Gå til innhold
Arkivverket

[#44490] Hans Johan Fredriksen, Hadsel -- hans foreldre ?


Gjest Harald Skogli
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Skogli

Jfr. kirkeboka for Hadsel 1855, dåp nr.12: Hans Johan f.14.sep 1854- døpt 28.mai 1855 uægte. Far: ungk. Fredrik Hansen Lunkan, Mor: Ane Nicolaisdtr.Faddere: Gulbrand Hansen Lunkan, Lars Jacobsen Fiskefjord, Dorthea Johannesdtr. Faldet og Marie Lorentsdtr. Bogen. Hjemmedøpt: Vivike Mikkelsdtr. Helgenes.Hans Johan er pleiesønn hos Lars Gideon Olsen på Gaasøen i Øksnes 1865 og tjenestedreng i 1875.Han giftet seg 4.okt 1877 i Øksnes med Kristine Ellingsdtr. f.9. mar 1847 i Oppdal, Sør-Trøndelag. Fam. er bosatt på Volden i Froskeland ved FT-1900.Søker opplysninger om Hans Johan's foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Så langt har jeg ikke klart å finne Fredrik Hanssen og Ane Nikolaisdtr i Hadsel-kildene, og det er ikke så rart. I dåpsnotisen står følgende: 'Dette Par hører til det saakaldte Fantefølge.' De var med andre ord på gjennomreise, og satte igjen sønnen ute i Øksnes. Jeg tror fadderen Gulbrand Hanssen kan være bror til Fredrik, og anbefaler litt leiting i Fantemanntallet fra 1845.Gårdparten Volden ligger forøvrig ikke på sjølve Frøskeland, men i Brenna, litt lenger vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eg vil helst tru at denne Fredrik er den sonen Hans Eriksen og Laurense Fredriksdatter (som etter alt å døma var halvsyster til Naselaus-Fredrik og Kristian Frediksønner) hadde med dette namnet. Denne Fredrik Hansen hadde nemleg ein tre år eldre bror Guldbrand Hansen, så slik skulle det passa. Eg er har derimot litt større problem med namnet på mor til Hans Johan. Er det sikkert at det står Ane? I alle fall i 1840-åra er kona til denne Fredrik Hansen skriven Anniken (i passa gjerne skrive Anika) Johannesdatter (ho var dotter til Nikolai Johannesen, ein yngre bror av Per hesteskjerar, og Anna Nilsdatter). Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja dette er av ekte reisende folk.Du finner de i 'fantetellinger'1845 under Lenvig.nr.680.En gammel kvinne på over 90.Hennes sønn Hans Eriksen.55 år og gift med Lorentse Fredriksdatter 45 år.(dtr.av (Karl)Fredrik Hartman(Palm)Samt deres barn: 1.Fredrik Hansen 25 år.med kone Anne Nikolaisdt(Tønset)Deres barn:Gulbrand Fredriksen 4 år og Lorentse Fredriksdtr.1 år.(Senere barn i lenvik)...(Søk Hartman her)2. Anne Sophie Hansdtr.24 år. med Henrik Henriksen(fra Lesja,Søk Grisillas slekt her)Deres barn:Johanne 6 år. Hans Henrik 4 år og Anne 2 år. Denne familien kjøpte seg gård på Rødsand Senja.Stor slekt.Jeg lurer på om Lunkan er Bunkan,Rødsand.Så en sønn ble igjenn i Hadsel.. Fredrik og Anne,fant jeg ikke igjenn bosatt senere.Bare noen barn de fikk rundt omkring i Nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Ei oppretting: Beklagar - som de vel forstår, skreiv eg i farten feil farsnamn på Anniken/Anika. Det skal sjølvsagt vera Nikolaidatter. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eit lite tillegg: Hans Eriksen var son til Erik Pedersen Holmgren og Anne Sofie Pedersdatter Grönvall. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Svært interessante opplysninger! I arbeidet med ei bygdebok for Eidsfjorden (tidl. del av Hadsel, nå av Sortland) har jeg oppdaga flere av taterslekt rundt fjorden, og noen av dem kom via Raftsund-området, like sør for Lunkan. Det er mulig at Raftsundet var en del av 'veien' deres, og at gårdene på Hinnøy-sida var faste stoppesteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Var inntressant Tilleg du hadde om Hans Sørensen Arnvid.Hadde hørt han kom fra en gård i Lesja.Ble han født i Sverige, når? I pass,er han beskrevet som lys og blåøyd.Lorense f. på Røros og mor Marte Andersdtr,(søster av Kari?) må ha dødd. Finner Hans senere igjenn som med gård på Finnsnes og får barn med en søster av Henrik Henriksen, sin svigersønn.Gulbrand Hansen hadde jeg ikke. Har du flere?Gulbrand,barn av Fredrik og Annike(Anne)ble f.28/9 dpt,17/10 1841 Alta. Står mor fra Tønset og Far Lesja opph. seg i Lyngen.På FS, fant jeg en Nicolai dpt.4/6 1848 Hadsel.Nils Magnus f.18/2 dpt.7/6 1857 Deveberg,Bjørnskinn kirke.De 2 siste,kan jeg jo ikke være sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Nina: For ei god tid tilbake opna eg ein diskusjon på Anbytarforum om familien Holmgren. Du finn litt meir om dei der. Etter det eg kan sjå, hadde Lorense Fredriksdatter og Hans Eriksen berre fire born. Eg har i alle fall ikkje lukkast i å finna fleire. Den eldste var ein Guldbrand Hansen født 1819 som nok døydde som liten. Så kom dottera Anne Sofie Hansdatter i 1820; ho som vart kona til Henrik Henriksen som du er inne på. Så fekk dei ein ny Guldbrand Hansen i 1822, men han har eg ikkje funne saman med noka kvinne før 1850, der eg gjerne stoppar. Yngst var så Fredrik Hansen født i 1825 som vart mannen til Anniken Nikolaidatter (og som tydelegvis seinare skreiv seg Ane eller Anna? Men det kan kanskje tenkast at han fekk seg ei ny Nikolaidatter etter Anniken? Det skal eg ikkje seia for sikkert just nå). Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til Eidsfjorden kom også Marie Lovise Fredrikke, f. 1862 i Meløy, datter av Fredrik Lorentsen og (ifølge etterkommerne) Tolline Henriksdtr. Hører hun til de slektene som er nevnt foran?Marie blei nitti år gammel og har stor etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Eit raskt tillegg: Hans Eriksen må etter aldersoppgåvene i passa, ha vore født ca 1795-1796. Han var kanskje ikkje født i Gudbrandsdalen (det blei så vanleg for dei reisande å seia at dei var fødde i det dalføret, der fleire av dei til tider heldt til), men heller i Grue sokn, Solør. I alle fall er DET oppgitt som fødestad i hans yngre år, sjølv om han seinare oppgir Gudbrandsdalen. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Hei Johan, takk for sist. Det paret du nemner er nok fjernt i slekt med dei som her blir diskutert, men for langt til at eg klarer å ta det i hovudet nå. Men Fredrik Lorentsen er nok Karl Fredrik Gustav Lorentsen, son til Lange-Lorents Wilhelmsen og Anna Lindalsdatter (merkeleg farsnamn på henne). Tolline Henriksdatter var brordotter til Grisilla, dotter til Henrik Nikolaisen og Anna Tomasdatter (som eg meiner var søster til Nils Tomassen, mannen til Grisilla; sjå artikkelen min i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift Bind XL Hefte 1 2005). Hels elles til Marianne. Eg trur ho kan gleda seg til eg får gjort ferdig artikkelen min om Kari med kjeften og Per hesteskjerar. Vennleg helsing Arnvid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Johan,Ja Toline Henriksdtr. var også søster av Henrik Henriksen.Hun var f.12/10 dpt.16/10 1825 Lesja.Foreldrene Henrik Nikolaisen og Anne Thomasdtr.Hadde en liten gård der.Står litt i Bygdeboka.Da Anne døde ,tok Henrik barna med til Grytten. Hennes Søster Katarine f.1820 kom da også nordover og fikk barn med gamle Hans Sørensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

i 1865 Tr.heim tugt hus. Finner vi Lorense fredriksdtr.f.1846 Saltdalen. I 1875 er hun ug.husjelp i Lenvik på Lanæs.En sønn Peder Ferdinand f.1875. I 1875 finner vi også Toline Henriksdtr. m.fam.der.I 1900 3 av Tollines barn.I 1865 Hadsel.Helgenes.Finner vi Nils Fredriksen f.1856 Bjørnskinn.Pleiesønn. i 1900 på viken Hadsel,er han gift med Ida Olaisen.1 1865 Finner jeg kun en Gulbrand Fredriksen i Nordnorge. Han er født i 1842,gift m.familie.så det passa men.Veldig uvisst.Synd jeg ikke kan finne foreldrene Fredrik Hansen og Anniken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jaha, så Nils Magnus Fredriksen var altså bror til Hans Johan. Det hadde jeg ikke oppdaga. I kirkeboka for Bjørnskinn kalles mora Anniken Nikolaisdtr.Ellers må jeg takke Nina og Arnvid for den eksperthjelpa dere har gitt Harald Skogli - det er jo ei ganske innfløkt historie der sporene er spredt over halve landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Nina, du skriv to stader Hans SØRENsen. Er det Hans Eriksen du meiner, eller er det noko som har gått meg hus forbi? Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Arnvid,Nei slapp av.Det er heller jeg som tuller og skriver feil.Takk for svar på mina spørsmål forresten.Blir alltid noen huller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg har sett på denne Gulbrand Fredriksen jeg fant.Det kan være en mulighet for at det er rett Gulbrand.Fant giftemål i Vågan,men de sto ikke der uheldig vis.Så får ikke bekrefta det.Men kansje du Johan har tilgang til rett kirkebok.Denne Guldbrand står i tellinger 1865,1875 og 1900 som født i Borge,født i Froen og født på Tønset.Men litt forskj.årstall.Barna er født under Gimsøy og Vågan.I 1865 er han på Borge i Lofoten.Ytre Smevig.Han har nettopp fått sitt første barn Alfred, med Anne Marie Karoline Hansdtr.I 1875 på Vikerø.og 1900 Borge i Lofoten,Storøen,Valberg....De får barna Alfred ca.1865. Andrea Gurine 1868,Fredrikke Elise Anna 1870,Kristian Fredrik 1873,Bergitte Marie 1875. Lars Harder 1878, og Ragna Amalie 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Nina: Den Guldbrand Fredriksen du lurer på, er vel den sonen Guldbrand som Fredrik Hansen og Anniken Nikolaidatter let døypa i Alta/Talvik i 1841. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Nina: Den Guldbrand Fredriksen du lurer på, er vel den sonen Guldbrand som Fredrik Hansen og Anniken Nikolaidatter let døypa i Alta/Talvik i 1841. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Takk for god hjelp, Johan, Arnvid og Nina. Holder på å 'snekre' ihop ei anetavle til et barnebarn av Hans Johan, så disse innleggene var til stor hjelp.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja den anetavla kan bli lang Harald på de som går Gjennom Lorense Fredriksdtr.(Hartman)og Nikolai Johannesen.Når ble Nikolai født og hvor Arnvid?Og Maria Nilsdtr.Er det søstra Til Marte på Dalvang Tynset?Harald trenger vel litt mere årstall til Anetavla..))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Litt utenom tema, men til Arnvid.Jeg gjorde et søk nå på Anniken .Da kom dette opp om du ikke alt har det,Marie Malene dpt.13/1 1766 Ringebu.Foreldre:Anders hesteskirer(far til Kari?)og Anniken.(ingen inntress.faddere.)Karlsøy i Troms.Enken Annike Børresdtr.80 år.Uten fast opph.sted.Døde 22/1 1838 Grøtnes på sin reise fra Finnmarken til Vesteraalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Harald: Jeg kan ikke spørre direkte om nålevende personer, men jeg går ut fra at du forsker slekta til en av Johan Andor Hansen sine barn. Jeg holder på og gjør ferdig bygdeboka om Eidsfjorden, og ser at jeg mangler opplysninger om hvor den yngste i barneflokken flytta. Er det henne det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Nikolai Johannesen vart døypt i Jevnaker hausten 1797. Kven Maria Nilsdatter? Når det gjeld Anna Nilsdatter, kona til Nikolai Johannesen, kan ho vel vera den yngste dottera til Nils Nilsen og Anniken Kristiansdatter (denne Anniken vart gift opp att med far til Per hesteskjerar.) Når det gjeld Marie Malene (eller Marie Magdalene som eg seinare har sett henne skriven) dotter til Anders hesteskjerar og Anniken, så er dette ikkje ei søster til Kari. Det paret me her har å gjera med, er den tidlegare kona til Kristian Børresen, Anniken Rasmusdatter, og andre mannen hennar, Anders Danielsen. Dette kjem eg tilbake til i den artikkelen eg arbeider med. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.