Gå til innhold
Arkivverket

[#44502] Drukning i 1898, hvor er foreldrene?


Gjest Bjørnar Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørnar Iversen

Snedker Otto Olsen Sørlie 23 år drukner ved Tyvholmsbjerget (Oslo) og blir begravet 19.7.1898. Lenke. nr. 95. Barna blir satt til oppfostring på Elverum, muligens hos familie? Hans kone Hanna Olava reiser til Amerika og ankommer Ellis Island nov.3.1903 (Hanna Sorlee). Hvor er foreldrene hans, Ole Peter Engebretsen og oline Olsdatter bosatt? Jeg finner dem ikke på Elverum.

bilete1731.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Bjørnar.Ved Otto sin død får du både fødselsdata og konf.data og foreldrenes navn. Om noen kunne ha sett i kirkebok for Elverum enten ved dåp eller konfirmasjon vil du få foreldrenes fødselsår.Enklere å finne dem på FT1900 og FT1865. FT1875 evt. på Statsarkivet i Hamar.Forslag til Ottos foreldre i FT1900 er denne:LenkeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Ja, det kan være dem. Foreldrene bor på Søndre Linderud ser jeg, og Otto kaller seg Sørlie til etternavn. Kanskje Søndre Linderud kaltes Sørlie til dagligtale? Jeg har dessverre ikke tilgang på kirkebøker for aktuelt fødselsår der enda, men det blir vel lagt ut på Digitalarkivet snart. Ottos barn Harald og Olga Helene har jeg nå funnet som konfirmerte. Harald på Elverum, Skriverengen [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060626130188.jpg>Lenke som nr. 7 og Olga Helene på Elverum, Nordby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Bjørnar.Sørlie kan være et navn han har tatt senere - muligens fra et sted de har bodd!!Det finnes på FS et par med samme navn som har giftet seg i Trysil og fått flere barn der inntil 1872 - de kan jo også stemme med at de da har flyttet til Elverum innen Otto blir født.Søk på FS så finner du dem.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen.Bruk denne: http://www.hvor.no/Skriv Linnerud så får du opp flere - velg det Bygg/bruk i Elverum så får du stedet. Gjør det samme med Nordby så kan du sammenligne kartene. Begge delere ligger i nærheten av Riksveg 25 i dag ihvertfall. Skriverengen kommer bare opp i Alta.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Hei. Hvis jeg søker etter Ottos sønn Harald Ottosen i Hedmark i FT200 kommer denne karen opp: Lenke Både navn, fødeår og fødestad samt morens navn stemmer. At han var satt bort på fattigkassens regning er meget mulig, med tanke på morens vanskelige situasjon. Nå gleder jeg meg til å sjekke kirkebøkene når jeg får tak i disse. Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Bjørnar.Regner med at du mener BESTEMORS navn stemmer - Oline Olsdatter. Haralds mor reiste jo til Amerika. Du ser jo at Oline er født i 1836 og hun er da sikkert gift på nytt med en noe yngre mann. Det står jo også opplyst i FT1900 at Harald er Sønnesønn - enig i at det andre stemmer. Da kan du bare glemme den FT1900 for Ottos foreldre som jeg henviste til på Linderud - Ottos far er nok død innen 1900. Ser ut som dette er rett person ihvertfall.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.