Gå til innhold
Arkivverket

[#44545] Militære enheter i Vestfold omkring 1760-70


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg leter fortsatt etter Anders Evensen, som tituleres dragon på Nordre Revetal i Våle i Vestfold i 1765, og som trolig er identisk med Anders Aasen på plassen Åsen under Ofegstad i Våle i 1767-70. (Ofegstad var også dragonkvarter.)Jeg trenger litt hjelp til å finne frem til hvilken militær avdeling/regiment etc. Anders mest sannsynlig kan ha tilhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Ketil og Kristian, for at dere følger med i mine bestrebelser og aldri svikter! Nå vil jeg en gang til gå gjennom diverse mannskapsruller på Statsarkivet i Kongsberg. Sist jeg forsøkte det, ble det nok for liten tid, og dessuten kastet jeg sikkert bort noe tid fordi jeg var usikker på hvilke ruller som er de mest relevante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Kristian;Når jeg nå har sett nærmere på de dokumenter du og Ketil viste til, så ser jeg at det ble gjort visse endringer i hærens organisering omkring 1767-68, nettopp i og like før de årene jeg er interessert i. Så jeg prøvde å finne 'Den norske hærs organisasjon 1628-1817' på nettet via Digitalarkivets 'Nyttige lenker', men fikk dessverre ikke åpnet noe dokument den veien.I det dokument du ga lenke til, står det følgende på den første siden, i en parentes: '(Fra 1768, se oversikten 1789-1810)'.Har du mulighet for å hjelpe meg med å få se den delen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sida som jeg lenket til i (3), ser ut til å være ei privat side. Jeg kan ikke finne flere plansjer der, så muligens er bare 1718-1789-plansja lagt ut. Legg merke til at det står øverst at det er en digital utgave ved Statsarkivet i Kongsberg. Jeg tror nesten at det er en privatperson som har kopiert deler av DAs 'Den norske hærs organisasjon 1628-1817', der lenka fra DAs lenkeside nå ser ut til å være død, og lagt dette ut på si private side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.