Gå til innhold
Arkivverket

[#44477] Navneforvirring i Drøbak


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Trenger hjelp til å tyde hva det står ved Christian Andersen,far til Carl August.Vet ikke om han kommer fra Drøbak. Er det noen som kan hjelpe meg.Prøver lenke for første gang.Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg prøver nå å finne den andre siden av slekten i Drøbak,da jeg står bom fast. Håper det er noen med litt klarere hode enn meg som kan hjelpe til. Personene jeg søker er Beathe Jochumsdatter og ektemann Samuel Samuelsen/Landmark. Samuel het Landmark i dåpen til deres første barn i 1817 og Samuelsen i til to andre barn. Håper jeg kan få litt hjelp. Finner ikke noe ekteskap.Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Skjellerud er gård i Frogn, postadresse Drøbak. Hjemmesida til Frogn Historielag finner du her: Lenke Der sitter ei Trine Skjellerud i styret. Mailadressen hennes finnes på den viste hjemmesida. Kanskje er det noe å hente der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...bygdebøker:Frogn bygdebokverk bd 1- 5, utgitt 1996-2001,Bygdebok for Frogn, Gårdhistorien, utgitt 1967, Haakon Falck Myckland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei ArnsteinTakker så mye for din interesse,men jeg har tidligere prøvd Frogn Historielag uten særlig mye respons.Har fått noe hjelp fra verneforeningen i Drøbak,men når det gjelder denne saken kommer jeg ikke videre.Har fått svar fra flere på debattsiden når det gjelder fam.Lexow,men det ser visst ut til at det blir vanskeligere med Samuelsen og Jochumsdatter.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Per HelgeJeg tror jeg kanskje begynner å nærme meg, håper jeg.Har funnet i folketellingen 1801,gard Schielland og i kirkebøkene i Ås før 1816,så ser jeg at Schiellerud går igjen. Kanskje at navneforvirringen min begynner å nærme seg en oppklaring. Takker for din interesse.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I gårdsmatrikkelen av 1886 finner jeg gården Sjulerud, men ingen gård/bruk som heter Skjelland (eller noe i den duren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tusen takk for at du tar deg bryderiet med å sjekke for meg.Lurer på om det kanskje er for nytt,da jeg nå har funnet i fra Ås, Andreas Christensen Schiellerud konfirmert 1796.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Du har nok rett i dette. Jeg er så fersk på dette med slektsforskning,at alle navneforandringene har forvirret meg. Arbeider både med Kristiansand og Drøbak.Det blir vel kanskje for mye for en 'fersking'.Forøvrig takk Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei igjen...I Ft 1801 finner du din Anders Christensen (20) på Schielland i Frogn, dengang Aas.Her bor han og moren (enke) hos storebroren Povel som driver gården.Jeg finner Dal-gårder både på forrige og neste side. Dette bør kunne gi en pekepinn om geografisk plassering for leting hos Falk Mykland.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei TEGJa,tenk jeg har funnet personen.Det oppklarte en del ting for meg.Hva mener du med leting hos Falk Mykland???Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Haakon Falck Myckland har skrevet Bygdebok for Frogn. Her omtales blant annet gården Skjellerud 'som ligger på vestsiden av veien Frogn kirke-Nesodden snaut 2 km fra kirken.' Bygdeboka for Frogn er en gårdshistorie i den forstand at den i svært liten grad omtaler plasser og familiene som levde på dem. Så vidt jeg kan se er det ikke mye hjelp å finne i bygdeboka for å besvare de spørsmålene som er stilt i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Falk Mykland skrev boken nevnt i innlegg nr. 30.Der står det under Skjellerud bl.a. at Maria f. 1774, Anders f. 1782 og Paul f. 1769 var barn av Kristen Karlsen Tomter som i 1790 makebyttet gård med Simen Skjellerud.Anbefaler at du får tak i denne boken, det er mer å hente i den, men det krever erfaringsmessig litt tid og arbeid da det stadig er henvisninger til andre gårder. Den har heller ikke personregister.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei EspenJa,da får jeg vel ta turen til biblioteket allikevel. Har kjennskap til en del gårder rundt Ottarsrud,men dette er vel utenfor området.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Etter en kjapp titt ser jeg at Heer, Skjellerud og øvre og nedre Tomter er de kapitlene du bør få med deg. Det står ikke hvor Kristen Karlsen Tomter kom i fra, men det er ikke umulig du finner ham nevnt på noen av nabogårdene. Boken har fungert sånn for meg flere ganger før under leting av slekt herfra, men det krever litt 'finlesing'.Kristen Karlsen var gift med Karen Paulsdatter Tomter, hun var datter av Paul Jonsen Heer som kom til Tomter da han giftet seg med enken etter Ansten Håkensen Tomter, Ingeborg Syversdatter.Ingeborg Syversdatter døde og Paul giftet seg på nytt med Inge Kristoffersdatter Øvre Røer på Nesodden og det var disse to som var foreldre til Karen Paulsdatter.Ingeborg Syversdatter hadde før vært gift med Lars Kristensen Stubberud.Årstall og detaljer ved ekteskap, gårdsforretninger m.m. står det mer om i boken.Tomter og Heer er vel nabogårder til Ottarsrud.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen EspenDenne boken virker det som jeg bør få tak i.Du nevner bla.nedre Tomter,er det den som ligger ved Ottarsrud og som Johan Røed eide til han døde på 1980 tallet?Alle er så vennlige når en jakter på forfedrene sine. Tusen takkCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hj. Berner: 'Nesodden Herred'.Den bør du få tak i, for der er det mye rundt familien til Inger Kristoffersdatter Øvre Røer.Kort:Røer blir 1639 'pantsatt' til Paul Hansen Nordby, eier og odelsmann til Nordby i Ås.Han var gift med Dorthe Kristoffersdatter, datter av lensmann i Ås, Kristoffer Asbjørnsen Melby.To sønner Kristoffer og Hans.Paul Hansen deler Røer i to deler, Hans Paulsen kommer til Nedre Røer og Kristoffer Paulsen til Øvre Røer.Kristoffer Paulsen Øvre Røer gift med Karen Knudsdatter.En sønn, Kristoffer ( og mulig en datter ).Kristoffer Kristoffersen Øvre Røer gift med Maren Hansdatter.Fem barn: Kristoffer, Paul Hasle, Anna gift Greverud ( Oppegård ), Karen gift Fåle ( Nordby, Ås ) og Inger gift Tomter ( Frogn ).Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hva du finner ut.Jeg har funnet noe i kirkebøkene bare for å få bekreftet at jeg er på riktig spor. Bøkene skal jeg få tak i.Merkelig greier siden jeg har tråkket barneskoene mine på noen av disse gårdene.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Er det noen som vil være brydd med å se i kirkeboken for Ås 1810 copulerede par nr.2 Hva står det der og hvor kommer de i fra?Jeg står nemlig fast på to Carl August, født med en måneds mellomrom i 1828 i Drøbak.Fadder Eintzen til den ene Carl August med morsnavn Lexow har familiegrav rett ved siden av oss i Drøbak. Finner ikke noen faddere ved dåp i neste generasjon,som viser tilknytning til noen. Familien fra Skjellerud er en stor slekt og synes derfor det er merkelig at ikke noen av disse dukker opp ved senere anledninger.Håper på hjelp.Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.