Gå til innhold
Arkivverket

[#44546] Ole Johansen f. 1775, bombarderer, fyrvokter i Trondheim, d. på Kyrhaug, Smøla.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Har for en tid siden lagt ut dette spørsmålet på disnorges Trønderslekt, men uten å få respons, så nå prøver jeg her: Jeg fant nå noen gamle notater ang. Ole, og i en bok, trolig over statsansatte, har jeg denne notaten: 'Ole Johansen f. 1. okt. 1775 (67). Fyrvokter i 15 år. Uhbtj. på Tyrhaug 5 aug. (24. nov.) 1811, otb. ss. 1816 til d. 8. juli 1837.' Er ikke helt sikker på hva alt dette betyr, men han var fyrvokter i Trondheim (?) i mange år, senere undertollbetjent, så overtollbetjent på Kyrhaug, Edøya på Smøla til han døde i 1837. Har lett i kirkebøkene for domkirken og Vår frue sogn i Trondheim, uten å finne hans fødsel. Dette er hva jeg har om ham: Bombarderer Ole Johansen ble trolovet den 28. mai 1801 og ble viet i domkirken 13. juni s.å. med Maren Kirstina Nielsdatter f. 1777, døpt 4. juli 1777 i Vår frue kirke. Foreldrene hennes var jekteskipper Niels Rasmussen f. 1733, d. 1795 av tæring (sønn til arbeider Rasmus Rolfsen i Sanden, Bakklandet, f. 1703 på Krognes i Stadsbygd og kona Siri Nielsdatter f. Nebb, Stadsbygd) og kona Margrethe Andersdatter, som ved deres giftermål den 5. nov. 1776 i Vår frue kirke var 'af Frue menighed'. Ole Johansen og Maren Kirstine sine barn var: 1. 'Bombarderer Johansens Drengebarn Johan Nicolai døde den 14. okt. 1801. 2. Johanna Nicoline f. 14. okt. 1802, senere gift Frøseth. 3. Johannes Nicolai f. 12. mars 1805. 4. Maren Margrethe f. 30. jan. 1807, senere gift og bosatt på Grisvåg i Aure. 5. Ane Martha f. 31. des. 1809, senere gift Glasøy på Smøla. Disse barna var født i Domkirken sogn i Trondheim. Etter at de kom til Kyrhaug fikk de barna: 6. Ulrikke Gurine f.1813, senere gift Glasøy, Smøla. (min tippoldemor). 7. Carl Fredrik Findauer f. 1816, bosatt på Kyrhaug. Har sett etter på FS men har kun funnet en som kan passe, og det er Ole Johansen f. 1775 i Stjørdal, men der står det ikke noen fødselsdato, så da vet jeg ikke helt. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne Ole Johansens foreldre?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kjell Fredly

Prøver på nytt med dette spørsmålet. Er det noen som kan ha militærrullene fra Trondheim, og kan se etter der etter Ole Johansen?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kjell Fredly

Jeg prøver enda en gang. Det hadde vært svært kjekt om noen kan ha nye opplysninger angående Ole Johansen!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei KjellKan ikke hjelpe deg med din Ole men,norsk- amerikaneren Dennis Haarsaker har lagt ut en omfattende db å leite i om du ønsker litt mer om Krognes og folk fra Stadsbygda.Han er en seriøs slektsforsker og du finner lite feil i hans db.Har selv Krognes bak i treet m.m men ingen Ole.Ellers vet jeg at det er ei Aase i Rissa som sitter på mye lokalkunnskap.Husker desverre ikke etternavnet på henne i farta, men du finner kanskje igjen henne på Trønderslekt.Her er din familie på linken under, men som du ser har heller ikke Dennis noe mer på henne. (Lenke) Mvh Reservetrønder Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Jeg løfter dette spørsmålet fram igjen i håp om at det er noen der ute som kan hjelpe meg med denne! Kanskje er det noen som har avskrifter av militære legdsprotokoller fra Trondheim.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Siden det heter seg at Ole Johansen var født den 1. okt. 1775 må han ha vært 26 år gammel ved folketellingen i 1801. Den var også holdt før han gifter seg senere dette året. Altså var han ugift ved denne folketellingen. Ved søk finner jeg to aktuelle kandidater i Trondheim: 1. Ole Johansen 26 år gammel og ugift var 'inquarterende' i 'Walter Weiten'. Han var 'Grenader af 1ste trondhiemske regiment'.2. Ole Johansen 'logerende' i 'Skomager Veiten', var også 26 år gammel og ugift. Han var 'artillerist'. Senere samme året, når Ole Johansen gifter seg var han 'bombarderer'. Hvem av disse to, grenaderen eller artilleristen, er det som senere samme året har 'avansert' til bombarderer. Kan det være 'artilleristen' som er mest sannsynlig her?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.