Gå til innhold
Arkivverket

[#44523] Torje Olsen Morbekk f. 1775 Vardal, Grindheim d 2.sept 1847 Vanse


Gjest Siv Storø Nesse
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv Storø Nesse

Jeg finner han her med moren Asper Hansdatter i folketellingen for 1801:LenkeUnder yrke står det oppført: I faderens brød. Hva betyr det? Betyr det at faren er død, og at de lever av arven?Og vet noen noe mere om hans forfedre? Og hvor er faren Ole Torgieson om han lever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Faren er nok død, selv om det kan finnes mulighet for skillsmisse/eller at faren av en eller annen årsak er bortløpt på grunn av en eller annen kriminell handling.I faderens brød betyr delvis at han blir underholdt av faren og faren er i denne sammenheng stefaren. Man må regne med at den 25 år gamle sønnen jobber for føda.I andre sammenhenger finner vi voksne sønner som dagarbeidere, da jobber de nok utenfor gården, på andre gårder eller i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Storø Nesse

Da forklarer det litt. Han er nok tydeligvis død, da jeg ikke finner han noen plass i folketellingen.Kan noen fortelle meg om hans forfedre? Det jeg vet er at Torjer var fra Vardal, Grindheim i Vest Agder Og han giftet seg med Karen Reiersdatter f. 1785 og d.1848 De bosatte seg Vanse, Lista, Vest Agder på Morbekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.