Gå til innhold
Arkivverket

[#44494] Anmeldte dødsfall i Oslo


Gjest Egil Thee Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Så lenge jeg kan huske, har det vært problemer med å få opp disse opplysningene fra Skifteretten i Oslo. Etter at de for en tid siden endelig fikk en skikkelig layout på listene sine, tenkte jeg at nå hadde det sneket seg inn en ny giv i publikumsvennlighet. Men jeg har stadig problemer. Enten får jeg meldingen ”This page cannot be *displayed*”– neppe fordi herværende myndigheter ville nekte meg innsyn – eller det er rett og slett ingen lister å *displicare* (for å si det makaronisk); siste dødsfall er i skrivende stund datert 30.04.2006. Etter sigende mangler man en stilling på Skifteretten som har disse listene som øremerket oppgave, og hvis det bare er permanent i utlandet bosatte Oslo-folk som søker disse opplysningene, er det vel ikke så viktig å få en regelmessighet i formidlingen.Er det noe i veien for at Digitalarkivet løpende kan få dødsfallslister fra Oslo, og gjerne også fra andre steder i landet? Jeg mener å huske at disse spørsmålene har vært oppe til debatt tidligere, men jeg kan ikke finne hvor. Dessuten skjer det jo stadig nye ting innen offentlig formidling. Jeg tenker f.eks. på Telefonkatalogen som jeg i årevis søkte om å få tilgang til via internett, men ble konsekvent avspist med at jeg ikke hadde noen adresse i Norge. Og så går plutselig Telenor ut med verdens beste telefonkatalog på nettet! Åpen for gud og hvermann! Hvis alle som har telefon (og ikke eksplisitt ønsker seg “hemmelig telefonnummer”) kan stå fram i all verdens offentlighet, hvorfor da ikke også nordmenn hvis røst er stilnet?Jeg er klar over at Aftenposten har begynt å offentliggjøre sine dødsannonser, men selv om de fleste dør i Aftenposten, så fins det dog unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har streva lenge med det same spørsmålet. Det som eg tykkjer er litt ille, er at eg har vore i kontakt med Skifteretten mange gonger utan å få noko svar.Eg oppfordrar fleire til å ringje om problemet, slik at det ikkje berre er 'ho der masete frå Vestlandet' som etterlyser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Jeg tror nok at flere av oss burde “mase” litt på denne instansen i Oslo som tydeligvis ikke kjenner til almene regler for oppførsel overfor publikum. Jeg har til og med skrevet brev til dem – med sneglepost! – men aldri fått noe svar. Brevet ble postet i Ankara for et par år siden – dato har jeg dessverre bare i den computeren jeg la igjen der før avreise til Kina.Pussig, forresten. Den websiden Skifteretten presenterer seg med, virker svært så profesjonell. Her er det nok et spørsmål om prioriteringer.Et sporskifte kunne være ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Ein kan i denne samanhengen nok ein gong mase litt på Digitalarkivet om å skaffe ein oppdatert versjon av dødsfall i Norge 1995 - 2001. (Kanskje den vert å finne bak ei av lukene i julekalenderen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aase R Sæther

Oslo Byfogdembete svarer i epost til meg i dag (eg har sikkert sendt 5 spørsmål før utan å få svar, men denne gongen kom svaret etter 2 dg):'Våre nettsider med anmeldte dødsfall er ikke avviklet. Vi har vært igjennom en sammenslåing mellom to embeter og det har i den forbindelse vært oppgaver som har blitt nedprioritert. Vi regner med at sidene vil bli oppdatert i løpet av noen uker'.Dersom ein eller annan skulle ha lyst til å dytte på, er adressa obyfpost@domstol.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Egil Thee Danielsen

Jeg tok en titt på Anmeldte dødsfall i dag. Siste registrerte dødsfall er stadig ultimo april 2006.“Vi regner med at sidene vil bli oppdatert i løpet av noen uker”, ble det ifølge Aase sagt for drøye 17 uker siden.Ukene er laaange på Oslo byfogdembete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.