Gå til innhold
Arkivverket

[#44479] Akershus, Vestby - Hans Christensen på Ugjestrud eller Drømmerud i 1801


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Iflg Vestby gårdshistorie er Hans Chr på Ugjestrud nevnt ved farens død i 1832 som 'Hans i Storsandstumpen [trolig på Hurum? - min merknad]. Det er ikke nevnt noe om ektefelle.Hans Chr fra Drømmerud er gift 19.2.1815 m pike Johanne Olsdtr Nordre Mørk [i Vestby?]. Ikke notert noe om hvor han havnet.Fint om noe av dette kan hjelpe til med avklaringene.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Kjempeflott, da kan jeg avskrive to kandidater og har en eller muligens to igjen.Hvis 'min' Hans Christiansen ikke er utelatt i 1801 tellinga skal jeg antakelig til Bølstad i Aas der det finnes en 18 år gammel tjenestegutt med dette navn i 1801 (som kanskje kan være døbt 1784 i Drøbakk sogn/kirke) - men det blir ikke lett å bevise.Tusen takk skal du ha!Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hans Christiansen, som også var dreng hos Thoresen og bodde i Grendsen da han giftet seg, står også på min 'liste' over personer som jeg skal finne ut hvor kom fra. Så langt har jeg ikke kommet, men for meg ville et naturlig utgangspunkt være å se på kjøpmann Jørgen Peter Steffens(en) som er innflytter og gifter seg inn i en kjøpmannsfamilie da han ekter Dorothea Christina BirchenbuschSelvsagt kan dette være et blindskudd. Forøvrig gir jeg ikke mye for presisjonsnivået på navnene ved folketellingen 1801. Eksempelvis er langt de fleste dobbelte fornavn i Christiania halvert og Hans kan være Johannes eller - som det er tallrike eksempler på, rett og slett feiltranskribert til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er samme Hans Christiansen vi er på jakt etter, og som jeg fikk noe informasjon om fra deg for noen år siden.Jeg har bare delvis notert hva vi har utvekslet av info, men Hans hadde en sønn Christian døpt 5 okt 1811 i Enebakk (konf i Aker 2 okt 1825) med Johanne Tostensdatter Tittut/Kikkut som han ble gift med i 1815. Ved dåp er oppgitt at Hans var i tjeneste hos kjøpmann Stephensen.I mangel av andre muligheter holder jeg å 'skyte med hagle' på de Hans Christiansen som finnes i 1801 med passende alder i nærheten av Oslo, det er ikke så mange - og jeg kan jo ha flaks. Se annen etterlysning vedr Drøbak som jeg har lagt inn i natt.Når du skriver om å ta utgangspunkt i Steffensen, tenker du da på hvor han kom fra og at han kan ha tatt inn tjenere fra der han kom fra, eller at det kan være bevart materiale etter ham, eller ...?Takker ellers for all hjelp i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.