Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anne Lise Hovdal

[#44483] Ole Joensen f ca 1699,Herøy(?) på Helgeland

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Ole Joensen, som holdt til i Lovøen og i Hiertøen i Herøy på Helgeland. Det var skifte på han i Hiertøen i 1769. Den eneste som passer i kirkebøkene er den Ole Joensen som var 69 år da han ble gravlagt på Herøy kirkegård 18.p.trinit.1768, men han var fra ??? 'af Inderodden'. Har sett kirkebøkene for 1768 og 1769 for disse sognene av Alstahaug 1768 og 1769: Herøy,Tjøtta, Alstahaug og Stamnes uten å finne andre aktuelle kandidater.Ole ble gift med Maren Renholtsdatter Tønder, som var 60 år da hun ble gravlagt 13.p.trinit.1761 på Sandnes kirkegård(altså født ca 1701). Har skrevet om barna deres under emne 42 519, men nevner dem her likevel:1)Anna Olsdatter som ved morens skifte i 1762 var gift med Nils Jacobsen Lovøen. De holdt til i Fæøen i 1769. Da hun bel gravlagt 2.p.trinit.1785 på Stamnes kirkegård er hun oppgitt å være 57 år, og altså født ca 1728. Hun er ikke funnet som døpt. Hun ble trolovet 04.11.1753 med Nils Jacobsen, og de ble gift 06.01.1754(begge begivenheter i Sandnes kirke. Disse er blant mine aner gjennon datteren Maren født 1762. Anna ble trolovet 2 21.06.1778 med Jonas Christensen.2)Synnøv Olsdatter døpt 10.p.trinit(13.08)1730 i Herøy kirke. Hun var 16 år ved morens skifte i 1762(født ca 1746, og 40 år ved farens skifte i 1769. Har ikke funnet noen Synnøve døpt i 1740-årene i noen av Alstahaug kirkeboks sogn, og det er faktisk feil på originalen av skiftet etter Meren som jeg har tatt utskrift av på mikrofilm.3) Reinholt Olsen døpt 06.01.1733, og ikke med i noen av foreldrenes skifter.4)Sophie Olsdatter døpt i Herøy kirke Dom.Judica 1737, og konfirmert 25.09.1757 i Herøy kirke. Det er kanskje henne som ble gravlagt 04.07.1776, men alderen er blitt for lav(33 år). Sophie skulle være 18 år ved morens skifte i 1762 og 30 år i 1769. Det er ingen andre Sophie Olsdatter som er døpt i perioden 1737-1746 i noen av Alstahaugs kirkesogn såvidt jeg kan se.5)Hendrich Olsen Lovøen døpt Septuages(29.01)1741 i Herøy kirke, og han ble konfirmert 30.09.1759 i Herøy kirke. Han var i Rødøy ved farens skifte i 1769, og jeg regner med at det er han det er skifte på i Rangsund i 1797 ut fra navnene på barna hans(bl.a Sophia og Maren). Han var først gift med Else Torkildsdatter som det var skifte på i Rangsund i 1790, og deretter med Ingeborg Gregusdatter.Jeg skulle også gjerne hatt giftermålet mellom Ole Joensen og Maren Reinholtsdatter, og eldste datter Anna som døpt og konfirmert. Det er flere aktuelle kandidater Anna Olsdatter som konfirmert, men jeg har ikke greid å finne noen fra Lovøen.Kanskje noen også har tilgang til manntallet 1701 for å se om Ole Joensen kunne være å finne der. Han ble jo født ca 1699 ut fra alderen ved dødsfallet.Ole Joensen ble gift 2 med Anna Jacobsdatter Giertøen 8.p.trinit(12.08)1764.Disse kan være søsken av Ole:-Joen Joensen Lovøen som var fadder på Sophie i 1737: Han ble trolovet Festo paascat fer.3. tia 1716 i Sandnes kirke med Lisbeth Hansdatter-Anna Joensdatter Lovøen som var fadder på Sophia i 1737: Kan også være Oles mor(han kaller sin eldste datter for Anna).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter denne opp igjen i håp om å få hjelp til å finne Ole Joensens aner, og har funnet ut at den Ole jeg fant gravlagt i Herøy i 1768 var feil Ole. Den riktige Ole Joensen her er oppgitt å være 60 år da han ble gravlagt i Herøy Dom.9.a.trinit.1769. Han bodde da i Hiertøen, og det er jo også der det er skifte på han. Så dette er nok den riktige Ole. Hadde håpet at han skulle være litt eldre for å finne han i manntallet 1701 som jeg nå har på fjernlån.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Som forlover til Oles datter Anna og ektemannen Nils Jacobsen var blant annet Hans Joensen Tomasli. Kan dette være bror av Ole? Har funnet ut at han kan passe aldersmessig, ved innrulleringen 1769 finner jeg Hans i Tomasli i Velfjord. Da er han 52 år(født ca 1717), og ved folketellingen 1801 er han 78 år(født ca 1723). Han var da fremdeles i Tomasli i Velfjord. Noen som har tilgang til skiftene for Velfjord, for å sjekke om Hans og Ole kan være brødre?Det er også en Jon Olsen i Lovøen i 1701, men han er bare 8 år(altså vel ung til å bli far i 1709). Hvis denne Ole har fått feil alder og er f.eks.3-4 år eldre så begynner det jo å nærmer seg at han også kunne være Oles far.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne igjen, og har ikke kommet noe videre. Jeg finner en Joen Joensen Lovøen som oppsitter i Lovøen i matrikkelen 1723, og Lovøen er da ført under Herøy. Det er jo nærliggende å tro at dette kan være far til Ole, men hvordan skal jeg få bevis for dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Joen Joensen Lovøen får også barn i kirkeboka fra 1714 og utover, og må ha vært gift før 1716. Sønnen Joen ble døpt i Sandnes kirke 18.p.trinit.1714, og det må jo da være med tidligere kone(eventuelt også mor til min ane Ole som da må være død mellom 1714 og 1716). Med kona Lisebeth Hansdatter får han disse barna: -Ane døpt Dom.expandi 1718(kan være oppkalt etter mulig 1. kone, og Ole Joensen kaller også sin eldste datter Ane).-Christopher døpt i Sandnes kirke XIV p. trinit.1721. Det er vel han det er skifte på i 1748, hvor faren Joen var arving.-Anders døpt Die Solemnia 1724 i Herøy kirke-Johanna døpt 4.p.trinit 1731 i Herøy kirke.Den Joen Joensen Lovøen som var fadder på Oles datter i 1737 kan altså være faren og ikke broren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.