Gå til innhold
Arkivverket

[#44526] Oppslag i Bodin Bygdebok, Straumen


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Håper at noen har denne boken om Straumen tilgjengelig og kan se hva som står om Løkeng.Jeg har funnet en Ole Olsen som sannsynligvis har barna Ingeborg og Henrik, født like før 1700. Har funnet Ole Olsen nevnt i Støvers nedtegnelser på CD. Finnes det flere opplysninger i bygdeboken? Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Det står en del om Laukeng, men jeg finner bare en Ola Olsson.På side 913, under avsnitt ANDRE PÅ LAUKENG: Ola Olsson blir grvl. fra Laukeng 8. des.1751, Beret Nilsdotter ( f.ca.1723 ) 10.juni 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk til deg Gisle for oppslag.Hvis det er alt som står der, så er det trolig ikke mer å finne om denne Ole/Ola. Ingeborg Olsdatter er det skifte etter i 1766 og hun var gift med Hans Josephsen. Spørsmålet er om hun kom fra Løkeng. Jeg finner ikke Ole Olsen i skiftene for Salten.Hvilken kirke tilhørte/brukte folk i Straumen på denne tiden? Mener at jeg i en annen sammenheng har vært innom Kjerringøy, kan det stemme?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk enda en gang.Det kan godt stemme at Skjerstad er kirken og jeg får se om jeg kan finne noe mer der. Hvis den Ole som er gravlagt i 1751, er far til Ingeborg født før 1700, ble han en temmelig gammel mann. Umulig er det ikke. Det gjelder bare å finne ut om han er far til Ingeborg og Henrik. Pussig at jeg ikke finner Ole nevnt i skiftene. Det er også noe som heter Løkengsjøen, men ingen Olsdøtre eller Olssønner som passer i tid på 1700-tallet. Bare Støver nevner denne Ole Olsen på Løkeng.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiIngerpå skiftene i Salten nr 11804 dato 7/3 1724 på Løkeng, finner du Ole gift med Marit med barna HENRIK I folewigen, Engebor g. m. Hans Josephsen (se Savjord i Beiarn) og Anne Olsdtr 30 årMVH Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Steinar og tusen takk for skiftenummeret som viser skiftet.Jeg har søkt på Ole Olsen Løkeng og får opp en side der det står fire ganger 'Feil' under hverandre + arvinger. Det samme gjør det når jeg søker på Henrik Olsen Følvik.Jeg ville sette stor pris på å få et eventuelt skiftenummer når det gjelder sønnen Henrik hvis du har det.Nå ble jeg ganske usikker - er det feil på CDen eller hva skyldes dette?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heihar desverre ikke noe skifte som passer inn med Henrik. skal sjekke bygdeboken etter hvert.Har ikke navnet på Henriks kone så han kan jeg ha uten å vite at det er han, hva het hun?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har ingenting om Henrik, men ville gjerne vite om han har familie slik at jeg kunne følge den.Hos Støver er forresten Ingeborg og Hans Josephsen ført opp i Sørfjorden hvor nå dette måtte være. I Folda kanskje?Kan du gjøre meg en tjeneste til? Finner du et skifte som er datert 12. nov 1722 på gården Kvæl? Finner det ikke på min CD - en slags test altså.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Sønn av Hans Josefsen, f. 1724, ble gift på Israelsbakk i Beiarn med Maren Johannesdatter (1728-1757). (Ole Hansen var forresten det første barnet som ble døpt i Beiarn kapell-kirke). 2. gang gift med Marit Jonsdatter fra Israesbakk og 3. gang gift med Elisabet Olsdatter (1745-1802. Hans Josefsen, skolemester, flyttet til Gildeskål og var den første finne-skolemester i Beiarn. Han var også tømmermann.Med vennligf hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Birger. Takk for innspill. Noe av det du skriver har jeg, men jeg skjønner ikke dette med at Hans Josephsen flyttet til Gildeskål. Har vært bort i dette en gang, men husker ikke hvor. I alle fall dør enken Ingeborg Olsdatter i 1765 og ved i skiftet som avholdes i 1766, står det at hun har oppholdt seg hos sønnen Peder (1735 - 1780) i Beiarn. Selvfølgelig kunne dette Gildeskåloppholdet bare være et intermesso, men jeg finner ikke noe skifte etter Hans Josephsen som døde i 1755. Det er heller ikke noen årstall antydet i Støvers nedtegnelser der det står at Hans J. er i Sørfjorden. Er Sørfjorden i Gildeskål?Nå fant jeg heller ikke hans svigerfars, Ole Olsens skifte, uten Steinar Olsens hjelp, så nå lurer jeg fælt på om jeg ikke har alt på min CD.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHar fått sjekket Beiarnboken til Hansen, og Hans Josefsen og Ingeborg er nevnt på s. 370 under Savjord og i den nye av Ringsaker på s. 237. De har ikke noe om Ingeborgs foreldre men Hans sin slekt har vært på gården fire generasjoner fra dansken Svend som bosatte seg på Savjord. Hvis du ikke har dem kan jeg skrive av det som står der.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 12. Jeg tror jeg har det meste, bare ikke skiftet etter denne Hans Josephsen. Nå fikk jeg også Ingeborgs foreldre og søsken samt hvor de kommer fra og er svært glad for det. Noe mer kan jeg neppe forlange, men håper at jeg kan komme til å snuble over etterslekten til Henrik i en eller annen sammenheng - hvis det er noen. Takker enda en gang for hjelp med fine opplysninger.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.