Gå til innhold
Arkivverket

[#44510] Dorthea f. Hille f. ca. 1843, hvor?


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Andreas Olai Olsen (1835-1926) var forste gang gift med Dorthea Hille. Hun d. 1864 Aalesund, 21 aar gl. Bosted for Andreas var Aalesund, Bronnoy og Bergen (begr. Fana). Dorthea kan ha en bror Rasmus Hille f. Innvik? En sonn av ham ble konf. i Bronnoy. Jeg kan ikke finne giftermaalet til Andreas og Dorthea. Skal vaere gift ca. 1863/4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om vi bruker Rasmus Hille som utgangspunkt, så giftet han seg i Domkirken i bergen 06.03.1859 med Elen Karine Olsen. Her er ektskapet hentet fra databasene i Digitalarkivet.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=vigd1816&gardpostnr=2586&merk=2586#ovre>LenkeHer er samme ekteskapet på FamilySearch VRI, der er hans far oppført som Hans Rasmussen (Hille)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Rasmus sin fødsel i 1832. Han var født utenom ekteskap, og dette paret ser ikke ut til å få flere barn sammen.LenkeHvorfor tror du Rasmus kan være bror til Dorthea? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Etter mykje frem og tilbake, så trur eg at eg har funne din Dorthea. Det gjenstår jo å bevise at eg har rett men her er min konklusjon som støtter at ho hadde ein bror med navnet Rasmus.Ved dåpen til Rasmus finn me ein far som heiter Hans Andreas Hille. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=doep1816&gardpostnr=66953&merk=66953#ovre>LenkeHans og kona Anne finn me på Voss i 1865 LenkeGår inn på FS søker på døpte, så finn me Dorthea døpt på Voss i 1843, dette stemmer da med hennes alder da ho døde. Noen med tilgang til bøker fra Voss kan kanskje finne noe meir som bekrefter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk Rune og Oddvar! Jeg ser en gutt konf. i Bronnoy i 1876. Han var Hans Olai Hille, sonn av Rasmus Hille og Elen H.(F.?) Olsen. Hans f. ca. 1861 Bergen. Fra 1865 folket. ser vi at Rasmus var f. Innvik. Hans Olai kan vaere nevo til Andreas Olai Olsen (og dod kone Dorthea Hille). Giftermaalet for Andreas Olai og Dorthea Hille har jeg ikke funnet i Aalesund. Jeg har nettopp funnet deres ekte dtr. f. Aalesund 15/6 1863, saa maa giftermaalet vaere 1862/3. Dorthea d. 1864, 21 aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Legg merke til at Rasmus f. 1832, som Rune nevner i sitt innlegg, er uekte sønn av Hans Rasmussen. Far til Dorthe han gifter seg i 1836, han heter også Hans (Andreas)Rasmussen Hille. Så de har faktisk samme navn og kan derfor være identiske.Her er Elen Karine som da er søster til Andreas Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det fullt mulig at din Rasmus er halvbror til Dorthea, men du skal jo bevise dette og det kan nok bli ei vanskelig nøtt å løyse. Uansett så må kirkebøkene sjekkes, der både ekteskapet til Dorthea må finnes og eventuelt kan du legge forespørsel på Arkivforum om foreldre til Rasmus er oppført i kirkeboken. Samtidig også få bekreftelse på hvem som er far til Elen Karine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om du ser på lenken til ekteskapet mellom Rasmus og Ellen Karine i innlegg nr.2, vil du se at far til Rasmus er oppført som Hans Rasmussen og Elens far som Ole Nielsen. Da er det nok Elens fødsel og dåp som finnes her.LenkeOm da Hans Rasmussen Hille(Hilde) er den samme som senere giftet seg i 1836, vet jeg ikke, men usannsynlig er det ikke. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Her er en annen kandidat til faren til Rasmus Hansen: En Hans Rasmussen døpes på Hilde i Innvik i 1800. Han kan vel heller ikke utelukkes? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Som eg skreiv i mitt forrige innlegg så er det øynene man først blir blind på. Her dør Rasmus Hansen Hille Lenke og det står der at faren er gårdmann Hans Rasmussen Hille og mora er Anne Iversdatter, altså den uekte sønn som Rune nevner i innlegg 3.Utifra dette vil eg påstå at Hans Rasmussen Hille som da driver handel på Evanger og som er far til denne Dorthea, ikkje er identisk med far til Rasmus Hansen Hille. Presten ville garantert har skrevet at faren var handelsmann om det var samme mann.Eg ser forøvrig at søskenbarn til Hans Andersen Hille som Lars nevner i sitt innlegg, Absalon Rasmussen Hille også er busett i Bergen, så det var kanskje ikkje så unaturlig at Rasmus flytta til Bergen. Vi veit jo ikkje kor Rasmus Hille, far til handelsmann Hans Rasmussen, kommer fra. De er jo bemerkelesesverdig at også handelsmann Hans R. Hille sin eldste bror også heter Absalon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.