Gå til innhold
Arkivverket

[#44505] Skjåkver til Amerika - lagnad?


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Det virker som om han var bura inn i psykiatrien store deler av livet:---John krogsted er 35 årig ugift norskfødt 'inmate' i 1910 United States Federal CensusI Montana, Deer Lodge, Warm Springs School----John Krogstad er 46 årig ugift inmate på Montana State Hospital i 1920 - 1920 United States Federal Census - Montana - Deer Lodge - Warm Springs.---Han er 'Inmate' på samme sykehus i 1930 United States Federal Census , Montana, Deer Lodge, Warm Springs.'---Montana Death Index, 1907-2002Name: John KrogstadAge: 90Estimated birth year: 1875Death Date: 30 Aug 1965Death County: Deer LodgeResidence County: DawsonMarital Status: Single--Never MarriedIndex Number: 3875--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hehe, ja - det seier seg vel sjølv... Men folk vert vel ikkje det av seg sjølve, det finns vel ofte ein katalysator av noko slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise JOhansen

Mange grunner for mental uhelse,- kommer vel litt ann på hva slags lidelse man har. Noe kan være arvelig,- dvs. lidelsen i seg selv er ikke arvelig, men det kan være en arvelig sårbarhet for psyk. lidelser i famile/slekt.Hvis vi bruker stress/sårbarhets modellen, er ihvertfall stress i ulike former/mengder en risikofaktor man kan regne med, særlig hvis man er ekstra sårbar i tillegg. Vi ser dette spesielt godt i arbeidet med psykoser. Når det gjelder de lettere lidelsene som ikke krever innleggelse, kan dette sees på som normale livspåkjenninger som de fleste vil møte i løpet av et liv.Hvis denne mannen det er snakk om her var innlagt deler av livet sitt kan han ha vært alvorlig syk, men psykiatrien på det tidspunktet puttet vel inn dem som var såkalte 'tilbakestående' samt psykisk/fysisk hemmede. Det å reise til Amerika var særdeles forbundet med mye stress; alt var nytt, språket fremmed, man trengte tak over hodet og mat hver dag. Var du spesielt sårbart disponert, kunne vel dette være nok til at man ble syk. Se på krigsflyktninger i dag!Synes ikke det er spesielt viktig å finne ut av hva folk er innlagt for, særlig ikke i et forum som dette.Klinisk sosionom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei, og mange takk for ditt svar frå ein fagleg ståstad! Sjølvsagt er det ikkje noko presserande viktig å finne ut kva som hadde hendt med Jon, men sidan han var min oldemors onkel, så er dette likevel interessant for meg (avdi ingen eg har prata med i min familie hadde høyrt noko om kvar det vart av Jon). Om det er nokon som likevel 'dett over' informasjon om Jon, så kan denne sendast til mi epost-adresse istadenfor:skuggestrond (understrek) ruler (alfakrøll) hotmail (punktum) com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfnn Bernaas

Eg har fått tilsendt pasientjournalar frå amerikanske sjukehus og institusjonar, også mentalsjukehus, når eg har klargjort slektskapet mellom meg og personen det gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Det skal eg gjera, Anfinn!Ein til som vert borte for meg; LenkeHans Iverson Holø vart fødd 1855 på Øver-Holø i Skjåk - dette er onkelen til Jon Krogstad. Nokon som finn han att i dei ulike folketeljingane i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.