Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Johan Arthur Hansen

[#44536] Kristi Vigleiksdtr. f.1711 på Rogdo, Ullensvang. Hvem var moren.

Recommended Posts

Kristi Vigleiksdtr. f.1711 var datter til Vigleik Person på Rogdo i Ullensvang. Han var gift 2 ganger. Først med Herborg Larsdtr. 2.gang med Cecilia Nilsdtr. Hvem av disse to er mor til Kristi? Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei JohanI følge FS/IGI er Herborg moren, men det bør selvfølgelig sjekkes mot sikre kilder: LenkeMvh Lars Ove

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Kjell Øverland

Merkelig! Men jeg har en Kristi Vigleiksdatter f. 1711 som er datter til Vigleik Larsson Måkestad som var gift med Cecelia Nilsdatter Rogdo, Mine kilder er fra hjemmesidene til http://www.slektsnett.com/anita/a1.htm#i1147Kanskje har jeg feil opplysninger, men det bør sjekkes utKristi ble senere gift med Fillipus Knutsson Sekse, og fikk senere stor etterslekt på Økland i Sveio

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Se denne debatten: Lenke mvh Kjellaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde også Herborg som mor til Kristi, men ble i tvil om det var den rette moren. Står det noe om det i bygdeboka for Ullensvang? Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du ser Karin sitt innlegg i lenken over (#6), saa er det Cecilie.mvh Kjellaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Norodd Hagenson

Om Vigleik heter Larsson eller Person til farsnavn bør kunne framgå av skiftet etter ham i 1720.Aamund Bu skriver Person. Vigleik har en sønn Per, men ingen sønn Lars. Jeg øyner muligheten for at Larsson er en trykkfeil, men kun sjekk av kilder kan gi svaret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha Kjellaug. Dette burde jeg husket fra 25 nov. i år!! Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til Norodd #8: hvor fant du det skiftet? jeg finner det ikke. Karin ymtet og at det kunne være feilskrevet, men det hadde jo vært fint om skiftet hadde kunnet bekrefte det.Til Johan Arthur: vi kan alle glemme-:)mvh Kjellaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Norodd Hagenson

Skiftet er nevnt hos Bu:Aamund K. Bu: Ættar-bok for Udlesvang, 1936, side 275, Rogdo 156: 'Vigleik d. Skifte 1720, 6 born'.Denne opplysningen er i alle fall konsistent med at Vigleiks yngste barn står som født i 1719 og at fem av 11 barn er døde innen 1720.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha, da må vi gå ut ifra at Bu har sett skiftet og at Vigleiks far het Per.mvh Kjellaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Norodd Hagenson

Jeg kan godt være med på at farsnavnet Person er det som passer best inn. Men vi har konstatert at det er sprik mellom opplysningene i to bygdebøker. Da er det god grunn til å sjekke kildene, helst flere om mulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Karin Romstad

Aamund K.Bu er grundig og bruker kildehenvisninger. Men hvorfor ikke starte med å legge inn en forespørsel på arkivforum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det skulle jeg gjerne ha gjort. Men problemet er at jeg finner ikke skifte etter han i Skifteregisteret her. Leter etter person som inneholder 'igl' og får opp 6 Vigleik, men alle er död etter 1800.mvh Kjellaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Norodd Hagenson

Skiftet etter Vigleik er nok meget vanskelig å finne elektronisk, for skifteregisteret for Hardanger og Voss ligger ikke på nett. Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du at vi kan spörre Nedrebö allikevel?mvh Kjellaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Norodd Hagenson

Som du ser av lenken i (6) finnes skifteregisteret for Hardanger og Voss i papirform. Det er meget lett å slå opp i, for det finnes sortert både på gård og navn, fornavn så vidt jeg husker. Oppslag er omtrent like raskt som å bla opp på riktig side i skifteprotokollen. Jeg ser ingen betenkelighet ved å spørre i Arkivforum så lenge registeret finnes og er så brukervennlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Norodd Hagenson

Skal dere først spørre, så ville jeg også spurt om Vigleik finnes nevnt i et eventuelt skifte etter Per Isakson Måkastad i 1706.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LenkeYngve Nedrebö har gidt oss svar og han het Pedersön.mvh Kjellaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En stor takk til Kjellaug, Norodd og Karin som klarte å løse dette problemet. Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ikke til mye hjelp, men takket være Norodd, Karin og Nedrebö ble dette löst-:)mvh Kjellaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Norodd Hagenson

Å hjelpe er ikke bare å gi svar, men også det å være pådriver og å stille gode spørsmål slik at den relevante informasjonen kommer fram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive