Gå til innhold
Arkivverket

[#44495] Ole Evensen, 61 år i 1801, på Stenbryggen i Borre


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

I forbindelse med mitt vedvarende søk etter opphavet til Anders Aasen i Våle, Vestfold (se tema 43747), som jeg tror het Anders Evensen, og som antas født en gang i perioden 1725-45, har jeg en hypotese om at hans kone, Birthe Christophersdatter, som enke kan ha flyttet til Stenbryggen i Borre.Der fnner vi nemlig i FT 1801 en dame med dette navnet, 55 år gammel, enke etter sitt første ekteskap, inderst og veverske. Hun er faktisk den eneste Birthe Christophersdatter av noenlunde rimelig alder i hele Vestfold som ikke kan utelukkes som enke etter nettopp den Anders Evensen jeg er på jakt etter.Og på Stenbryggen bor i 1801 en husmann med jord som heter Ole Evensen, 61 år gammel, gift med Ragnhild Pedersdatter, 62.En hypotese, som jeg ber om hjelp til å bekrefte eller avkrefte, er nå at denne Ole Evensen kan være en bror av Anders Evensen, og at det er Anders Evensens enke som har flyttet til gården hennes svoger er husmann under.Jeg er klar over at dette er et skikkelig 'long shot', men hvo intet vover, intet vinner, heter det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en vielse i Våle til En Birthe Chr. og en Anders. Han etternavn er i så fall noe forvansket, men denne kilden er vel ikke alltid så nøyaktig? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for dine innlegg, Gunn.Jo, du har funnet samme plass i FT 1801 som jeg henviser til, og du har også funnet den rette vielsen i Våle. Men hvem kan si noe om Ole Evensen Stenbryggens opphav? Bygdebok for Borre har dessverre nesten ingen opplysninger om folk som har bodd på Stenbryggen, som visstnok opprinnelig var en plass under prestegården.Siden jeg ikke finner Anders Evensen begravet i Våle (og heller ikke i Ramnes), og han ikke er å finne i FT 1801, kan han jo tenkes begravet i Borre. M.a.o. at min hypotese kan endres til at Anders og hans Birthe flyttet begge to til Borre, og at Anders derfor kan være begravet der.Om noen har grei tilgang til kirkebok for Borre, ville det jo vært fint om det kunne gjøres et søk etter hans begravelse der i årene fra ca 1881 til 2001. (Inntil 1881 tror jeg nemlig familien fortsatt bodde på plassen Åsen under Ofigstad i Våle, idet sønnen Ole konfirmeres som Ole Andersen Aasen i Våle i 1881).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Ole Evensen i passe alder dpt i Vaale: LenkeOm han kan ha hatt en bror med navn Anders står tilbake å finne.Har dessverre ikke tilgang til de kirkebøkene du trenger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tok et foreldresøk på Even Mortensen og Maren Olsdatter . Det viste følgende barn dpt i Vaale: Anne Evendatter dpt 4 jan 1741 Lenke Ole E. dpt 1742Karen Evendtr dpt 23 jun 1745Ingen Anders dukket opp i de kildene, men familien kan ha flyttet, eller kirkebøker mangler for Anders Evensens fødsel?Håper noen kan hjelpe deg her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

det skulle vært interessant å studert vielsen til Ole Evensen og Ragnhild Pedersdatter i Borre 1766 fra kirkebøker? LenkeHer ville vel hans fars navn kommet fram?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg beklager mine stygge feil i årsangivelser i mitt innlegg 4 ovenfor. Vennligst les siste avsnitt slik:'Om noen har grei tilgang til kirkebok for Borre, ville det jo vært fint om det kunne gjøres et søk etter hans begravelse der i årene fra ca 1781 til 1801. (Inntil 1781 tror jeg nemlig familien fortsatt bodde på plassen Åsen under Ofigstad i Våle, idet sønnen Ole konfirmeres som Ole Andersen Aasen i Våle i 1781'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Gunn og andre interesserte: Even Mortensen fikk sønnen Ole på gården Jonstang i Våle i 1742, og der ble Ole senere bruker. Han bodde der til 1803, iflg. bygdebok for Våle, så det er nok ikke ham vi finner på Stenbryggen i Borre i 1801. Og noen bror Anders hadde han heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ad 8: Fedrene til ektefolkene ble ytterst sjelden ført inn før det ble en rubrikk for det i et av kirkebokskjemaene i første halvdel av 1800-tallet, så Ole Evensens far er neppe oppgitt i Borre kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ole Evensen Vold nordre 1741-1813,g.1766 Ragnhild Pedersdatter 1739 (ikke i Borre,konf. i Nykirke 1757?).Mulig født i Slagen,se Sem(Slagen) bygdebok s.s.734. 1.Lars 1766 Slagen. 2.Lars 1768 Vold nordre. 3.Even 1770 Hagen u/Fjugstad. 4.Anna 1771,konf.1786,d.1820,g.(?) 1805(?) Anders Isaksen Adal søndre 1760-1837. 5.Martha 1774. 6.Martha 1775. 7.Olea 1778. 8.Peder 1781. 9.Jørgen 1784. 10.Else 1790,g.Christian Larsen Steinbrygga 1792 (se under). 11.Mari 1794. Familien på Hagen u/Fjugstad 1770/1771, Dammen u/Åsgården 1774-1784,her på Steinbrygga iallfall 1790/1794 og i 1801. Ole fikk skjøte i 1812.Se Borreboka s.419 B III

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for alle bidrag!Jon Eriks innlegg fører med seg at mitt 'long shot' allerede kan erklæres for å være et bomskudd. For jeg ser jo nå at på Nordre Vold i Borre finnes Ole Evensen, f. 1742, og han har, som i min hypotese, riktignok en bror som heter Anders, f. 1737. Men denne Anders Evensen gifter seg med Kristine Rasmusdatter i 1760 og blir boende på et bruk på Nordre Vold. Han er således ikke den Anders Evensen jeg leter etter.Å kunne utelukke noe er også et bra resultat, så nok en gang tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.