Gå til innhold
Arkivverket

[#44550] Sølvskatten 1816 i Fron, tyding av en persons gårdsnavn


Gjest eva seim
 Del

Recommended Posts

Se bildeutsnitt (som jeg håper blir med og er lesbart). Den nest nederste innbetalingen her mener jeg å lese at gjelder gården Esdalen (Espedalen) og at betaler er Ole Olsen. Men han har også fått et gårdsnavn bakom (nedenfor), og her vil jeg gjerne ha kompetent hjelp til tyding. Jeg er ikke sikker nok på min egen fortolkning av dette. Mvh Eva

bilete1748.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til begge to! Det er nettopp det jeg også tror. Men jeg turde ikke stole helt på meg selv. Jeg strever så fælt med personene der rundt/før 1800. Delvis Fron - delvis Gausdal for kirkelige handlinger. Hadde sikkert hjulpet om de eldre kirkebøkene i Fron ikke hadde vært tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tilføyelse: For Espedalen i Gausdal er det oppført hele 5 betalere av sølvskatt:Paul Andersen - eier og bruger - med beløpet 9/3/3; Friderich Pedersen - eier og bruger - med beløpet 11/2/12; Peder Olsen Megrunden - eier og bruger - med beløpet 7/3/8; Ole Erichsen - i Almenning og bruger ... - med beløpet 1/4/14; Anders Olsen Mariboen - bruger i Almenning - med beløpet -/1/20Men grensen mellom Fron og Gausdal gikk vel omtrent rett igjennom gården(e) Megrund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.