Gå til innhold
Arkivverket
Gjest anita bakken

[#44520] Navnet Ildri-Ildrie-Ildrid på Nord Møre

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Kjenner noen til opphavet,betydningen av dette kvinnenavnet.I følge folketellingene er dette navnet sterk konsentrert på Nord møre da spesielt i Surnadal,Rindal, Stangvik. I 1900 tellinga også på Oppdal. Navnet har gått igjen i min slekt. Den første jeg kjenner er Ildri Olsdatter Halgunset Rindal (ukjent opphav) gift med Anders Røv født 1633.Kan navnet utgå fra Eldride? Er dette navnet kjent. Hilsen Anita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar
http://www.norskenavn.no/ oppgir at Eldrid kommer av eld (ild) + rid (eg. frid, vakker). Det virker da logisk at Ildri(d) har samme opphav og/eller er en variant av samme navn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Ove Hattrem

Fra ''Norsk personnamnleksikon'':Eldrid f, norr. Eldríðr, truleg innlånt, anten av 1) frankisk Eldrit, sms. av ledd som svarar til Hild(e)- 'strid' og -fred 'vern', el. 2) geng. Æthelthryth, sms. av Æthel- 'edel (ætt)' og -thryth 'styrke' [...]. Formelt kan det òg vere eit opphavleg norr. namn, men dei eldste førekomstane tyder på at det er lånt. [...] Mykje nytta på Nordmøre (særleg Surnadal og Stangvik) i etterref. tid, og har også vore vanleg i Oppl og S-Trl. I MogR og Trl er den tradisjonelle forma Ildri(d). [...]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest anita bakken

Takk for oppslagene.Er navnet Eindride nevnt i leksikonet? Hilsen anita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja. Bringer et utdrag.Eindride, nord. (særlig norsk) namn. (...) Vanlig i Noreg gjennom heile middelalderen og inn i etterref. tid. Namnet fekk etter kvart ei rekkje former: E(i)ndride, E(i)nride, Indride, Indre og Endre. Både Eindride og Einride er lite brukte i mod. tid. I norr. gudelære er E. eit namn på Tor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive