/When did they emigrate: 1.5.1866 med ”Rea” ankom Quebec 7.6.1866.Steder de bosatte seg/Where did they settle: Først 1 år i Quebec, siden i Newburg Twp., Fillmore Co. MN.Hva livnærte de seg av/Occupation of the immigrants: Farming.Andre opplysninger/Additional information: Kari og Hans gift 8.6.1855 i Modum, Buskerud. Barn: 1. Peder, se over, gift ? barn ? død …………. i ………………………………………………… 2. Berthe Marie, se over, gift ? barn ? død ………….. i ……………………………………….. 3. Christian, se over, gift ? barn ? død …………. i …………………………………………….. 4. John, se over, gift ? barn ? død ………… i …………………………………………………… Kari og Hans’ barn født i Amerika: 5. Inger (Isabell), f. 31.03.1869 i Fillmore Co., gift ? barn ? død ……….. i ………………… 6. Lina (Lena), f. 09.03.1873 i Fillmore Co., gift ………med Andrew Ellestad, f. …………. i …………………………. De bodde i Decorah, IA i 1920. Deres barn: ……………………………………………………………………………………………. Lina døde …………………………………, Andrew døde ………………………………………… Karis foreldre: Christoffer Johannesen og Berthe Christensdtr., ikke gift. Hans’ foreldre: Peder Johnsen og ………………………………………………………………... Kari døde 12.7.1921 hos datteren i Decorah, IA, Hans døde 10.4.1895 i Fillmore Co., begge gravlagt ved Newburg Church, Fillmore Co. MN.Andre familiemedlemmer som har emigrert/other family members who emigrated:Opplysningene er fra/Sources of information: Rowberg files side 362, nekrolog for Mrs. H. Peterson fra Dec. Posten for 19.7.1921. Kirkebøker for Gran/Brandbu, David Gunderson, Fergus Falls, MN, opplysninger fra debattforumet på Digitalarkivet, se spørsmål 44474.Med analog veldig treg internett tilgang, er det veldig tidkrevende og søke i de digitaliserte kirkebøkene. Dersom noen kan finne fødselsdager for Hans Pedersen og barna som er født i Modum, er jeg takknemmelig for det. MVh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en kilde som oppgir dåpen til Hans Pedersen med far Peder Johnsen , Modum: LenkeMulig denne dåpen kan finnes i de digitale kirkebøker her, skal se om jeg finner den.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Hei Gunn og Alf Thore. Mange takk for hjelpen. Nå skal vi prøve å få mest mulig informasjon om familiens liv fra Amerika slik at enda en utvandrerfamilies livshistorie blir nedskrevet. Ellers er nyttårsønsket mitt at regjeringens Soria Moria erklæring om bredbånd til alle innen utgangen av 2007 fortsatt står ved lag. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.