Gå til innhold
Arkivverket

[#44544] Slektsforhold på Øverby i Våler i Solør på 16- og 1700-tallet


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Kompelien

Hva sier du til å trekke en slutning fra det avdekkete slektsskapet? Stemmer slektskapet innebærer det at Ola Toresson eller Siri Olsdatter har et søsken blant Ola Hallvordssons besteforeldre. Ut fra det som kjennes er det en løsning som ligger nær, at Ola Perssons første kone var søster av Ola Toresson, og med det antatte navnet 'Siri Toresdatter'.Med det blir Lars Olsson gift med søskenbarnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Forstår ikke helt tankegangen bak påstanden: 'Stemmer slektskapet innebærer det at Ola Toresson eller Siri Olsdatter har et søsken blant Ola Hallvordssons besteforeldre.' Fint om du kan utdype dette nærmere. Hvilken Ola Hallvordssønn sikter du til? Ola Perssønns svigersønn eller oldebarnet født ca. 1738?Går ut fra at Ola Hallvordssønn Øverbys farfar er den Alv (Hallvordssønn) som er 46 år i 1664. Er andre av hans besteforeldre kjent? Med besteforeldre født i 1620-åra, passer disse dårlig som søsken til Ola Toressønn eller Siri Olsdatter, som må være født i 1660- eller 1670-åra.Besteforeldrene til Ola Hallvordssønn den yngre (født ca. 1738) var nettopp Ola Toressønn/Siri Olsdatter på den ene siden og Ola Hallvordssønn/Siri Olsdatter på den andre. Trodde vi var enige om at ingen av disse er søsken med hverandre. Ola Toressønns kone Siri Olsdatter må som nevnt ha vært søster til Ola Perssønns kone 'Anne' Olsdatter, som var oldemor til Ola Hallvordssønn og derfor ikke hans bestemor.Hvorfor er Ola Perssønns første kone muligens søster til Ola Toressønn?Er det noe jeg ikke ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Glem det. Det var rot. Et navn feil, men hovedfeilen var at jeg et øyeblikk glemte at Siri Olsdatter var fra Ola Perssons andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ok.Vil gjerne oppklare et par uhumskheter i Elverum bygdebok: I bind 7, del II, s. 439, hevder Kari Lintoft at Jens Olssønn (ca. 1693-1752), som var bruker på en part av Østre Hovi i Hernes, muligens var fra Øverby i Våler og bror til Lars Olssønn på Grytting. I bind 3, s. 129, hevder Magne Stener bastant at Jens Olssønn på Hovi var bror til Kari Olsdatter på Bånerud (hun som var fra Øverby og gift med Per Olssønn).Dette stemmer ikke med det jeg har funnet:Tingbok for Solør og Østerdalen 56 (1727-30), fol. 336b: I en sak mot Ingrid Bånerud, enke etter Ola Perssønn Bånerud, kalles 'Jens Hofwind' uttrykkelig for Ingrids stesønn. Saken gikk over flere tingsesjoner, men det er i notatet fra tinget på Houm 28. februar 1730 at relasjonen mellom Jens og Ingrid er belagt.Tingbok for Solør og Østerdalen 54 (1721-24), fol. 180a: På tinget på Houm i Elverum 17. juli 1723 ble det tinglyst en kontrakt datert 15. april samme år mellom Ola Perssønn Bånerud og hans sønn Jens angående midlertidig bruk av en part av Bånerud.Tingbok for Solør og Østerdalen 58 (1732-35), fol. 250b. I en sak på sommertinget på Houm den 10. juli 1734, var Jens Olssønn Hovi stevnet som vitne. Han kalles da uttrykkelig bror til Per Olssønn Bånerud, som vitnet i samme sak.Per er beviselig sønn av Ingrid Jens- eller Jonsdatter på Bånerud, stemor til Jens (hun kalles vekselsvis Jensdatter og Jonsdatter). Her er et eksempel på at uttrykket bror også kunne brukes om en halvbror. I skiftet etter Ingrid er nevnt barna Per, Sissel og Anne. Stesønnen Jens ikke nevnt.Konklusjon: Jens Olssønn på Hovi var ikke fra Øverby, men fra Bånerud i Elverum og sønn av Ola Perssønn Bånerud og stesønn til hans kone Ingrid. Jens var svoger til Kari Olsdatter fra Øverby – ikke hennes bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Skifte 21.08.1776-04.01.1777 på husmannsplassen Langenga under Bånerud i Elverum etter avdøde innerst Anne Pedersdatter. Hun etterlot mannen Knut Knutssønn, som var snekker, og dattera Marte. Det er nevnt i skiftet at Annes søskenbarn var Ola Perssønn Bånerud.Denne Ola Perssønn Bånerud (ca. 1736-1779) var sønn av Per Olssønn Bånerud og Kari Olsdatter fra Øverby. Slektskapet mellom Ola og Anne kan ikke gå gjennom Olas far, siden ingen av farens søsken kan være forelder til Anne Persdatter. Slektskapet må derfor gå gjennom mora Kari Olsdatter Øverby.Karis bror Per Olssønn den yngre hadde bl.a. dattera Anne Persdatter, døpt 15.04.1744. Jeg mener det er hun som kom til Langenga. Kan det bekreftes i Våler-kilder? Alder ved dødsfallet til Anne Persdatter på Langenga er ikke oppgitt. Ved giftermålet er hun nevnt som Bånerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Knut Inge Apesland innlegg (4): Jakob fra velt Ingvoldstad var bror av en av mine forfedre. Jakob var ca 1815 bruker på Skarderud her i Furnes. Han giftet seg ca 1800 og Marte var dermed med til Furnes. Flere av barna må vel da være født her i bygda? Da han solgte Skarderud, var han nok på Bråten i Åmot? I hvertfall ble skjøtet skrevet der. I og med at jeg sjøl har bodd i Finmark, så Jeg har jeg forsøkt å følge opp den delen av slekta som dro nordover, men det er et stort puslespill. I 1970 var jeg med garnisonsmusikken på Porsangermoen til Tverelvdalen, og da undret jeg meg på om jeg fortsatt hadde slekt der, men det ble vel ingen igjen der da Jakob gikk konkurs og fikk statstilskudd for å etablere ny sag i Varanger?Jakob og noe av hans liv er nevnt under Ingvoldstad i Vang bb. Han er videre nevnt i Furnes bb uten at det er oppgitt hvor han var fra. Han er nevnt i Elverum bb og i bb for Tverrelvdalen. Han er også omtalt i bb for Varanger. Så totalt sett står det relativt mye om ham i bygdebøkene.Jeg har også forfedre fra Rustadgarda. Dermed er dette 'tjukke slekta'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Thor Bøhmer:Her følger det lille jeg kjenner til om barna til Jacob Hansen fra lille-Ingvoldstad i Vang og hans kone Marte Olsdtr. fra nordre-Rustad i Elverum:Jacob Hansen 1779-1854 og Marthe Olsdatter sine barn1.Ellen f. 1801 på Rudstad i Elverum. Vet ikke mer om henne.2. Maren f.1803 på Rudstad i Elverum. Gift 02.09. 1826 i Tromsø med Lorentz Nikolai Brochmann f. 1798 i Kvæfjord i Troms, d. 1869 i Keila på Hjelmsøy. Familien bodde i Keila på Hjelmsøy i Finnmark. Maren døde 1880 i Keila. Brochmann -slekt fra Hjelmsøya i Måsøy kommune i Finnmark.3.Olianna f.1806 på Rudstad i Elverum. G.m. Bertheus Pedersen f. 1798 i Tromsøysund / Tromsø. Olianna og Bertheus bodde i Malangen i Troms, flyttet siden til Sør Varanger i Finnmark. Ft 1865 : Olianna og Bertheus bodde som føderådsfolk hos sin datter og svigersønn på Reinøy i Sør Varanger. Gårdbruker og fisker.4.Hans Jørgen f.1811 på Rudstad i Elverum. Gift i Alta med Marie Christensdtr. Vet ikke hvor disse ble av.5.Barn f.1813, død 1813.6.Ole f.1814. Druknet 1828 i Altaelva 14 år. 7.Peder f.1816. Druknet 1828 i Altaelva 12 år.8. Ole Severin Jacobsen f.1817. G.m. Oline Børresdtr. f. 1818 i Elverum. Ft 1865 Familien bodde i Svartvik / Sortevigen på Hjelmsøy i Finnmark. Det står i ft 1865 at Han har solgt sin Jord mot at bruge den paa Livstid. Gårdbruker og fiskerfamilie, de hadde 5 kyr og 10 sauer. De hadde 6 barn.9. Kirstine f.1818 på Rudstad i Elverum. Gift 1842 med Ingebrigt Estensen Hoel fca 1805 i Folldal i Østerdalen. Ft 1865 Familien bodde på Målsnes i Målselv. Ingebrigt var Husmand og tømmermand. To barn hos foreldrene.10. Juliane Rakel f. 1820 på Rudstad i Elverum. Gift i Alta med Peder Andreassen Kvamme. Ft 1865 / Ft 1875 : De bodde på Stensgaard i strandstedet Talvik i Alta. Ingen barn.11. Adolph f.1822 i Elverum . Vet ikke mer.12. Anne Sophie f. 1824 i Målselv i Troms.13. Jacobine Mathea f.1827 I Målselv i Troms. Gift med Per Eriksen Fløtten f. 1823 i Alvdal / Lille-Elvedalen i Østerdalen. Ft 1865 / Ft 1875 : Familien bodde i Strømsbukt i Sør Varanger i Finnmark. Gårdbruker og fiskerfamilie i Strømsbukt De hadde 9 barn.14. Oline Petronelle f. 1834 i Alta i Finnmark. Til Amerika, død 1911 Wisconsin.Av denne søskenflokken er de fleste døpt i Elverum. Et par av barna (ser jeg i Family Search - mormoenerbasen) er døpt i Furnes - dette trodde jeg var fordi familien hadde slekt på den kanten (i Vang). Et par barn også døpt i Åmot, det antok eg var fordi Rustad-garda ligger lengst nord i Elverum, og dermed hadde omtrent like kort vei til Åmot kirke som til Elverum.Det du nevner Thor Bøhmer om at familien omkring 1815 bodde noen år i Furnes på Hedmark, var nytt for meg. Takk for ny viten.Beklager lengden på innlegget.mvh Knut Inge Apesland knut.apesland@losmail.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når det gjelder Anne Persdatter Bånrud har jeg ingen sikre opplysninger. Men etter et raskt overblikk finner jeg ikke spor etter henne i Våler, hverken som død eller gift. Heller ikke finner jeg henne i ekstraskatten 1762, men ser ei Anne Persdatter er på Bånrud 1762 ført under 'andre hos seg havende'. Alt tyder på at det er Anne født 1744, men dette blir jo bare indisier. Med slektskapet du nevner blir det flere indisier som drar i samme retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Den Anne Persdatter som er på Bånerud i ekstraskatten 1762 under 'andre hos seg havende' er nok heller identisk med Anne Persdatter Bånerud, gravlagt 09.12.1770, 96 år. Det ser ikke ut til at Anne født 1744 er i Elverum i 1762, da de andre Anne Persdøtrene i ekstraskatten er nokså sikkert identifisert.Men at du ikke finner henne som gift eller død i Våler, er som du sier et indisium for at Anne Persdatter født i Våler 1744 = Anne Persdatter på Langenga under Bånerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det gikk visst litt fort. Stemmer at jeg ikke finner Anne som død eller gift, men hun er hos faren på Øverby 1762 ser jeg nå. Viser ihvertfall at hun var i live da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.