Gå til innhold
Arkivverket

[#44548] Etnisitet: 'Nd Kv' Hva betyr de?


Gjest Per Pedersen Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Pedersen Hansen

I FT-1865 for Lyngen, Troms, finner jeg under kolonnen Etnisitet følgende forkortelser:-etter faren Jens J. Sidinussen står det 'Nd', -etter moren Eva M. Jensdatter står det 'Kv' -etter sønnen Nils S. Jensen står det 'Nd Kv' Hva betyr disse forkortelsene? Betyr det f.eks. at moren er kvensk eller kveker?Så akkurat et program på TV om kvekere i Nord- Norge, og spesielt i Finnmark. Og der kom det fram at mange kvekere også kom til store deler av Troms.Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Det står nok for nordmann og kven. Hvis du ser på Eva som er enke i 1875 står det bare 'k', som skal være forkortelsen for kven. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei John og takk for svaret. Jeg tenkte nok på at kv kanskje stod for kven, men var ikke helt sikker. Betegnelsen Nd hadde jeg ikke sett før.Det programmet jeg så på TV var om kvener og ikke kvekere som jeg skrev i innlegget.Takk igjen! Mvh Per P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.