Gå til innhold
Arkivverket

[#44487] Jens Skriver, fogd over Tønsberg 1550. Hvem var han?


Gjest Tore Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Berntsen

I min anetavle har jeg en Jens Skriver oppført som farfar til Susanne Olsdatter Skriver født ca. 1600. Hun skal ha vært gift med presten på Nordmøre, Peder Krabbe. Eksisterer det her et slektskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan ikke hjelpe deg direkte her, men jeg har Susannas søster Karen som nyoppdaget ane. Deres far var iallefall ut fra Frode Holthes hjemmeside Ole Jensen Skriver, og da kan det vel godt hende at Oles far het Jens Skriver.På Ole Jensen Skriver har Frode Holte skrevet at han var født ca 1570, og var borgermester i Trondheim. Han døde der i 1635.Som du skriver så var Susanne gift med Peder Lauritsen Krabbe som ble født 26.12.1596 ifølge Frode Holthe. De hadde 12 barn:1)Cahtarina Pedersdatter født 16.09.16242)Lars eller Laurits Pedersen født 2.januar 1626 i Aure i Romdsdal.3)Susanna Pedersdatter født 16274)Magdalena Pedersdatter Krabbe født 28.10.16285)Aarsille Pedersdatter Krabbe født 28.01.16306)Oluf Pedersen Krabbe født 31.05.16317)Anna Pedersdatter Krabbe født 25.05.16348)Anna Pedersdatter Krabbe født 26.09.16369)Oluf Pedersen Krabbe født 21.09.163910)Maren Pedersdatter Krabbe født 06.06.1640.11)Peder Pedersen Krabbe født 22.10.164112)Christopher Pedersen Krabbe født 26.12.1644Ole Jensen Skriver var gift med Ursula Christophersdatteer Darre. Det er noen aner på henne på Frode Holthes hjemmeside, men dem har du kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det være en Jens skriver som var på Brunla gård i Brunlanes?Prøv med å søke etter Jens skriver på nettet. T. Vigerust nevner Jens skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Tilnavnet 'Skriver' later til å være benyttet på flere embetsmenn på 1500-tallet uten at det kan påvises slektskap av den grunn. Det er også lagmenn som tidvis kalles 'Skriver'.Når det gjelder den aktuelle Jens Skriver, så er han nevnt som fogd i Tunsberg len i det minste i årene 1548-1550. Det er også, som Berit er inne på, alminnelig antatt (ennå ikke påvist) at Jens Skriver er identisk med fogden med samme navn på Brunla i 1530-årene. I Tunsberg len het fogden 1541-1544 Oluf Jonsson, også kalt Oluf Kamp. Oluf omtales vekselvis som Erik Ugerups fogd og som landsfogd. Jens Skriver før 1570-årene erstattet av Tøger Nilssøn. Dette har jeg delvis fra egen forskning og delvis fra kontroll mot standardverket Rolf Fladby: Fra lensmannstjener til Kongelig Majestets Foged (Oslo, 1963).mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.