Gå til innhold
Arkivverket

[#44477] Navneforvirring i Drøbak


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, flink til å tyde gamle kirkebøker er jeg ikke. Det ene paret som fikk Carl August nr.1 Andreas Christensen og Anne Kistine Andersdatter,viser seg som død året etter sønnen var født i 1829,alder 52 år og loskone.Mitt spørsmål er da,hvordan kan en inngrodd bondegutt bli los, hvis dette er familien fra Skjellerud? Kan noen svare meg på dette?Mvh forvirret Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

'Mitt spørsmål er da,hvordan kan en inngrodd bondegutt bli los, hvis dette er familien fra Skjellerud?'Jeg vet jo ikke hva som er tilfelle med dine personer, men generelt så var ikke bondesamfunnet i Nesodden og Frogn så inngrodd og 'lukket' som man kan tro.Dengang frøs ofte indre Oslofjord igjen på vinteren og varene som skulle til Xiania ble lastet på sleder og fraktet over til Bonn innerst i Bunnefjorden og derfra til byen. Traseen som ble brukt gikk vel rett forbi Skjellerud. De som fraktet var bondefolk fra gårdene i området.Et annet forhold er at mange bønder og gårdbrukere var gift flere ganger og med barn fra flere ekteskap. Om man ikke var blant de første i arverekka og ikke fikk en gårdpart å leve av, så måtte man finne noe annet å leve av.Fra Nesodden var det en del som slo seg på fraktefart med jekter, og mange av de ble velstående og klarte seg bra.Bondesamfunnet på Nesodden og Frogn rekruterte også mange til sjømannslivet.Det har liksom vært en vedtatt sannhet at bønder holdt seg på gården og knapt aldri var ute av bygda, etter det jeg har sett av kilder for Frogn og Nesodden er nok bildet litt mer sammensatt. Bøndene her hadde god kontakt med Drøbak, Xiania og skutetrafikken og benyttet seg av mulighetene det kunne gi.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei EpenTakker så mye for din informasjon og setter stor pris på at en med lokalkunnskap kan hjelpe meg.Jeg har tatt kopier av de bøkene du informerte meg om og lest dem. Har der lest, at Skjellerud ble solgt i 1810.Tillater meg å spørre om hvorfor det ikke finnes noen i fra denne siden av familien,som var relativt stor, ikke er å finne ved dåp ved senere anledninger. Dette var vel ganske vanlig?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Endelig fant jeg det copulerede paret, Andreas Christensen Skjellerud og Anne Kistine Treider. De giftet seg i 1817 Ås.Kan noen tyde hva det står under ungkarl. Paret finnes på side 399 nr.30 i kirkeboken for Ås 1817.Vet heller ikke hvor Skoftestad er.Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, under ungkar står det 'snedkermester', i rubrikken helt til høyre er det opplyst at de ble viet hjemme på Skoftestad.Du henviste til nr. 30 i klokkerboken, vielsen er også innført i ministrialboken, da med nr. 26 eller 27, skriften er mere lettlest der.Vet ikke nøyaktig hvor Skoftestad i Ås ligger men Treider ligger på sydsiden av veien fra Drøbak straks før du kommer til Korsegården.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Tillater meg å ta opp dette tema igjen, siden jeg har en 3 x tippoldefar, Samuel som forandrer navnet sitt ca hver annen gang ved begivenheter i Drøbak. Han bruker navnevariantene, Hansen Sandmark, Sandmark og Samuelsen.Måtte de legge fram noen form for bevis når de giftet seg på begynnelsen av 1800 tallet?Det jeg særlig tenker på er dåpsbevis eller annet, som viste hvem de var og hva de het.Har hatt fått mye hjelp vedrørende potensielle fedre til Samuel, Sandmarkslekten [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=45069&sok=cathrin+jegersberg&startnr=&antall=&spraak=n&nr=27&antinnlegg=51#anker>Lenke og Album

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.